Ik ga het met je hebben over hoe jij een goede e-maillijst kunt opbouwen. Als jij aan de slag gaat met een weggever, dan wil jij dat je informatie geeft aan je klant waar hij/zij ECHT iets mee kan! Met deze informatie los je een probleem voor diegene op of voor zie je diegene in zijn/haar behoefte.
De belangrijke punten van een weggever
Heb je nog geen weggever of ben je hier druk mee bezig? Houd je weggever zo simpel mogelijk, zodat het makkelijk te maken is voor jou en makkelijk te consumeren is voor je (potentiële) klant. Ik wil je uitdagen om een weggever te maken binnen 3 uur.
Maar waarom is een weggever zo belangrijk? Via een weggever kan je (potentiële) klant op een laagdrempelige manier van je ruiken, proeven, voelen! Met een weggever geef jij je eerste indruk en deze is natuurlijk heel belangrijk. Daarnaast maak jij een weggever om je e-maillijst op te bouwen. De weggever ontvang je namelijk door je naam en e-mail achter te laten. Deze komen dan automatisch in je e-maillijst.
Wees zichtbaar
Misschien denk je “ik wil mijn klanten er niet mee lastig vallen”. Ik wil je meegeven dat wanneer jij je klanten nooit een e-mail stuurt, dat jij dan ook nooit zichtbaar voor ze zal zijn. Als je niet zichtbaar bent zul jij geen nieuwe klanten binnen krijgen. Wil je je (potentiële) klanten niet overspoelen met e-mails? Dan kun je bijvoorbeeld 1 keer per maand een e-mail sturen!
Zorg er bij een weggever voor dat er ook een contentplanner aan gekoppeld zit, zoals het posten van social media berichten over je weggever en dat er dus altijd en haakje aan zit. Bedenk voordat je je e-mail stuurt of het ook echt waardevol is. Geef je nuttige informatie waar je klant ook echt iets mee kan? Wanneer je dit goed doet wil de ontvanger van je e-mail het ook echt lezen.
Voorbeelden van weggevers
Er zijn verschillende soorten weggevers die jij kunt inzetten. Dit kunnen zijn:
1. E-book
2. Webinar
3. Checklist
4. Korte video serie waarin je waardevolle informatie geeft of waarin mensen kennis met je kunnen maken.
Het zijn simpele weggevers die jij binnen no-time gemaakt kunt hebben via je telefoon of laptop en waarmee jij op een laagdrempelige manier nieuwe klanten kunt binnenhalen.
Ik wil je uitdagen om minstens 1 keer per maand een e-mail te versturen naar de mensen die in je e-maillijst staan. Hierdoor blijf je namelijk zichtbaar en vergeten ze jou niet. Wanneer je dit niet doet weten zij niet dat jij nog actief bent, wat je aanbiedt en waar je mee bezig bent binnen je business.
Geef iets waardevols
Mensen hebben langer de tijd nodig om kennis met je te maken. Ze willen er zeker van zijn dat jij het probleem voor ze kan oplossen, je ze de goede informatie geeft en/of je ze ook echt gaat voorzien in hun behoeften. Al dit soort zaken laat je zien in de informatie die je deelt via bijvoorbeeld een weggever.
Zelf hebben wij 4 soorten weggevers op onze website staan namelijk, wekelijkse webinars, een e-book, een nieuwsbrief en een 30 minuten gesprek. Voor elke weggever moeten mensen zich inschrijven via e-mail en ze kunnen op een makkelijke manier kennis met ons maken.
Kies een weggever
Van alle soorten weggevers is een webinar het meeste werk. Een webinar duurt meestal een uur tot anderhalf uur en je bent dan al vaak verder in het proces. Het makkelijkste is een nieuwsbrief en daarna een e-book. Een nieuwsbrief heeft meestal een leestijd van 1 tot 2 minuten en een e-book ongeveer 5 minuten.
Zelf ben ik een voorstander van wekelijks een nieuwsbrief sturen met nieuwe informatie en inspiratie. Zorg er voor dat er altijd een call-to-action in je nieuwsbrief is verwerkt en dat jij waardevolle informatie deelt.
Heb jij andere ideeën hierover? Dan ben ik daar super benieuwd naar! Stuur mij gerust een mail via: francina@masteryourbusinessmoves.nl