Hoe kom je over bij klanten? En waarom is het nou zo belangrijk dat zij zich aangetrokken voelen tot jou en je product? Na het lezen van dit blog ben jij je bewust dat de presentatie en branding van jouw bedrijf en hoe belangrijk deze zijn om een klant te overtuigen. Deze moet uiteindelijk natuurlijk overgaan tot aankoop van jouw product of dienst.
Je moet echt goed kijken naar de presentatie en branding van jouw website. Kijk hoe jij deze kunt perfectioneren om jouw klant meer te gaan overtuigen.
In dit blog geef ik je een aantal tips hierover hoe je dat beter kan doen. Maar ik heb ook nog iets tofs voor je aan het einde van dit blog. Dus lees rustig dit blog door en bedenk gelijk hoe jij deze tips kan gaan toepassen voor jouw bedrijf. En daarna vertel ik je meer..
Tip 1: Houding
Wees je bewust dat jouw houding van jou als mens, dus hoe je erbij staat. Dit is namelijk super belangrijk in een verkoopgesprek. Als je gaat verkopen is het belangrijk dat jij een bepaalde houding aanneemt. Ga eens kijken naar jezelf in de spiegel hoe jij eruit ziet.
Een voorbeeld:
Sta ik voor jou met mijn hoofd gebogen en mijn schouders naar beneden, dan kom ik niet heel overtuigend over. Mijn stem is dan zelfs ook anders.
Om jou wel te overtuigen is een sterke houding met rechte schouder, een energie stem en oogcontact nodig. Dit komt vele malen sterker over.
Ik wil je ervan bewust maken jouw verbale communicatie maar voor 7% echt belangrijk is. Dit is alle communicatie die uit jouw mond maar ook uit jouw tekst naar buiten komt. Als jij een keertje een fout maakt in de tekst, dan is dat helemaal niet zo belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de hele houding, hoe sta je erbij, wat straal je uit en hoe kom je dus over bij de klant.
Ga eens oefenen in de spiegel hoe jij erbij staat, wat jouw houding is. Hoe jij uiteindelijk een gesprek voert met de klant. Jouw houding, je stem, eigenlijk jouw hele doen en laten vallen onder non verbale communicatie. Als jij dan geen overtuigende houding hebt is dat non verbale communicatie. Die non verbale communicatie kan ervoor zorgen dat de klant niet overtuigd is van jouw verhaal. En dat is wat je graag wil. Vaak ben jij de specialist of expert voor jouw dienst of product en daarmee kan jij de klant echt wel van A naar B brengen. Maar omdat jij niet goed hebt gekeken naar jouw eigen presentatie, kan een klant gaan afhaken.
Tip 2: Niet elke klant is hetzelfde
De volgende tip is dat het belangrijk is dat jij goed nadenkt over naar welke klant je nou gaat of welke klant je ontvangt. Niet alle klanten zijn hetzelfde, dus veel klanten hebben daar andere gedachten over.
Toen ik met mijn vorige bedrijf naar een best wel corporate organisatie ging voor een gesprek, dan zorgde ik er in ieder geval voor dat ik er zakelijk uit zag. Dat deed ik, omdat dat een bepaalde overtuiging aan die klant gaf. Daarmee kan kleding dus heel veel input hebben op jouw overtuigende gedrag voor een klant om tot aankoop over te gaan.
Als ik naar een jeans klant ging dan zorgde ik ervoor dat ik er niet te corporate uitzag, maar juist hip en .
Denk ook eens na over welke tas je meeneemt of welke make-up je draagt, welke sieraden je om hebt of de kleur van je nagellak. Wees je bewust dat dit allemaal vooroordelen kunnen zijn van de klant en die kan er wat van vinden.
Of jij nou een enorme deal of een wat kleinere deal wil sluiten, het kan dan belangrijk zijn om op bovenstaande zaken te gaan letten. Elk mens heeft namelijk een vooroordeel en dat oordeel is vaak al gemaakt wanneer jij de ruimte in komt lopen binnen 5 seconden. De eerste presentatie van jezelf is daarom super belangrijk. Van een vooroordeel kom je vaak ook niet meer zo gemakkelijk af. Als het een slap handje is, je hebt niet de juiste kleding aan, je hebt je haar niet gedaan en de klant is niet overtuigd. Dan kan het wel 21 momenten duren voordat die klant aan een andere kant zit van zijn overtuiging.
Tip 3: Op tijd komen
Deze tips lijkt super logisch, maar ik zie het vaak nog niet gebeuren. Zorg ervoor dat je op tijd komt bij jouw afspraken. Sommige mensen zullen het niet erg vinden als je te laat bent, maar veel mensen zijn ook echt van de tijd en die vinden dat wel heel vervelend. En dan hebben ze gelijk alweer een vooroordeel over jou.
Dit kan zeker ook bijdrage aan een stukje overtuiging bij jouw klant.
In mijn vorige bedrijf, toen ik nog recruiter was was dit ook echt van belang. Veel kandidaten zijn echt afgewezen als zij te laat kwamen. Zorg ervoor dat je dit niet laat gebeuren!
Tip 4: Neem iets mee voor de klant
De volgende tip die ik je wil meegeven is eigenlijk heel erg simpel, maar bijna niemand doet het. Neem altijd iets mee voor de klant. Zelf had ik altijd een presentatie bij mij voor de klant, waarin stond wie we waren en wat we precies deden. Maar het kan ook zijn dat je een leuke gadget meeneemt voor de klant. Als jij namelijk iets achterlaat dan laat je ook een herinnering van jezelf achter. Zodat de klant jou ook niet kan vergeten.
Dit kan onderbewust meehelpen bij de keuze van de klant om uiteindelijk zaken met jou te gaan doen.
Tip 5: Opvolging
Mijn laatste tip voor jou. Ben je op gesprek geweest of heb je een gesprek gevoerd met een potentiële klant en heb je een overtuigend verhaal verteld, dan is het belangrijk dat je de klant nog even na mailt of belt. Bedank de klant voor het gesprek en in ieder geval voor de tijd die hij of zij erin heeft gestoken. En dat je heel graag een datum zou willen afspreken om antwoord te krijgen of de klant jouw dienst of product echt gaat kopen.
Vraag uiteindelijk om de verkoop en bevestig dat daarna nog op de mail, zodat je daar ook nog even aandacht aan geeft. En natuurlijk kan je die mail ook altijd nog opvolgen, mocht diegene zich niet aan de afgesproken tijdslimiet houden.
Zo heb ik je weer een aantal tips gegeven hoe je met klanten kan omgaan en hoe je klanten weer kan overtuigen om daadwerkelijk met jou te gaan werken.
Meer tips?
Wij merken dat veel van onze klanten hier nog steeds moeite mee hebben en natuurlijk hebben wij nog veel meer tips voor jou om klanten beter te overtuigen en meer verkoop te realiseren. Daarom hebben wij besloten om op donderdag 14 november een event te organiseren waar we het gaan hebben over deze zaken. Het event vindt plaats in het President Carlton Hotel in Utrecht. Ik ga deze dag training geven hoe jij dit dus kan gaan toepassen, hoe je meer klanten kan krijgen en uiteindelijk meer omzet en winst.
Vind je het tof, spannend en wil je heel graag mee doen? Druk dan even op de link. De prijs is inclusief een uitgebreide lunch, koffie, thee en andere lekkernijen.