Het verlangen van jouw klant
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2019 
in Sales

Het verlangen van jouw klant

We gaan beginnen met verlangen. Dit blog gaat over het verlangen van je klant. Dat klinkt misschien wel een beetje raar, verlangen. Wat wil jouw klant nou daadwerkelijk? Dat is vaak helemaal niet duidelijk bij veel ondernemers. Als ik met mijn klanten aan de slag ga, dan laat ik hun aan het woord en dan weet ik wat hun verlangen is. Ik heb ook al honderden van mijn klanten uitgelegd hoe zij zelf verkoop kunnen doen op basis van verlangen.

In dit blog ga ik je hier meer over uitleggen. Als je vragen hebt dan kan je hieronder een reactie achterlaten, dan kan ik je vraag beantwoorden. We gaan beginnen en we gaan het hebben over verlangen.

Want wat is verlangen nou eigenlijk?

Het klinkt een beetje vreemd misschien, verlangen. Het is een beetje een wazig woord voor sommige mensen, maar als je met een klant aan de slag gaat dan heeft die klant een probleem of een uitdaging. Of hij zit ergens mee wat niet helemaal lekker zit, wat jij als specialist natuurlijk zou kunnen oplossen. En dan heb ik het niet alleen maar over een dienst, maar ik heb het ook echt wel over een product. Je hebt bij een product en bij een dienst een bepaalde service te verlenen. Dus het maakt mij niet uit wat je doet, maar zorg ervoor dat jij weet dat als jij met jouw klant aan de slag gaat wat zijn verlangen is, wat zijn uitdaging is en wat zijn pijn is.

Ik hoor heel veel van mijn klanten zeggen; ik zie geen klanten komen, ik weet niet wat ik moet doen en ik heb ze erop aangesproken. Je bent dan waarschijnlijk niet duidelijk geweest in waar het pijnpunt zit bij de klant. Ik zie veel mensen geen vragen durven stellen aan hun klant, terwijl je met doorvragen juist tot de conclusie komt wat het verlangen is van jouw klant. Een klant kan zeggen; nee ik wil het niet, ik vind het te duur of ik ben er niet naar op zoek. Dat zijn allemaal omwegen om uiteindelijk ook door te vragen naar dat verlangen.

De klant weet het vaak zelf niet

Dat verlangen ligt namelijk vaak zo diep, dat die klant het vaak van zichzelf helemaal niet weet. Als jij dat verlangen en die pijn boven tafel weet te halen en je kan dat daarna vertalen naar een oplossing dan gaat die verkoop vanzelf. Die klant is namelijk wel naar opzoek, soms weet de klant dat zelf niet, maar als jij doorvraagt dan komen ze er vanzelf achter. Jij weet namelijk wat de oplossing is en waar jouw toegevoegde waarde zit.

Ik wil dat je daar veel meer op gaat zitten. Ga onderzoeken wat de taal is van jouw klant, zodat jullie ook dezelfde taal spreken. Ik zie veel mensen alleen in hun product of dienst blijven hangen, terwijl dat de klant alleen maar zijn of haar probleem opgelost wil zien. De klant wil begrepen worden. Dus ga leren praten in de taal van je klant, zodat je daadwerkelijk zijn of haar probleem oplost.

Wil je nog meer hierover weten?

Wij gaan donderdag 31 oktober en vrijdag 1 november een 2 daags seminar houden over verkoop, marketing, pitchen, presentatie en hoe converteer je klanten via social media. Wil je hier bij zijn? Dan kan je nu jouw early bird ticket kopen.
Het lijkt mij ontzettend tof als jij erbij bent. Ik denk dat het goed is als jij een keer met je neus op de feiten wordt gedrukt; waar gaat het goed en waar gaat het niet goed? Wat kan er anders en hoe converteer je nou daadwerkelijk klanten. Want als jij ook te weinig klanten hebt en niet genoeg sales om te investeren en niet genoeg sales om er een salaris uit te halen, dan wordt het echt tijd om professioneler met jouw sales, marketing en het converteren van klanten om te gaan.

Nou dat gaan we doen op 31 oktober en 1 november. Dus geef je op en maak gebruik van de early bird tickets.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Master Your Business Moves. Zelf ben ik langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. Mijn missie is om ondernemers te leren hoe zij geld kunnen verdienen! Dat betekent Mindset en aan je knoppen van je bedrijf gaan draaien. Ondernemen is niet moeilijk, het is een kwestie van doen, vallen opstaan en weer door gaan. Leren wat ging goed en wat doe ik volgende keer anders. Alleen dan betaald! En hoe vet is dat!
Gabrielle

Door

Gabrielle

op 9 July 2019

Interessant om er zo naar te kijken, een probleem klinkt negatief en een verlangen klinkt een stuk beter. Goede tip!

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Yes! Een klant kan natuurlijk nog steeds wel een probleem hebben, of een uitdaging. Maar zeker een verlangen waarbij jij kan helpen!

Henk

Door

Henk

op 9 July 2019

Wat een klant echt wil en wat ie zegt dat ie wil, daar zit inderdaad vaak een behoorlijk verschil tussen. Juist dat vertalen, dat blijft het moeilijkst.

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Het is soms ook heel moeilijk! Maar blijf vooral bij je eigen why, waarvoor je het zelf doet. Vertaal dat terug en koppel dat terug naar de verlangen van je klant ;-)

Stefanie Mrs e-commerce
Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Goedzo! Zeker doen, gaat je echt helpen!

Wanda

Door

Wanda

op 9 July 2019

Een goede inventarisatie van wat een klant wil, lijkt mij best lastig, want soms denkt een klant Iris te willen, maar blijkt dat totaal niet realistisch.

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Dat klopt zeker. Maar door het gesprek aan te gaan met je klant kom je er achter. Stel de juiste vragen. Hou donderdag even mijn website in de gaten. Dan komt er een nieuw blog online die hierop aansluit.

Linne

Door

Linne

op 9 July 2019

Dankjewel voor de waardevolle info!

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 11 July 2019

Graag gedaan Linne ;-)

Manon

Door

Manon

op 11 July 2019

Interessant om het zo te benaderen!

Manon van der Werf

Door

Manon van der Werf

op 11 July 2019

Wat een interessante blog. Ik heb er zelf natuurlijk ook veel mee te merken. Ik denk dat ik hier wel mee aan de slag wil gaan.

Daisy Mulders

Door

Daisy Mulders

op 15 July 2019

Goed om te horen Manon! Laat me weten als ik je nog ergens bij kan helpen ;-)

Reactie plaatsen