Effectief werken, wat is dat nou eigenlijk? Na een lange werkdag zijn we blij met wat we allemaal hebben afgekregen, maar kunnen ook nog blijven denken aan de dingen die we eigenlijk nog meer hadden willen doen. Door al een paar kleine aanpassingen te maken in je dagelijkse werkwijze, zoals meer efficiëntie, kun je al veel effectiever werken dan je denkt! Dingen waardoor jij die laatste taken toch nog af had kunnen krijgen en je daar de volgende dag dus minder stress over zult hebben. Effectief werken gaat vaak samen met efficiënt werken. Ik geef je graag wat tips mee waardoor jij voortaan (nog) effectiever te werk kunt gaan en de dag met minder stress zult doorkomen!
Wat is effectief & efficiënt werken?
Er zit een verschil tussen effectief werken en efficiënt werken, dit gaat overigens uiteindelijk wel samen om zo effectiever te kunnen werken. Effectief werken is wanneer je doelgericht de taken van de dag wilt behalen en afmaken. Dit lukt alleen wanneer je efficiënt werkt. Bij efficiënt werken willen we zo veel mogelijk doen in een korte tijd met als doel om dus alle taken van de dag af te krijgen. Efficiëntie is doelmatig werken om met zo min mogelijk inspanning de gewenste resultaten te halen. Om dus effectiever te werken moet je ook efficiënter gaan werken.
Sneller werken
Sneller werken zonder stress om zoveel mogelijk taken van de dag af te ronden is mogelijk. Door al een paar kleine aanpassingen in je werkwijze toe te passen kom je al een stap vooruit. Leer bij sneller werken om te focussen. Concentreer je op dat wat je nu moet doen en denk nog niet aan wat er nog komt. Laat je niet afleiden door mensen of dingen om je heen en vindt een manier waardoor jij ongestoord kunt werken. Is dit met de radio op de achtergrond aan? Of juist in stilte? Dit is voor iedereen anders! Bij beter kunnen focussen hoort ook een goede nachtrust en voldoende eten. Je vermogen om te focussen verslechterd wanneer jij niet genoeg nachtrust neemt of onvoldoende eet. Zorg dus goed voor jezelf, want dit heeft op meer dingen effect dan je denkt!
Ben je er achter waardoor je beter kunt focussen? Goed! Bedenk nu eens wat jouw dagelijkse routine is. Elke dag hebben we enkele vaste taken zoals, e-mails beantwoorden, telefoongesprekken, administratie etc. Bedenk hoeveel tijd je hier ongeveer dagelijks aan kwijt bent. Door een dagelijkse routine te hebben weet je waar je aan toe bent en hoeveel tijd je over hebt voor andere dingen.
Onthoud tijdens je werkdag dat er dingen tussendoor kunnen komen wat extra tijd zal innemen. Plan daarom je dag ruim in, zodat je uiteindelijk niet in tijdsdruk komt. Hierbij is het ook belangrijk om eens objectief te kijken naar je dagelijkse taken en welke echt een prioriteit zijn voor die dag. Zorg dat de belangrijkste taken als eerst worden uitgevoerd. Alles wat je daarna extra kunt doen is dan mooi meegenomen!
Productiever werken
Productiever werken wil niet alleen zeggen dat je harder moet werken, maar vooral om slimmer werken. Denk hierbij aan goed vooruit werken, planmatig werken en soms zelfs delegeren. In een van onze eerdere blogs hebben we het gehad over vrijheid creëren die jij als ondernemer hebt en dat daar ook een stukje delegeren bij hoort. Zijn er taken die je ook door andere kunt laten uitvoeren? Aarzel dan niet en iemand anders deze taken uitvoeren. Hiermee nemen zij wat tijdsdruk weg en heb jij weer tijd voor andere belangrijke taken!
Je doelen in een to do list om effectief te werken
Als ondernemer wil je soms meerdere doelen behalen op een dag. Om deze doelen binnen een dag te behalen is het goed om een to do list te maken. Verdeel je doelen in losse taken en neem hier gerust je tijd voor. Zodra je dit hebt gedaan kun je deze taken verdelen in tijdsblokken. Zo kun bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je voor elke taak een half uur de tijd neemt. Zorg dat je je aan deze deadline houdt en dat niemand je hiervan afleidt. Behoud je focus, weet je nog? Heb je deze deadline gehaald? Neem dan even een korte pauze. Laat je hoofd even tot rust komen en ga dan weer met 100% focus door met de volgende taak.
Tijd is geld waard
Als ondernemers weten we dat tijd geld kost en dat we daarom onze tijd zo goed mogelijk moeten benutten. Benut je tijd daarom ook zo goed mogelijk en spendeer geen tijd aan dingen die ook later gedaan kunnen worden. Dit heeft ook weer te maken met prioriteiten stellen en het uitbesteden van taken aan werknemers. Zie je tijd als iets waardevols, ten slotte is verloren tijd niet in te halen. Weet wat je tijd waard is!
Wees positief
We herkennen allemaal wel het moment dat onze wekker gaat en we eigenlijk geen zin hebben om de werkdag te beginnen. Toch zullen we wel moeten en kunnen we er maar beter het beste van maken! Het is belangrijk om een positieve werkhouding te hebben. Niet alleen voor de mensen om je heen, maar ook voor je eigen motivatie. Bedenk waarom je wat doet en welke goede resultaten het oplevert. Hoe fijn is het om uiteindelijk de week af te sluiten waarbij alle doelen zijn behaald, omdat jouw positieve mindset ervoor gezorgd heeft dat jij net dat beetje extra motivatie had? Think positive, be positive!
Nu je al deze tips & tricks hebt gelezen hoop ik dat je inziet hoeveel kleine aanpassingen je al kunt doen om effectief werken. Omdat effectiever werken zo belangrijk is hebben we 25 september een workshop gepland in Utrecht, waarbij we je verder gaan helpen met je denkwijze, werkwijze en om uiteindelijk alles uit je potentieel te halen! De workshop zal op 25 september plaatsvinden in het President Carlton Hotel incl. lunch, candywall koffie en thee! Wil jij nog meer uit je potentieel halen en nog effectiever te werk gaan? Geef je dan op via: https://masteryourbusinessmoves.nl/1-daagse-workshop-effectief-efficient-werken/ en dan zien we je daar!