Donderdag 14 november heb ik mijn event gehad. De stappen om jouw omzet te verhogen heb ik toen met deze klanten gedeeld. En die wil ik nu ook graag met jou delen. Er zijn vijf simpele stappen die je gelijk kan gaan toepassen om je omzet te verhogen.
Stap 1
De eerste stap om je omzet te verhogen is te gaan kijken naar je website. De website is heel belangrijk, omdat de klant hier vaak een eerste connectie maakt met jou. De klant gaat kijken naar wie je bent, wat je doet en wat je allemaal aanbiedt. Hier is eigenlijk de eerste kennismaking.
Niet iedere klant denkt net zoals jij. Er zijn namelijk klanten die alleen maar overtuigd worden door feiten, andere klanten vinden design heel erg belangrijk en een andere klant vind gevoel weer heel belangrijk.
Mijn tip is dus om naar je website te gaan kijken en zorg er dan voor dat iedere klant zich ergens in kan vinden. Om meer klanten te krijgen heb je duidelijkere communicatie nodig en dat kan op verschillende manieren.
Stap 2
Stap 2 om meer omzet te krijgen is natuurlijk klanten kopen. Klanten kopen klinkt misschien een beetje gek. Maar ik ga het je uitleggen. Heel veel mensen gebruiken social media en dat is een super goed middel om meer klanten te krijgen. Het is een hele onbewuste manier om klanten te informeren. Hierdoor heb je heel veel informatie te delen.
Laten we even terugkomen op het klanten kopen. Met klanten kopen bedoel ik eigenlijk het inzetten van advertenties op Facebook, Instagram en Google.
Mijn vraag aan jou is: Hoe vaak adverteer jij?
En als je adverteert weet je dan dat je ook kunt retargetten? Zodat je niet alleen maar grote bedragen hoeft te investeren om te adverteren. Adverteer je nog niet? Dan wil ik je meegeven dat het heel interessant kan zijn ook voor jou om te adverteren.
Je kan al starten met een gratis weggever, een freebee. Dan laat iemand zijn naam en e-mailadres achter en dan stuur jij de freebee toe die dan gedownload kan worden.
Start met een laagdrempelige advertentie en zorg dus dat je iets weg te geven hebt. Dan kun je de e-mailadressen gaan verzamelen. Het verzamelen van e-mailadressen is heel belangrijk, de meeste mensen kopen sneller van jouw e-maillijst dan via Google.
Stap 3
Zet veel actiever LinkedIn in. Als je eens gaat kijken naar de activiteit dan zie je dat heel veel bedrijven het platform nog steeds gebruiken als een CV database en niet als een social media platform. Hier valt dus echt nog heel veel te halen.
Vergeet LinkedIn dus echt niet in jouw content plan. Het is natuurlijk een zakelijker platform, dus in je communicatie zal ook zakelijker zijn. Het is minder gericht op plaatjes dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Maar het is wel heel interessant om hier dingen te gaan delen.
Ga eens kijken naar jouw LinkedIn profiel of alles er wel duidelijk uit ziet. Als je kijkt naar mijn profiel dan zie je dat ik een bepaalde opbouw heb. Ik zou zeggen neem deze opbouw over en ga dit invullen voor je eigen profiel.
86% van de klanten gaat eerst kijken op jouw social media om te kijken of het wel interessant is, als dat niet het geval is dan haakt de klant heel snel af. Daarom is het belangrijk om jouw LinkedIn profiel zakelijk een professioneel op te maken.
Stap 4
Video, video, video.. Het woord video kan je eigenlijk niet meer omheen. Video is een tool om ook informatie te gaan delen met jouw klanten. Dat doe ik ook in mijn YouTube video’s. Er kunnen korte en lange video’s gemaakt en gedeeld worden. Lange video’s worden vaak op YouTube gedeeld en korte video’s via social media.
Video kan heel interessant zijn om klanten meer vertrouwen in jou te laten krijgen. Als er vertrouwen is dan kan je in gesprek gaan met de klant en die uiteindelijk ook converteren tot echte omzet.
Ik wil je daarom echt adviseren om video in te zetten. En vergeet niet dat je een video kan bewerken. Wij nemen ook niet altijd alle video’s in t take op. Wij bewerken de video ook.
Oefening baart kunst. Vind je het spannend? Ga gewoon oefenen. Mijn video’s zagen er 5 jaar geleden ook heel anders uit en ik deelde andere informatie.
Stap 5
Bij stap 5 om je omzet te verhogen gaat het om vragen. Vraag om de opdracht, vraag om een gunst. Als je een afspraak met de klant het gehad en je wil met de klant werken dan vraag je aan die klant of hij/zij wil samenwerken. Vraag hoe hij/zij wil verblijven. Je vraagt daadwerkelijk om de opdracht. Als jij vaag blijft, dan blijft de klant ook vaag.
Vaak heeft een klant ook nog belemmeringen en veel belemmeringen zijn vaak dezelfde belemmeringen. Zorg er altijd voor dat je een antwoord hebt op die belemmeringen.
Tromgeroffel…
Naast deze 5 simpele stappen wil ik nog iets tofs met je delen. Vrijdag 24 april ga ik weer een 1 daagse workshop organiseren. En deze keer met een ander onderwerp, namelijk: ‘’Hoe kan ik effectief en efficiënt in en aan mijn bedrijf werken?’’.
De Early Bird Tickets zijn nu al te koop. Wil je meer lezen over het even? Volg dan de link en koop nu je early bird ticket!