Afgelopen week was het druk met heel veel online marketing opdrachten en we zijn druk met onze Firestarters groep! Super toffe groep die aan de vooravond staat om hun business op te starten of hun bedrijf naar het volgende level te brengen. Het zijn voornamelijk ondernemers die nog in heet begin van hun ondernemers avontuur staan, ik noem ze altijd Creators
Vorige week maandag hadden de Firestarters een extra Masterclass van Frouke Loopik over mindset en belemmerende gevoel en gedachtes.
Vroeger had ik die ook, geloof me ik liet me meeslepen met die negatieve gevoelens.
Zoiets kon dan echt ’n dag bepalen en dan was het al snel een shit dag.
Als ik niet wist wat ik moest besluiten, welke keuze ik moet maken of welke volgende stap ik zou moeten zetten. Bleef morren en nukken.
In die tijd kon ik echt slecht voelen wat ik zelf wilde en wist al helemaal niet hoe mijn lichaam voelde. En je lijf dat verteld je alles!!
Ik ben ondertussen gelukkig jaren verder en heb heel wat belemmerende gevoelens overkomen. Daar heb ik dan ook veel coaches voor gezien en zelf ook een aantal coach opleidingen voor gedaan.
Fouten maken is een must
Ik zit er dan ook tegenwoordig heel anders in.
Ik vertelde je al eerder dat niet alles perfect hoeft, fouten maken is een must, zo leer je wat je wel en niet wil!
Wat ik bij veel van mijn Firestart ondernemers zie en hoor is dat fouten maken een doodvonnis is. Juist daar gaat het mis.
Want juist door jezelf ruimte te geven om fouten te maken, leer je van je bedrijf!
We leren zo in deze maatschappij te gaan voor een 10 met een griffel!
Wat maakt het dat je niet blij bent met een 8?
Ook heel goed toch? En dan is er altijd nog ruimte voor verbetering, hoe tof is dat.
Maar voor de meeste ondernemers is fouten maken uit de boze.
Fouten maken geeft daarom dan ook stress en onrust.
Fouten beslissingen maken geeft veel ondernemers een gevoel van falen.
Fouten maken geeft schaamte
Toch is het een MUST om fouten te maken.
Dat is ook waar er een groot verschil zit tussen
Creators (ondernemers die aan de beginfase staan van hun bedrijf) en Business owners (ondernemers die succesvol zijn en tonnen of miljoenen omzet doen)
Het verschil in de denkwijze van een Creator en een Business Owner
En waarom wil ik je dat laten zien omdat ik van de week in een podcast hoorde dat een gemiddelde jaaromzet van een zzp’ers in Nederland €22.000 is.
Ik was geshockt want ik weet dat veel zzp-ers dromen van een omzet van 100.000 euro per jaar of meer.
Als ik naar mijn klanten kijk dan is veel van hen hun droomdoel omzet is 10.000 euro per maand. Herken je dat?
Ik wil je deze week meenemen in je denkwijze en wat voor verschil het is hoe een Business Owner denkt.
Je zal zien in mijn voorbeelden dat dit dag en nacht verschil is.
Om succesvol ondernemer te zijn, is het zaak dat jij leert te gaan DOEN!
Maar ook dat jij je eigen route gaat volgen, waar andere allemaal rechts gaan, ga jij links.
Durf fouten te maken! Durf te onderzoeken, durf kleur te kiezen en durf te testen.
Om te groeien van een Creator naar een Business Owner heb jij dus ANDERS te Doen!
Als je gaat Doen en Handelen als een Business Owner dan gaat je bedrijf vanzelf groeien!
Wat kun jij anders doen als Creator?
Weet dat je vanuit een andere indentiteit zal moeten gaan handelen.
Je zal eerst moeten “zijn” voor dat je het kunt ”hebben”.
Wat bedoel ik daar mee?
Voorbeeld mijn persoonlijke doel is om me dit jaar slanker, gespierder en fitter te voelen.
Ik zal dus eerst moeten “zijn” voor dat ik het kan “hebben”.
Het is dus aan mij om al te handelen vanuit mijn nieuwe slanke en gespierde indentiteit.
Dat betekent meer bewegen en anders gaan eten, minder alcohol drinken, minder stress, meer slapen en meer ontspannen.
Ik ben begonnen met intermitted vasten en keto eten.
Daarnaast heb ik een personal trainer genomen en train ik met een EMS pak aan mijn spieren. Loop ik elke dag 45 min en doe ik 2x per week aan Omnia training om aan mijn fitheid te werken.
Als ik dit niet doe…wordt ik niet fitter, wordt ik niet slanker en wordt ik niet gespierder!
Ik moet dus eerst “zijn = doen” voor dat ik het kan “hebben”!
En zo is dat ook met een succesvolle onderneming.
Je zal al van uit een nieuwe indentiteit moeten gaan handelen en al gaan doen!
Voordat je het kunt hebben!
Vandaar dat ik jou wil inspireren hoe een ervaren succesvolle ondernemer dit doet.
Leer van de ervaring van een ervaren ondernemer met een tonnen of miljoen omzet!
Wat doet zij anders en wat kun jij dan anders doen?
Wie moet je zijn om een je bedrijf te laten groeien
Je zal echt van uit een heel andere energie en mindset moeten gaan handelen.
Wat ik nu met je ga delen is confronterend laat je niet uit het veld slaan, maar kijk wat kun je er van leren en hoe kan jij je gaan gedragen.
Zo krijg je meer flow en begrijp je dat je anders kunt handelen met je bedrijf en zo kunt gaan groeien.
Dus niet:
❌ Een Creator is vaak bezig met geld besparen in haar bedrijf, je vindt dat je het eerst zou moeten verdienen voor dat je geld gaat uitgeven.
Je blijft doorwerken en doorwerken tot dat je bijna in een burn out bent
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Investeer in je bedrijf omdat jij weet dat het nodig is om je bedrijf te laten groeien.
Voorbeeld: Ik heb bij de start van mijn bedrijf direct Daisy ingehuurd fulltime om direct werk uit handen te geven
Dus niet:
❌ Een creator wil overal controle over hebben en kan niets loslaten en doet alles zelf
Ze wil zelf haar site maken, ze wil zelf haar social media doen, ze wil zelf haar social plannen, ze wil zelf tekst schrijven voor haar salespage, ze wil zelf haar nieuwsbrief versturen… De creator kan slecht of niet delegeren omdat zij het zelf altijd beter kan. Ze is ook veel sneller (denkt ze). Daarom doet ze het wel even zelf en doet ze het er wel even bij. Maar al die dingetjes bij elkaar is een stortvloed van zaken en zo kom je in de overdrive en uiteindelijk ben je uitgeblust.
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Je kan pas echt groeien als jij direct los leert te laten, als je andere de controle geeft en jij werk delegeert. Dan heb jij namelijk tijd voor je klanten en voor je salesproces en daar verdien jij geld.
❌ Een creator twijfelt overal over ze weet niet wat ze wil, ze durft geen besluit te nemen omdat ze onzeker is. Ze durft niet te falen
En geen dingen te testen. Ze wil over alles 100% zekerheid hebben. Alleen dat bestaat niet.
De enige zekerheid die we hebben is dat de zon opgaat en ondergaat en dat we aan het einde van ons leven dood gaan.
Daartussen is het een kwestie van kiezen en DOEN wat bij jou past.
En als je twijfelt als Creator ga geen advies vragen aan mensen die geen ondernemer zijn, dus niet aan je vriendin, vriend, man of moeder.
Zorg dat als je een mening wilt hebben dat je een ondernemer vraagt die verder in het proces is dan jij.
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Ze weet wat ze wil, ze heeft haar doelen duidelijk en haar doelgroep. Weet wat haar waarden zijn en haar kwaliteiten en neemt besluiten op basis daarvan. De Business owner neemt een besluit en heeft er vrede mee als het niet 100% gaat zoals zij had bedacht. Ze weet dat ze tussen door nog altijd aan de knoppen kan draaien en zaken kan bijstellen. Ze is er ook helemaal oké mee dat er iets mis kan gaan, dan ziet ze het als les voor een volgende keer.
❌ Een creator wil graag dat iedereen haar aardig vind en ze wil niet iemand voor de schenen schoppen.
Ze is bescheiden en wilt zich zelf niet opdringen en vandaar dat het salesproces zo enorm moeilijk voor haar is en ze het niet doet.
De creator blijft het maar uitstellen en wil een ander niet lastig vallen.
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Ze weet dat klanten haar oplossing nodig hebben, anders blijven ze hangen waar ze nu zijn en ze weet hoe vreselijk dat is.
Door uit te leggen hoe zij daar is gekomen en hoe zij zich nu voelt, herkent de klant zich in haar. Er ontstaat een band en een connectie.
De business owner trekt de klant niet over de streep, geeft hem ruimte en rust. Maar laat wel merken dat het tijd is een keuze te maken.
Ze durft dan ook deadlines aan haar klant te geven om een keuze te maken, anders weet zij dat de klant niet geholpen is en blijft uitstellen.
❌ Een creator MOET heel veel en laat zich leiden door de dagelijkse sleur van de dag.
Er is niet echt een groter plan, haar doel is niet duidelijk en klanten bepalen haar agenda. Ze wordt dan ook geleefd door haar klanten en door haar agenda.
Er zijn dan ook heel veel brandjes te blussen, ze moet dit, en dan dat en dan dat…
Uiteindelijk werkt ze zich over de kop zonder dat het echt iets oplevert…Ze werkt IN haar bedrijf en is meer een werknemer dan een ondernemer.
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Ze weet wat ze wil en heeft een plan, een strategie en een visie. Ze heeft full focus op haar doel en kijkt niet naar haar concurrenten.
Ze heeft geen FOMO en doet wat nodig is om haar doelen te bereiken.
De business owner doet rustig haar telefoon uit en werkt full focus naar haar doelen van de dag.
Er worden zelden brandjes geblust en door haar full focus krijgt ze dan ook heel veel voor elkaar.
Ze noemen haar ook wel de Tornado, omdat bij haar alles in hoog tempo lijkt te lukken!
❌ Een creator heeft geen idee wat haar omzet is, heeft geen idee wat haar kosten zijn.
Ze doet maar wat en weet eigenlijk niet wat er voor nodig is om die 10k per maand te behalen.
Hoeveel klanten heb je daar voor nodig? Wat zijn je acties die je daarvoor hebt in te zetten?
Maar DOE als the Business Owner:
✅ Ze weet wat haar jaardoel is en heeft dat omgezet naar kwartaal doelen en maanddoelen.
Weet precies wat ze moet doen om dit te bazelen en leest ook wekelijks haar cijfers.
Weet wat er in komt en wat er uit gaat.
En als zij dan een maand doel niet haalt dan weet zij ook dat er extra acties gedaan moeten worden om toch naar die doelomzet te werken.
Wil jij je bedrijf laten groeien ga dan DOEN.
Leer van een ervaren ondernemer of business coach
En maak fouten dan leer je het snelst.
Weet dat ondernemen groeien is. Soms heb je wat groeipijn en soms weet je het gewoon weg even niet meer.
Heel normaal je bent niet opgeleid tot ondernemer.
Zaken in je hoofd weten is nog niet voelen…en juist als je het juiste gevoel hebt.
Dan pas weet je waarom je doet wat je doet.
Je ziet dan pas het hele plaatje voor je, keep the end in mind en ga DOEN.
Daar zit die intrinsieke motivatie om echt door te gaan.
Ben je een creator een zit je vast met je bedrijf, dan nodig om vrijblijvend jezelf aan te melden voor de nieuwe lichting van FIRESTART your business die eind mei weer gaat starten.
De mensen die op de wachtlijst staan krijgen een speciale prijs en een extra bonus als zij mee willen doen met Firestart Your business.
Wil jij je vrijblijvend opgeven voor de wachtlijst dan kan dat via deze >>>LINK>>>
Daarnaast hebben Daisy en ik in maart 2021 voor de 3e keer de 3-daagse Social Media Marketing World uit San Diego gevolgd.
We hebben dit keer 20 workshops gevolgd van verschillende sprekers en die tips en trends willen we met je delen! Zodat jij beter zichtbaar kunt worden om klanten te werven via Social Media.
We geven daarom geven we 4x een GRATIS MASTERCLASS SOCIAL MEDIA TRENDS 2021:
- 28 april om 19.30 uur
- 29 april om 10.00 uur
- 30 april om 10.00 uur
- 3 mei om 19.30 uur
Kies de datum uit die je past en dan kun jij er kosteloos bij zijn, opgeven kan via deze >>>LINK>>>
In deze masterclass laten we je zien dat je nog steeds klanten kunt krijgen via Social Media voor al als jij de nieuwste trucs gaat toepassen.
Zie we je dan? Wij hebben er mega zin in..