arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2019 
in Sales

Het verlangen van jouw klant

We gaan beginnen met verlangen. Dit blog gaat over het verlangen van je klant. Dat klinkt misschien wel een beetje raar, verlangen. Wat wil jouw klant nou daadwerkelijk? Dat is vaak helemaal niet duidelijk bij veel ondernemers. Als ik met mijn klanten aan de slag ga, dan laat ik hun aan het woord en dan weet ik wat hun verlangen is. Ik heb ook al honderden van mijn klanten uitgelegd hoe zij zelf verkoop kunnen doen op basis van verlangen.

In dit blog ga ik je hier meer over uitleggen. Als je vragen hebt dan kan je hieronder een reactie achterlaten, dan kan ik je vraag beantwoorden. We gaan beginnen en we gaan het hebben over verlangen.

Want wat is verlangen nou eigenlijk?

Het klinkt een beetje vreemd misschien, verlangen. Het is een beetje een wazig woord voor sommige mensen, maar als je met een klant aan de slag gaat dan heeft die klant een probleem of een uitdaging. Of hij zit ergens mee wat niet helemaal lekker zit, wat jij als specialist natuurlijk zou kunnen oplossen. En dan heb ik het niet alleen maar over een dienst, maar ik heb het ook echt wel over een product. Je hebt bij een product en bij een dienst een bepaalde service te verlenen. Dus het maakt mij niet uit wat je doet, maar zorg ervoor dat jij weet dat als jij met jouw klant aan de slag gaat wat zijn verlangen is, wat zijn uitdaging is en wat zijn pijn is.

Ik hoor heel veel van mijn klanten zeggen; ik zie geen klanten komen, ik weet niet wat ik moet doen en ik heb ze erop aangesproken. Je bent dan waarschijnlijk niet duidelijk geweest in waar het pijnpunt zit bij de klant. Ik zie dat veel mensen geen vragen durven stellen aan hun klant, terwijl je met doorvragen juist tot de conclusie komt wat het verlangen is van jouw klant. Een klant kan zeggen; nee ik wil het niet, ik vind het te duur of ik ben er niet naar op zoek. Dat zijn allemaal omwegen om uiteindelijk ook door te vragen naar dat verlangen.

De klant weet het vaak zelf niet

Dat verlangen ligt namelijk vaak zo diep, dat die klant het vaak van zichzelf helemaal niet weet. Als jij dat verlangen en die pijn boven tafel weet te halen en je kan dat daarna vertalen naar een oplossing dan gaat die verkoop vanzelf. Die klant is namelijk wel opzoek, zelfs al weet hij dat soms zelf niet, maar als jij doorvraagt dan komen ze er vanzelf achter. Jij weet namelijk wat de oplossing is en waar jouw toegevoegde waarde zit.

Ik wil dat je daar veel meer op gaat zitten. Ga onderzoeken wat de taal is van jouw klant, zodat jullie ook dezelfde taal spreken. Ik zie veel mensen alleen in hun product of dienst blijven hangen, terwijl dat de klant alleen maar zijn of haar probleem opgelost wil zien. De klant wil begrepen worden. Dus ga leren praten in de taal van je klant, zodat je daadwerkelijk zijn of haar probleem oplost.

Wil je nog meer hierover weten?

Wij gaan donderdag 31 oktober en vrijdag 1 november een 2 daags seminar houden over verkoop, marketing, pitchen, presentatie en hoe converteer je klanten via social media. Wil je hier bij zijn? Dan kan je nu jouw early bird ticket kopen.
Het lijkt mij ontzettend tof als jij erbij bent. Ik denk dat het goed is als jij een keer met je neus op de feiten wordt gedrukt; waar gaat het goed en waar gaat het niet goed? Wat kan er anders en hoe converteer je nou daadwerkelijk klanten. Want als jij ook te weinig klanten hebt en niet genoeg sales om te investeren en niet genoeg sales om er een salaris uit te halen, dan wordt het echt tijd om professioneler met jouw sales, marketing en het converteren van klanten om te gaan.

Nou dat gaan we doen op 31 oktober en 1 november. Dus geef je op en maak gebruik van de early bird tickets.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Gabrielle
Door

Gabrielle

op 9 July 2019

Interessant om er zo naar te kijken, een probleem klinkt negatief en een verlangen klinkt een stuk beter. Goede tip!

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Yes! Een klant kan natuurlijk nog steeds wel een probleem hebben, of een uitdaging. Maar zeker een verlangen waarbij jij kan helpen!

Henk
Door

Henk

op 9 July 2019

Wat een klant echt wil en wat ie zegt dat ie wil, daar zit inderdaad vaak een behoorlijk verschil tussen. Juist dat vertalen, dat blijft het moeilijkst.

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Het is soms ook heel moeilijk! Maar blijf vooral bij je eigen why, waarvoor je het zelf doet. Vertaal dat terug en koppel dat terug naar de verlangen van je klant ;-)

Stefanie Mrs e-commerce
Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Goedzo! Zeker doen, gaat je echt helpen!

Wanda
Door

Wanda

op 9 July 2019

Een goede inventarisatie van wat een klant wil, lijkt mij best lastig, want soms denkt een klant Iris te willen, maar blijkt dat totaal niet realistisch.

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 9 July 2019

Dat klopt zeker. Maar door het gesprek aan te gaan met je klant kom je er achter. Stel de juiste vragen. Hou donderdag even mijn website in de gaten. Dan komt er een nieuw blog online die hierop aansluit.

Linne
Door

Linne

op 9 July 2019

Dankjewel voor de waardevolle info!

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 11 July 2019

Graag gedaan Linne ;-)

Manon
Door

Manon

op 11 July 2019

Interessant om het zo te benaderen!

Manon van der Werf
Door

Manon van der Werf

op 11 July 2019

Wat een interessante blog. Ik heb er zelf natuurlijk ook veel mee te merken. Ik denk dat ik hier wel mee aan de slag wil gaan.

Daisy Mulders
Door

Daisy Mulders

op 15 July 2019

Goed om te horen Manon! Laat me weten als ik je nog ergens bij kan helpen ;-)

Reactie plaatsen