Hoe praat jij in de taal van je klant?
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 oktober 2019 
in Sales

Hoe praat jij in de taal van je klant?

Hoe praat je nou in de taal van je klant, en is dat belangrijk? Natuurlijk is dat belangrijk, want als jij echt de taal van je klant spreekt dan ga je natuurlijk je invoelen, echt connecten en dan gaat de klant echt begrijpen dat jij de expert bent.

Na het lezen van dit blog weet je dat er verschillende soorten klanten types zijn. Deze klanten types willen op een bepaalde manier worden aangesproken. Als jij dat gaat doen en dan ook echt in de taal van je klant, dan voelt deze klant zich tot in zijn hart aangesproken. Uiteindelijk neemt iedereen een beslissing op basis van emotie, zo ook die klant. Daarom is het zo belangrijk dat je de juiste taal spreekt.

Als jij vragen hebt over jouw klanten type of welke taal bij jouw klant past, laat dan even een reactie onder dit blog achter. Dan beantwoord ik graag je vraag!

Wat voor klanten types zijn er allemaal?

Er zijn een aantal type klanten die ik graag met je wil bespreken. Ik weet namelijk zeker dat als jij jouw klant hierin gaat herkennen dat jij veel beter in de taal van de klant gaat spreken. Hierdoor gaat de klant zich sneller verbonden aan jou voelen.

De taal van de analytische klant

Deze klant wil heel erg graag in de taal worden aangesproken op feiten en op cijfers. Het moet heel helder en heel concreet zijn. Deze klant stelt heel vaak van die vervelende vragen en op deze vragen kan jij je voorbereiden. En zeker met die cijfers en de concrete antwoorden die deze klant graag wil hebben. Daar zal deze klant overtuigd zijn. Als jij met deze analytische klant aan tafel zit, weet je dat je ook hele analytische en feitelijke antwoorden gaat geven. Dan is deze klant overtuigd en gaat hij/zij met je in zee.

De taal van de creatieve klant

Deze klant is wat wolliger en wat creatiever en deze klant doet heel veel op basis van creatieve uitingen. Deze klant houdt heel erg van kleur, van vormen, het moet er juist uitzien en de branding is daarbij ook heel erg belangrijk. Het moet er goed uit zien voor deze klant. Als je deze klant aan tafel krijgt dan is dat natuurlijk het totaal tegenovergestelde van de analytische klant. De creatieve klant wil totaal iets anders. Deze klant kan uiteraard klant van jou worden, maar dan heb je het anders aan te pakken dan bij de analytische klant. Je hebt dan in de taal van de creatieve klant te spreken. Zorg ervoor dat het bij de creatieve klant veel meer gaat over de vorm, de inhoud, kleuren en over branding.

De taal van de praktische klant

Deze klant kan soms een beetje saai zijn en wat terughoudend. Geeft niet heel graag antwoord en is wat ingetogen. Deze klant doet zijn aankopen het liefst online. Die wil nog geen eens het contact hebben met jou, die wil zo min mogelijk woorden ergens aan vuil maken. Daarom is het voor jou heel belangrijk dat het hele online verhaal goed klopt. Want deze klant vind het fijn om op deze manier te kopen. En wil het liefst niet de winkel in en het 1 op 1 contact met jou hebben. Wees je dus bewust dat niet iedereen 1 op 1 contact wil, ook al vind jij dat heel erg prettig. Denk erover na wat jij deze klant op jouw website laat zien en in jouw online aanwezigheid.

De taal van de emotionele klant

Deze klant doet alles op gevoel en op basis van emotie. Deze klant wil in jouw teksten lezen dat iets goed voelt of dat iets een bepaald gevoel geeft. Het onderbuikgevoel speelt een grote rol bij deze klant. Het is voor heel veel mensen een wat lastige klant, maar zit jij in een bepaalde dienst waar jij heel veel met gevoel doet dan is het voor jou heel erg makkelijk om deze klant aan te spreken.

Als we kijken naar alle vier de klanten dan valt het op dat ze mega verschillend zijn van elkaar. Dat betekent dat jouw website en online aanwezigheid deze klant moet aanspreken. Super interessant om eens te gaan kijken bij jouw eigen website en online aanwezigheid, hoe jij dat op dit moment hebt aangepakt en waar jij zou kunnen verbeteren.

Een extraatje

de taal van je klant14 november houden wij een 1 daagse de ‘’Omzet Verhoger’’. Tijdens dit event gaan we het hebben over hoe jij beter jouw klanten kan aanspreken, hoe jij meer sales kan realiseren door gericht de taal te spreken van de klant en ze ook daadwerkelijk in deze taal te overtuigen. Daar gaat het uiteindelijk om. Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Jij wil ook meer omzet, meer klanten en meer winst.

Onthoud dat iedere klant in een andere taal aangesproken wil worden. Het is aan jou om die uitdaging aan te gaan. Zorg ervoor dat je 14 november in Utrecht op onze 1 daagse bent, dan gaan je alles uitleggen hoe jij dat nog beter kan aanpakken. De verkoop van de early bird tickets is gestart! Wees er snel bij!

 

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Master Your Business Moves. Zelf ben ik langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. Mijn missie is om ondernemers te leren hoe zij geld kunnen verdienen! Dat betekent Mindset en aan je knoppen van je bedrijf gaan draaien. Ondernemen is niet moeilijk, het is een kwestie van doen, vallen opstaan en weer door gaan. Leren wat ging goed en wat doe ik volgende keer anders. Alleen dan betaald! En hoe vet is dat!
Reactie plaatsen