De 4 fases van ondernemerschap
De 4 fases van ondernemerschap
17 februari 2021 
5 min. leestijd

De 4 fases van ondernemerschap

We gaan het hebben over de 4 fases die jij doorloopt met je bedrijf. Ik zelf werk op een bepaalde manier en ik dit is ook super interessant voor jou! Ik zie dat sommige ondernemers op bepaalde momenten de verkeerde producten inzetten voor hun bedrijf met de verkeerde prijzen. Ik wil je laten zien dat als je weet in welke fase jij je bevindt met je bedrijf, dat je daar dan anders over zou moeten nadenken.

De 4 fases van ondernemerschap

Fase 1: de createur

Wanneer je met ondernemen start begin je als createur. De createur is iemand die net start en zich in een creatieve fase bevindt. Het is een fase waarbij je nog niet heel erg zichtbaar en bekend bent. Je bent voornamelijk met je eigen proces bezig. Als je je in deze fase bevindt zorg er dan voor dat jij een heel smal en klein pakket maakt van je diensten/producten.

In de eerste fase is het beter om nog niet te veel uit te wijden. Vaak beginnen ondernemers met het direct aanbieden van bijvoorbeeld een webinar. Ik zou dit zelf nooit doen, omdat je daar gelijk al veel tijd aan kwijt bent. Bezig zijn met marketing is natuurlijk prima, maar je wilt natuurlijk zo snel mogelijk weten of jouw diensten/producten geld gaan opleveren. Als ik kijk naar het diensten- en productenpakket dan ga ik altijd heel erg voor de VIP en high-end in het begin. Wanneer je hiervoor kiest kom je erachter hoe je klanten praten, denken en dingen beleven. Dat is uiteindelijk waar jij je hele bedrijf op gaat inzetten! Maak het voor jezelf niet te moeilijk en begin klein. Later kun je je bedrijf altijd nog opschalen.

De 4 fases van ondernemerschap

Start direct

De valkuil die in de fase van de createur vaak wordt gemaakt is dat ondernemers vaak pas ECHT willen starten als alles perfect is. Door gewoon te beginnen en fouten te maken leer je veel meer en ontdek je waar je dingen nog kunt verbeteren. Een bedrijf opzetten gaat met vallen en opstaan en zal nooit vlekkeloos verlopen. Een dienst/product is nooit perfect. Dit komt omdat jij verandert, de markt verandert, de economie en misschien wel je klanten. Dus ik zeg, gewoon starten!

Iets wat ik regelmatig voorbij zie komen is dat startende ondernemers gelijk hoge prijzen vragen voor hun diensten/producten. Begin met een gemiddelde prijs en focus je op het verkrijgen van klanten. Wanneer je het vertrouwen hebt gewonnen van je (potentiële) klanten kun je je prijzen altijd nog verhogen.

Fase 2: de werknemer

De 4 fases van ondernemerschap

Als je klaar bent in de createur fase dan groei je door naar de werknemer fase. Dit is een fase waarin jijzelf in je eigen bedrijf werkt. Je hebt je

diensten/producten ontwikkeld en uiteindelijk moet het verkocht worden, dingen moeten misschien wel worden ingekocht en wie weet dat er zelfs een klantenservice moet komen. Naast dat je veel met je (potentiële) klanten bezig bent zijn er nog allerlei andere dingen waar je mee bezig zult moeten houden om je bedrijf te laten groeien.

In deze fase lopen in het eerste jaar heel veel ondernemers vast. Ze zijn dan overwhelmed, ze weten niet welke stappen ze moeten maken, wat prioriteit is en wat het belangrijkste is. Dit is een fase waarin veel ondernemers onzeker worden. Dat is super vervelend maar weet dat je niet alles zelf hoeft te doen. Zo kun je bepaalde zaken uitbesteden omdat een ander daar beter in is dan jij. Hetgeen wat ondernemers tegenhoudt om te gaan uitbesteden is hun money mindset. Ze hebben de gedachte dat ze geen geld hebben en dat komt vaak doordat zij in fase 1 ergens in het midden van die piramide zijn begonnen. Onthoudt dus dat het in fase 1 erg belangrijk is op met VIP en high-end diensten/producten te beginnen, zodat jij in deze fase productiever aan de slag kan en je bedrijf kan laten groeien!

De 4 fases van ondernemerschap

Fase 3: de CEO

Wanneer je in fase 2 flinke stappen hebt kunnen maken, taken hebt kunnen uitbesteden en meer met je klanten bezig hebt kunnen houden, bevind je je in de CEO fase. In deze fase werk je veel samen met andere en hierdoor kun je grote stappen maken met je bedrijf. Je begint met het denken als bedrijf in plaats van denken als mens. Dit is ook zeker nodig! Jouw bedrijf heeft namelijk hele andere dingen nodig dan jij als mens. We gaan veel meer nadenken over de onderkant van die piramide zoals de middle-, taste- en startniveau.

Je bent begonnen met je hoofd diensten/producten en nu gaan we ook kijken naar tussen diensten/producten die jij extra gaat aanbieden. Ook gaan we beginnen met delegeren. Dit hoeft niet perse iemand te zijn die bij jou in dienst is, maar dat zouden ook freelancers kunnen zijn of je begint samenwerkingen. Blijf gefocust en laat je niet afdwalen door wat andere mensen zeggen. Houd je in deze fase vooral bezig met grote stappen maken, de dienst/product piramide volledig in te zetten en te investeren door zaken uit handen te geven. Door zaken uit handen te geven kun je je bedrijf opschalen en heb jij meer tijd om je daarop te focussen!

De 4 fases van ondernemerschap

Fase 4: de investeerder

In deze fase begin je met echt groot denken. Je gaat beginnen met investeren en dit kan in je eigen bedrijf zijn, samenwerkingen aangaan of misschien wel aandelen van andere bedrijven aankopen. In de investeerders fase gaan we meer focussen op meerdere inkomstenbronnen om jouw bedrijf beter op de kaart te zetten, zodat je later meer geld overhoudt voor jezelf en om met je pensioen van te kunnen leven.

Deze fase is misschien wel de meest spannende fase waarin je je gaat bevinden. Het is belangrijk dat jouw investeringen gespreid zijn en dat je bijvoorbeeld niet alleen maar in aandelen investeert. Deze kunnen namelijk ook in waarde flink dalen en neemt dus veel risico’s met zich mee. Ga dus voor jezelf kijken hoe jij minimaal 7 bronnen kunt vinden om in te investeren om daar uiteindelijk geld mee te kunnen verdienen. Wil je graag meer hulp bij het doorlopen van deze fases en hoe jij bepaalde dingen beter kunt aanpakken? Neem dan contact met mij op en dan gaan we hier samen mee aan de slag!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen