Een Content Marketing Strategie in 7 eenvoudige stappen
Hoe maak je een Content Marketing Strategie in 7 eenvoudige stappen?
18 juli 2019 
9 min. leestijd

Hoe maak je een Content Marketing Strategie in 7 eenvoudige stappen?

Een van de vragen die we het vaakst gesteld krijgen bij Master Your Business Moves is hoe je een strategie voor je (content)marketing kunt maken. Hoe kan je dat vertalen naar een plan. Sommige ondernemers gaan ervan uit dat er speciale trucjes zijn. Dat er alleen overdreven gehypte ‘content marketing geheime saus’ geplaatst moet worden om zichtbaar te zijn.

De waarheid is dat er geen geheimen zijn voor het creëren van een strategie voor Content Marketing. Je kan wel gestructureerd aan het werk met je marketing!

Ik wil je kennis laten maken met een succesvol en beproefde 7-stappen Content Marketing tool. Deze kan jij als richtlijn gebruiken om je Content Marketing op orde te krijgen. Zodat jij effectief aan je bedrijf kan werken maar ook zo min mogelijk tijd en effort aan je content marketing hoeft te besteden.

Deze 7 basis stappen vormen de kern en een kader voor succes op lange termijn.

We gaan de 7 stappen hieronder met je door zodat jij er mee aan de slag kunt. Hiermee kun jij je eigen marketing en strategie neerzetten zodat jij naar een volgend level kunt groeien. En natuurlijk hebben we een gratis template voor een Content Marketing Strategie om je zo “on track” te houden.

Laat het weten als jij meer wilt dan alleen deze basis. Content Marketing is belangrijk om de juiste klant te benaderen en hem alvast lauw te krijgen voor jou services. In onze Ibiza 7 daagse, die van 22 tot met 28 september 2019 gaat plaatsvinden, gaan we diep in op deze materie en gaan we kijken naar je: sales, marketing, zichtbaarheid, salesfunnels, content en presentatie met diepgaande en praktijkgerichte begeleiding. Je gaat 7 dagen gefocust aan de slag met je business en met jezelf. Wij doen er alles aan om met onze klanten een verdieping aan te gaan. Zodat ze meer winst kunnen creëren in hun organisatie.

Als er iets anders is dat we kunnen doen om jou of je organisatie te helpen, laat het ons dan weten. Of meld je aan voor onze “Business Versnellers” waar we 3 maanden lang aan je verkoop en marketing gaan werken om je omzet dit jaar nog met 50% te laten groeien. De groep met max. 6 personen start 9 september – 11 december 2019, een 3 maanden traject. We gaan het hebben over sales, marketing, zichtbaarheid, salesfunnels, content en presentatie met diepgaande en praktijkgerichte begeleiding.

Waarom is Content Marketing Strategie belangrijk?

Voordat we meteen in de diepte springen en ik de stappen ga uitleggen, willen we benadrukken dat een strategie voor Content Marketing niet leuk is ‘’om te hebben”! Je moet je bewust zijn dat het een fundamentele vereiste is voor een succesvolle business.

Als je op onderzoek uit gaat dan zullen verschillende benchmarks en trendrapporten laten zien dat in 2019 61% van de ondernemers en marketeers zeggen dat ze nog steeds geen gestructureerde content en marketingstrategie hebben.
Diegene die wel een content en marketingstrategie hebben, beoordelen sales en hun inspanningen consequent als veel succesvoller dan degenen die dat niet doen. Dus wat kan jij daar van leren?Content Marketing Strategie

Deze feiten weerspiegelen ook wat we zien bij Master Your Business Moves. Degene die een plan hebben voor hun bedrijf en een duidelijke Content Marketing Strategie zijn succesvoller dan de ondernemers die maar iets doen en adhoc aan de slag zijn.
Wil je meer structuur brengen in je Content Marketing Strategie
Dan kun je hier een Content Marketing Strategie PDF-sjabloon downloaden.

Content Marketing Strategie in 7 stappen

Om je te helpen om aan de slag te gaan met het opzetten van een succesvolle Content Marketing Strategie, vindt je hier een overzicht van zeven stappen.

1. Schrijf je doelen op

Het kan zo gemakkelijk zijn om ad hoc aan de slag te gaan maar vaak slaan je berichten geen kant of wal. Super belangrijk is te kijken naar: Waarom, Content Marketing Strategie?

Waarom doe je Content Marketing? Is het om leads te creëren? Wil je aan relaties bouwen? Wil je dat klanten een kijkje krijgen achter de schermen? En zo meer vertrouwen in je krijgen? Of verbeter je zo de klantervaring?

Wat je doelstellingen voor Content Marketing ook zijn, zorg er gewoon voor dat je Content Marketing Strategie duurzaam is en je gaat voor de lange termijn.
Zodat je Content Marketing Strategie daadwerkelijk aansluit op je overkoepelende doelen, missie en visie van uw organisatie.

Om echt gefocust op je strategie te blijven en je doelen glashelder te houden, zorg voor maximaal drie tot vijf bedrijfsdoelen die je gaat behalen. Belangrijk visualiseer ze en schrijf ze op.

Tip: om inhoud te maken voor je Content Marketing Strategie is nooit je doel!

2. Bepaal wie je doelgroep is

Relevantie en waarde leveren in je Content Marketing Strategie creëert magisch tijd en aandacht. En dat is waar het om gaat!
Om relevant te zijn, moeten we heel goed begrijpen met wie we praten en wie ons target is als doelgroep. Kijk eens naar deze voorbeelden om je doelgroep te bepalen.

Publiek: verzamelingen van vergelijkbare gemotiveerde individuen op hoog niveau met een gemeenschappelijke interesse of agenda. Denk bijvoorbeeld aan inkopers…

Segment: doorsneden van je publiek waarin individuen of bedrijven een of meer gemeenschappelijke kenmerken delen. Je kan ze groeperen op basis van een gemeenschappelijke eigenschap. Denk aan: ouders of ondernemers of zwangere vrouwen…

Persona: een op gegevens gebaseerde van te voren onderzochte groep mensen, waarvan je een gedetailleerde en karakterisering kan opschrijven van het gedrag van een veronderstelde groep gebruikers. Denk aan: Mensen met een bepaalde ziekte of Fans van merk XX

Welke groep je ook kiest of welke definitie je ook gebruikt. Je gaat er voor zorgen dat op gebied van je inspanningen op het gebied van Content Marketing, jij deze groep gaat inspireren en relevante informatie gaat delen. Zorg ervoor dat jij je alleen concentreert op jouw eigen doelgroep.

Kijk ook naar hun psychografische gegevens en niet alleen demografische gegevens. Overweeg ook geen stockfoto’s te gebruiken en deze te vervangen door pictogrammen of symbolen.. Zo kom je niet vast te zitten aan hoe je doelgroep er fysiek uitziet of dat jij met stereotypen werkt op basis van leeftijd, ras of geslacht.

Tip: Jij bent niet je publiek, dus concentreer je op de behoeften en motivaties van je doelgroep en niet die van jezelf….wat ik veel voorbij zie komen en waar ik veel ondernemers zie verdrinken.

3. Bepaal wat jouw “één ding” is!!

Er is een enorme overvloed aan inhoud en informatie en elke dag wordt er meer en meer gepubliceerd. Dus hoe ga je opvallen …..Wat ga je met je eigen Content Marketing Programma creëren om jouw organisatie te laten onderscheiden en hoe houden klanten je uit elkaar met andere leveranciers met soortgelijke producten of diensten? Met andere woorden, wat is jouw hart en ziel? Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Wat ga je laten zien in je Content Marketing Strategie, kijk hieronder naar voorbeelden:

Een expert in X zijn?
Motiveren en/of inspireren?
Opleiden of juist entertainen?
Het enige juiste antwoord op al het bovenstaande is JA!
Anders loop je het risico dat je meer van hetzelfde voorziet en bijdraagt ​​aan die enorme, groeiende brei van dezelfde ondernemers die niet kunnen leven van hun bedrijf. En na verloop van tijd weer voor een baan gaan kiezen!

Kijk eens naar 3 van je grootste concurrenten en kruis aan wat ze aan “merk” boodschap verspreiden en schrijven. Zet het in een lijst en kijk naar je eigen content. Welke content komt niet overeen met één van de “merk” boodschappen van je concurrent? Als je dat in kaart brengt en je ziet wat jij doet en wat de andere 3 doen. Dan heb je in “no time” in kaart wat jou uniek maakt. Door nog extra aandacht te geven aan je “unieke” boodschap en er extra verduidelijking over te geven, ga jij je nog meer onderscheiden.

Tip: Geef jezelf toestemming om je verhaal groter te maken.

4. Stel 25 vragen aan je doelgroep

Welke benadering je ook gebruikt om jouw klanten te classificeren en identificeren, leer meer van ze door de 5×5-methode in te zetten.

Neem je doelgroep onder de loep en bekijk hun top 5-vragen. Kijk naar de 5 hoofdfasen van de marketingtrechter (bewust zijn, overweging, aankoop, service, loyalty). Kijk naar hun wensen, behoeften en verwachtingen. Zo leer je jou klant beter te begrijpen, zodat je content kunt maken die aan de wensen van je klant voldoet.

Als je gaat rekenen dan kan je met de 5×5 methode, 25 sterke vragen opzetten die heel veel inhoud voor je klant gaat opleveren en jij door deze vragen aan jezelf te gaan stellen ook unieke content kan maken met unieke inhoud.

Zodra je deze lijst opgesteld hebt en je kent jouw doelgroep beter, heb je direct ook input om met je doelgroep te delen! En ze zo verder op weg te helpen. Je levert waarde, je krijgt hun aandacht en tijd en ze voelen zich begrepen.

Tip: De vragen die je beantwoord, hebben de emotie van je klant te prikkelen en niet alleen jouw bedrijfsdoelen te vervullen.

5. Maak meer content met minder

Als het gaat om jouw boodschap met je klant te delen en je kijkt naar je content problemen, denkt bijna iedereen dat het de oplossing is om meer content en meer inhoud te maken. Dit hoeft niet, zoals ik al aangaf is er een overvloed aan inhoud en informatie op de markt! We willen onze informatie niet toevoegen aan de al enorme hoop die er al is.
Bovendien heb je op dit moment waarschijnlijk genoeg content, alleen jij ziet het nog niet. Het is dus tijd om naar jouw inhoud te gaan kijken en de informatie die je deelt te remixen en te verversen, voordat we erover nadenken om nog een nieuw stuk informatie te maken en te delen.

Hergebruik

Kijk of je content kan hergebruiken of hergebruik de inhoud van een post. Geef het nieuwe inhoud door een nieuw leven te blazen in informatie die je al hebt gedeeld of door het een snelle remix te geven. Het kan zijn dat je relevante inhoud gaat bewerken met nieuwe informatie. Of je gaat een foto vervangen door een infographic of een video. Of je plaats de inhoud gewoon direct opnieuw gewoon met een nieuwe foto, zo kunnen gebruikers dit weer zien.
Als je bedenkt dat 6% van je bezoekers de informatie ziet, dan kan je heel veel informatie opnieuw gebruiken!

Samengestelde content

Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er al veel geweldige content beschikbaar is? Samengestelde content kan je van vertrouwde bronnen lenen. Wees dan wel duidelijk dat jij deze content niet gecreëerd hebt en dat jij de credits geeft aan de originele schrijver.

Vragen van anderen

Leer ook gebruik te maken van de vragen die jouw klanten aan jou stellen. Daardoor weet je wat er in jou klantenkring speelt. Om op dit soort vragen in te gaan geef je waardevolle informatie aan andere klanten in je omgeving. Wat weer een aanvulling is op jou informatie en content.

Opdelen van informatie

Neem een stuk informatie met heel veel inhoud en deel het op in vijf of acht of tien kleinere stukjes inhoud.
Zo kan je iedere week je publiek informeren en heb jij genoeg content voor een aantal weken.

Tip: Maximaliseer wat je al hebt met je content en alleen als het nodig is maak je nieuwe content.

6. Meten is weten

Ga bijhouden wat werkt en wat niet werkt…
Waarschuwing: pas op voor het gebruik van ijdelheid-statistieken die eigenlijk helemaal niets zeggen.

In plaats daarvan zouden we om te begrijpen of jouw inhoud er echt toe doet een lijst maken waar je gericht zaken gaat meten en vergelijken.
Het is de bedoeling dat je gaat werken met content die echt werkt en niet alleen informatie gaat verspreiden om maar iets te plaatsen.
Je kan kijken en meten op 4 categorieën in content marketing:

Consumptiegegevens: dit is een van de beste en gemakkelijkste plaatsen om te starten.
Wat deed het publiek eigenlijk met de inhoud?
Denk aan acties: weergaven, downloads, luisterbeurten, bezoeken aan een bepaalde pagina, enz.

Statistieken delen: hoe interessant is een bepaald stukje informatie, hoeveel likes krijg je, hoeveel comments en hoe vaak wordt dit gedeeld met anderen?

Lead generation-statistieken: het ultieme doel voor de meeste ondernemers;
Hoeveel leads kwamen van een stukje inhoud?

Verkoopstatistieken: hebben we geld verdiend met deze inhoud?

Tip: Als je nog niet meet, begin simpel en start vandaag nog in een simpele excel sheet.

7. Maak een contentkalender

Om voldoende onder de aandacht te blijven en om constante kwaliteit en informatie te leveren die waardevol is voor je klanten, adviseren wij je met een contentkalender te gaan werken. Download hier de contentkalender, dan kan je gelijk aan de slag!
Je weet dan precies wat je te doen hebt en hoe jij je eigen agenda kan indelen om de content dan ook van te voren te creeren.
Door meer zicht te krijgen op je eigen contentkalender weet je ook precies wanneer en hoe vaak je informatie kunt herhalen of verspreiden over de verschillende media.

Tip: een contentkalender is een onderdeel van een strategie voor Content Marketing. Maar een contentkalender is nog geen strategie..

Door actief aan de slag te gaan met deze 7-stappen Content Marketing tool kun jij meer grip krijgen op je klant en ga je meer waarde leveren.
Je wordt meer zichtbaar en de klant zal je meer gaan herkennen.

Toch ingewikkeld en wil je het niet alleen doen?

Vindt je het toch te ingewikkeld of spannend om hier zelf mee aan de slag te gaan dan wil ik je graag uitnodigen om mee te gaan naar onze intensieve 7 daagse in Ibiza, lees hier meer. Waar we in 7 dagen gaan werken aan je sales, marketing, zichtbaarheid, salesfunnels, content en presentatie. Je gaat 7 dagen gefocust aan de slag met je business en met jezelf. Wij doen er alles aan met onze klanten een verdieping aan te gaan zodat ze meer winst kunnen creëren in hun organisatie.

Kan je niet 1 week weg, dan kan jij je aansluiten bij de “Business Versnellers”.
Waar we 3 maanden lang aan je verkoop en marketing gaan werken om je omzet dit jaar nog met 50% te laten groeien. De groep zal maximaal 6 personen bevatten zodat jij 100% aandacht krijgt. We starten geheel in focus op 9 september – 11 december 2019, een 3 maanden traject. We gaan kijken naar jouw sales, marketing, zichtbaarheid, salesfunnels, content en presentatie met diepgaande en praktijkgerichte begeleiding.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen