Verkoop, is het nu echt leuk of is het echt moeilijk?
Verkoop, is het nu echt leuk of is het echt moeilijk?
03 juli 2018 
in Sales
2 min. leestijd

Verkoop, is het nu echt leuk of is het echt moeilijk?

Ken je het? Je hebt een heel leuk verkoop gesprek met een potentiële klant en het gesprek loopt naar het einde toe en blijft om de brei heen draaien. Je weet niet meer wat je nog kunt zeggen tegen je potentiële klant, die nog steeds zelf niet heeft gezegd dat hij jouw dienst of product wilt kopen.

Maar jij weet ook niet hoe je er een einde aan kan breien….en zij/hij geeft ook niet zelf aan dat ze met jou in zee wilt gaan.
Wat nu? Oefff.. altijd die verkoop…wat een vervelend vak is dat en wat moeilijk??
Uiteindelijk loopt het gesprek ten einde en jij gaat weg, met niets….want de potentiële klant heeft niets aangegeven en nu ben jij met lege handen naar buiten gegaan! Damnnn…verkoop is stom!

Verkoop de oplossing

Wat er veel al gebeurd is dat veel ondernemers niet durven te vragen om de deal! Ze durven niet de ander aan te spreken of aan te geven dat ze gewoon weg iets te verkopen hebben en dat zij iets voor de ander kunnen betekenen.

Vaak zie ik dat ook terug bij mijn business coach klanten, ze weten niet goed hoe zij zich zelf in de markt kunnen zetten en weten dan hoe ze een verkoop gesprek kunnen sluiten en dan om de deal durven te vragen. Veel ondernemers denken dat ze van overlast zijn en brutaal. Daarnaast durven veel van mijn business coach klanten niet concreet te zijn in hun verkoop en blijven ze dralen. Terwijl zij vaak toch dé oplossing hebben voor hun toekomstige klant! Maar als je de klant niet activeert dan gaat die niet altijd over tot aankoop.

Daarnaast kunnen er bezwaren komen op je voorstel en dan zie ik ook dat veel business coach klanten, gaan dralen, ze weten niet goed hoe zij het gesprek kunnen draaien of hebben gewoon weg geen antwoord voor hun klant, omdat ze nooit over die vragen hebben nagedacht of hebben niet meerdere oplossingen voor hun klant. Zo valt de klant weg en heb je niets!

Oplossingen bieden

Als jij business wilt doen dan is het belangrijk dat je verschillende oplossingen kan aanbieden aan je klanten. Weet waar een probleem zit en dat al van te voren te tackelen. Jij kan een voorstel maken waar ze niet om heen kunnen! In praktijk heet dat ook wel “irresistible offer”. Ze kunnen niet anders dan JA zeggen op je voorstel, hun probleem zal verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Als jij weet welke “waarde” je toevoegt voor de klant, dan kan jij hun probleem oplossen. Dit zal jouw klant veel tijd, geld en energie schelen, waardoor ze dit weer in andere zaken kunnen steken waar zij goed in zijn. Dit zal ervoor zorgen dat zij daar weer meer geld mee kunnen verdienen. Dat maakt dat het belangrijk is dat jij weet wat je waard bent, wat je toegevoegde waarde is en wat je intentie is met zo’n klant!

Daarnaast is het belangrijk dat jij ook met de juiste intentie in een gesprek gaat, zodat dat in je achterhoofd houdt wat het doel is van het gesprek. Je kwam er niet om alleen koffie te drinken….

Jouw waarde

Mijn vraag aan jou is weet jij wat je waard bent? En weet jij wat jouw aanbod zou zijn, zodat de klant alleen maar JA kan zeggen? Weet jij hoe je met belemmeringen omgaat?

Wil eens sparren met een business coach en wil je kijken of jij in aanmerking komt voor een gratis 30 min gesprek business coaching, dan kan je me mailen. Kijk vast op de site voor meer info over mijn expertise: ondernemers leren geld te verdienen, zodat zij het mooiste leven ooit kunnen leiden!

Over de schrijver
Daisy is ruim 2 jaar onderdeel van Master Your Business Moves en weet alles van marketing, online marketing, social media en het opzetten van salesfunnels. Heb je een praktisch of technisch probleem, dan is zij jouw "wizard" die het voor je kan oplossen. Geen probleem is haar te gek. Daisy werkt voor en met heel veel ondernemers. Ze werkt als een tornado zo snel. Denkt mee met je business en weet dit te vertalen naar campagnes. Wat voor jou een probleem is, wordt opgelost in een wenk.
Reactie plaatsen