Ik ga je in deze blog meer informatie geven over waarom jij Facebook-ads zou moeten inzetten voor je bedrijf. Eerder hebben wij een training van Mark Bongers gevolgd over Facebook-ads voor gevorderden. We wisten natuurlijk al veel over het hoe je Facebook-ads kunt inzetten, maar tijdens deze training waren we weer verbaasd over hoeveel je kan met Facebook-ads!
Beginnen met Facebook-ads
Door gericht Facebook-ads in te zetten kom je bij potentiële klanten onder de aandacht die je nog niet kent. Het hebben van een Facebookaccount is een must bij het inzetten van Facebook-ads, maar ook bij Instagram-ads. Via de bedrijfsmanager van Facebook kun jij alles inzien en toepassen wat betreft advertenties en campagnes.
Facebook-ads wordt ontzettend veel ingezet door webshops. Je ziet hierbij winacties en gratis weggevers. Zo kunnen zij op laagdrempelige manier onder de aandacht komen bij potentiële klanten. Voor onze klanten en voor onszelf zetten wij ook Facebook-ads in. Bij onze eigen Facebook-ads merkte we dat die het niet altijd deden zoals we graag wilde. Dit is de reden waarom wij een training zijn gaan volgen voor gevorderde.
Facebook-ads training
We kwamen erachter dat Facebook-ads gericht op consumer, zoals webshops dat doen, goedkoper zijn dan Facebook-ads gericht op bedrijven. Daarom begreep ik ook dat onze advertenties altijd veel duurder zijn dan die van een webshop. Bij een Facebook-ad betaal je per 1000 views. De views bij een B2B advertentie zijn duurder dan een B2C advertentie.
Tijdens de training van Mark Bongers heeft hij ons geleerd dat je via een rekenmodel kunt uitrekenen hoeveel geld je moet inzetten om uiteindelijk tot een klant te komen. Voordat je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk dat je eerst gaat kijken naar je doelgroep. Dit is iets waar bedrijven/ondernemers vaak op vastlopen.
Je doelgroep leren kennen
Er zijn nog veel potentiële klanten waar jij nog niet mee in contact bent gekomen. Door het inzetten van Facebook-ads met je bedrijf kun je deze wel gaan bereiken. Het fijne van Facebook is dat zij heel veel weten over onze interesses, behoeftes en zelfs onze meest gebruikte locaties. Om een Facebook-ad te plaatsen heb je ook een Facebook pixel nodig. Die Facebook pixel wordt op je website geplaatst. Een Facebook pixel meet alles wat jij doet op een website zoals je likes, zoekopdrachten en naar welke pagina je navigeert. Ze weten dus alles van je en dit kun je gebruiken in die Facebook-ads!
Via Google analytics kun jij je doelgroep beter leren kennen, zodat jij hier met je Facebook-ads beter op kunt inspelen. Uiteindelijk zijn de interesses van je doelgroep het belangrijkste en dat je doelgroep ook niet te groot is. Wanneer je Facebook-ad gaat instellen naar jouw wensen kun je een doelgroep ook verkleinen. Dit doe je door de meest belangrijke interesses die je doelgroep moet hebben toe te voegen, maar ook zul je bepaalde interesses moeten uitsluiten. Het uitsluiten van interesses zorgt ervoor dat die doelgroep zich verkleint, waardoor de Facebook-ad gerichter wordt geplaatst.
Het kiezen van de juiste doelgroep
Wanneer je twee soorten Facebook-ads aanmaakt met dezelfde boodschap kun je voor iedere ad een andere doelgroep inzetten. Door deze beide in te zetten kun je via de bedrijfsmanager in Facebook precies zien welke doelgroep het meest effectief is bij je Facebook-ad. Wanneer je deze strategie toepast is het belangrijk dat de doelgroep een beetje overlappen en niet te veel met elkaar concurreren. Je zet natuurlijk ook nog eens een bepaald budget in per advertentie.
Via de bedrijfsmanager in Facebook kun je precies zien hoeveel procent overlap er zit tussen de doelgroepen. Wanneer er meer dan 10 procent overlap is tussen de twee doelgroepen is het niet relevant genoeg om deze te testen. Het overlap tussen de twee doelgroepen hoeft dus maar een klein percentage aan overlap te hebben.
De Facebook library
Via de Facebook library kun jij zien wat jouw concurrenten aan het doen zijn. Zo kun je zien wat voor teksten, afbeeldingen en soorten advertenties zij plaatsen. De meeste Facebook-ads staan gemiddeld zo’n 2-3 weken online. Als er dus een Facebook-ad heel lang online staat van een bepaalde concurrent, dan is het interessant om daar eens naar te kijken. Het wil namelijk zeggen dat deze advertentie voldoende oplevert anders laat diegene hem niet online staan. Via de Facebook library kun je dus zien wat je nog anders kunt doen, wat je nog van andere kan leren en hoe je dit gaat toepassen bij je eigen Facebook-ads.
De verandering van iOS 14
Momenteel is Apple druk bezig met het doorvoeren van veranderingen binnen iOS 14. Deze veranderingen gaan ervoor zorgen dat niet alles meer gecontroleerd mag worden en dat bepaalde advertenties niet meer te zien zijn bij Apple gebruikers. Om toch mogelijk te maken dat Apple gebruikers alle advertenties blijven zien is het belangrijk dat je controleert hoe jij na deze veranderingen opnieuw een Pixel op je websites kunt plaatsen. Hiermee kunnen na het voldoen van bepaalde voorwaarden, je advertenties toch zichtbaar zijn voor iedereen. Heb je dus nog niet de update van iOS 14 doorgevoerd op je website met je Facebook pixel, dan zou ik dat zo snel mogelijk doen!
Lead magnet
Wat ik zelf heel leuk vind aan adverteren op Facebook is, dat je door middel van een lead magnet nieuwe klanten naar je toe kunt trekken. Een doel van een Facebook-ad kan zijn dat jij zoveel mogelijk e-mailadressen wil binnenhalen om je klantenbestand te vergroten. Een lead magnet is iets wat jij gebruikt bij een Facebook-ad om potentiële klanten over te halen om een daad te verrichten op bijvoorbeeld je website. Als je een dienst verleend kun jij als lead magnet een gratis weggever gebruiken zoals een gratis e-book.
In zo’n gratis weggever, die je gebruikt als lead magnet, kun je waardevolle informatie weg geven met als gevolg dat potentiële klanten hun e-mail invoeren. Dit is dus een super handige en makkelijke manier om je klantenbestand te vergroten! Wat ook super handig is, is dat wanneer deze persoon zich heeft ingeschreven voor je gratis weggever, dan kun jij diegene uitsluiten bij je volgende Facebook-ad.
Overgaan tot consumeren
Het doel van een Facebook-ad is dat bereikte personen uiteindelijk gaan consumeren. Om met een nieuwe klant in aanraking te komen beginnen we dus met een Facebook-ad, maar daarna gaat er een hele salesfunnel van start. In die salesfunnel ga je die potentiële klant uiteindelijk aanzetten tot consumeren van je producten/diensten. We gaan ze eerst kennis laten maken en na die kennismaking gaan we ze prikkelen op een laagdrempelige manier om een (goedkoop) product bij je aan te kopen.
Als een potentiële klant dus de lead magnet heeft gedownload dan is het aan jou om diegene te stimuleren via e-mailmarketing om ook iets met het gedownloade product, dus bijvoorbeeld het e-book, te doen. Want als deze persoon het ebook niet gaat lezen, dan weet diegene alsnog niet wie je bent en wat je aanbiedt. Dat zou natuurlijk zonde zijn! Als je die salesfunnel maakt, denk dan ook goed na over wat het doel is van die salesfunnel en wat je er uiteindelijk mee wil bereiken.
Overgaan tot converteren
Nadat je je potentiële klanten hebt gestimuleerd om te gaan consumeren ga je je focussen op converteren. Je wilt dat deze klanten uiteindelijk iets bij je gaan kopen. Het komt altijd voor dat er mensen zijn die niet over zullen gaan op aankopen, maar alleen interesse hebben in je gratis weggevers. Deze mensen zijn niet jouw klant en op hen hoef je dus ook niet te focussen. De mensen die zich hebben ingeschreven voor je lead magnet ga je voortaan uit sluiten bij je Facebook-ads.
Uiteindelijk ga je ook kijken naar mensen die hebben gereageerd op zo’n Facebook-ad om bij een volgende advertentie gebruik te maken van retargeting. Je zet een retargeting campagne in om de mensen die uiteindelijk niet over zijn gegaan tot converteren toch nog eens te benaderen en te overtuigen.
Begin met het inzetten van Facebook-ads!
Bij een Facebook-ad kun je er dus voor kiezen om mensen uit te sluiten of te retargeten. Dit is super interessant om uit te zoeken, zodat jij uiteindelijk effectievere Facebook-ads kunt inzetten. Wat je altijd in gedachten moet houden is wat je doel met een Facebook-ad is en wat je ermee wil bereiken. Naast al deze punten hebben wij nog veel meer geleerd tijdens de training van Mark Bongers. Wat ik het meest interessant vond is dat het “vangen” van nieuwe klanten via Facebook-ads een constant doorlopend proces is. Hierbij hoort uiteraard ook een goedlopende salesfunnel.
Mijn vraag aan jou is, werk je al met Facebook-ads en sales funnels? Wat haal je hieruit en wat zijn de reacties? Wil je samen met mij kijken naar hoe jij een effectieve Facebook-ad kunt inzetten? Neem dan contact met mij op en dan plannen we een afspraak in!
Sander Touw
op 15 Sep 2021