Business Case: GustoNL / beter online vindbaar worden
Business Case: GustoNL
22 september 2020 
3 min. leestijd

Business Case: GustoNL

Zet jij je online zichtbaarheid voor je bedrijf al helemaal optimaal in? 

Op online gebied zie ik voor ondernemers megaveel kansen liggen en dat is waar wij met onze huidige klanten aan werken.
Waar kun je anders en waar laat je het liggen op online gebied? Hoe kun je op een simpele en eenvoudige manier je business succesvol uitbouwen?
Vaak weten klanten niet wat ze kunnen doen en dat er een simpele manier is om extra omzet binnen te krijgen.

Een voorbeeld van een klant uit de praktijk

Zo verliep het ook bij Enrico van Gustonl.nl. Druk bezig met zijn groothandel in Italiaanse delicatessen en wijnen. Hij was fanatiek bezig om met zijn bedrijf stappen te maken, alleen hij was online totaal niet zichtbaar. Zijn toekomstige klanten hadden dan ook geen idee dat hij bestond. En hadden geen idee dat hij zulke lekker dingen verkocht.

Enrico moest het vooral hebben van mond-tot-mond-reclame. Hij ging zelf wel op de oude manier aan de slag, regelmatig koud bij klanten langs om zijn heerlijke Italiaanse producten te laten zien en proeven.

Een hele tijdrovende zaak! En uiteindelijk loopt dat dan spaak, er zit maar 24 uur in een dag. Naast verkoop heb je als ondernemer nog heel veel andere zaken te regelen.

Nadat Enrico de strategie 2 daagse had gevolgd bij ons, was het duidelijk dat hij nog meer voor elkaar zou krijgen als hij aan zijn marketing & communicatie zou gaan werken. Hij kon met gemak 50% meer omzet draaien, als hij de focus op zichtbaarheid zou zetten.

Daisy en ik gingen aan de slag en als eerste moest alles consistent doorgevoerd worden, elke week, elke maand ….doorzetten. Van communicatie en niet stoppen, wat er ook gebeurt. Met als doel: meer zichtbaarheid onder “potentiële klanten” creëren.

Wat hebben we gedaan:

  1. Mailblue aanmaken en werken met een geavanceerd mail programma, zodat we tags kunnen aanbrengen en gespecificeerd kunnen mailen
  2. 2x per week een Italiaans inspiratie mail er uit zenden zodat klanten zien van je kan en doet
  3. 1x per week een goede post maken op LinkedIn
  4. 2x per week een goede waardevolle post maken op Facebook en Instagram
  5. 1x per maand een waardevol blog schrijven die bezoekers trekt naar de website
  6. Het blog zichtbaar maken op Pinterest

Door alle zaken actief te gaan inzetten is GustoNL meer zichtbaar geworden en zijn meer mensen naar de website gegaan. De eerste weken zagen we direct extra verkopen ontstaan van potentiële klanten die al lang in het bestand stonden. Klanten kregen de producten van GustoNL meer te zien en zo werd men bewust van de ontelbare mogelijkheden die er waren.

Noodlot!

En toen sloeg het noodlot toe…”Lockdown door Corona”.
De klanten bleven weg, het werd muisstil en er was even niets. Geen mail, geen bestelling, geen omzet. 1 week lang!

En als je mij kent als business coach en strateeg, gaf ik aan Enrico aan dat we door moesten blijven gaan met de inspiratie brieven en de samenhangende communicatie.

Doordat we door bleven gaat met zichtbaar zijn, bleven we bij de klanten onder de aandacht. We maakten inspirerende content, filmpjes en blogs. Alleen nu wel vanuit een andere context. We maakten het makkelijker voor klanten om te bestellen, bijvoorbeeld in kleinere aantallen en er kwamen geen leveringskosten meer bij.

In de 2e week wilde Enrico stoppen met het plan wat we hadden gemaakt omdat zijn boekhouder hem het advies had gegeven om alle uitgave te stoppen.
“ik dacht dat ik gek werd”…..want als hij niet meer zichtbaar zou zijn, zou niemand weten dat jij bestond en juist NU in deze “crisis” tijd had hij zichtbaarheid nodig! Maar had hij ook de omzet nodig!

Uitdagend voorstel

Ik daagde Enrico uit en gaf aan dat ik vond dat hij het nog minimaal 3 weken moest proberen, ook al was het “crisis”.

Daarnaast was er geen reden om niet door te gaan. Ook vind ik dat jij als ondernemer strategische besluiten hoort te nemen en niet je boekhouder!
Jij bent niet voor niets ondernemer geworden! Dus geef je ideeën ruimte, tijd en ga 100% voor!

Zichtbaar blijven in economische onrustige tijden

Alleen je begrijpt als jij niet zichtbaar bent…dan komt er geen klant, want hij weet niet dat jij bestaat!!
Marketing en communicatie zet je in om JUIST zichtbaar te zijn en te blijven. Crisis of geen crisis, Corona of geen Corona!
Je klant is er nog steeds! En je klant heeft nog steeds dezelfde behoefte….alleen hij is even weg van zijn normale plek. Hij is ook angstig!
Maar vergeet niet, angstig of niet, hij heeft nog steeds dezelfde behoefte.

Verkoop in slechte tijden, is luisteren naar je klanten en zijn angsten wegnemen. Zonder risico en met alle voordelen kun je blijven verkopen.

En zo geschiedde ook voor Enrico!!
Na de 3 weken van doorzetten, van meer zichtbaarheid, meer communicatie en meer marketing, gaat GustoNL als een speer! In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten zijn we door gaan pakken en dat heeft uiteindelijk geleid tot 50% stijging in zijn omzet. HOE TOF! Gewoon tijdens Corona!!

Dat is waarom je een strategische keuze maakt om zichtbaar te zijn, om samenhangend klanten te blijven informeren en te allen tijde waardevolle informatie te delen.
Klanten kopen op basis van emotie en die raakte we bij zijn klanten aan via onze nieuwsbrief, social media en video’s!

En met dit persoonlijke verhaal van Enrico wil ik jou ook inspireren om met je bedrijf aan de slag te gaan.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen