In mijn vorige blog heb ik je verteld waarom ik mijn eerste officiële bedrijf ben begonnen en hoe ik dit heb gedaan. In dit nieuwe hoofdstuk van mijn ondernemings reis vertel ik je dat het opzetten van een eigen bedrijf niet in een stijgende lijn gaat. Dat je tijdens je ondernemings avontuur veel pieken en dalen hebt en dat je jezelf en je bedrijf snel moet herpakken om uiteindelijk succesvol te worden!
Blijf innoveren met je bedrijf
De afgelopen jaren zijn we in een razend tempo overgegaan op online en moeten we kunnen schakelen tussen online en offline. De focus ligt tegenwoordig erg veel op online, waardoor ondernemers vaak denken dat zij door middel van online aanwezigheid en online marketing wel een succesvolle business kunnen neerzetten. Er komt natuurlijk veel meer kijken dan alleen online marketing, wil je een succesvol bedrijf hebben. Denk hierbij aan je strategieën, verkoopapparaat, de opbouw van je organisatie, automatisering en natuurlijk hoe je een gesprek aangaat met iemand 1 op 1? Het gaat tenslotte niet alleen om offline of online, maar om het hebben van de juiste balans hiertussen. Kijk dus goed naar de trends in de economie en hoe kun je een goede balans tussen offline en online toepassen in je bedrijf!
Een crisis wat alles veranderde
Als ik weer even terug ga naar de tijd dat ik 21 jaar lang een werving- en selectiebureau had kregen we ook problemen. Eerst was mijn bedrijf erg vernieuwend en liepen we vooraan met de trends binnen deze branche, maar na 21 jaar werd dit natuurlijk anders en dat hebben we geweten. Ook voor ons ging de wereld veranderen en kwam er een crisis. Onze eerste crisis kwam in 2003, maar omdat we de “disruptor” binnen de branche waren hadden we er niet veel last van. We konden goed doorzetten en hadden nieuwe strategieën gevonden.
Toen kwam er een grote crisis in 2008. We hadden een bepaalde manier van werken en dat werkte tot die tijd super goed. De banken gingen in 2008 niet goed. Er gingen een aantal banken failliet en wij hadden een portefeuille van 650 projecten. In 1 dag hadden wij nog maar 300 projecten over. Dit betekende dat als er een crisis is iedereen a la minute dat zijn budgetten worden bevroren met als gevolg dat opdrachten worden teruggetrokken.
In een soortgelijk situatie zitten we nu natuurlijk ook met het coronavirus. Afgelopen maart kwam het coronavirus in Nederland en dat zorgde uiteindelijk voor nog een crisis waarin mensen verstijfde. Iedereen denkt “wat gebeurd er nu!?” met als gevolg dat zij de hand op de knip houden. Zo werkt het niet voor lang, want ondernemers kunnen niet voor lang de hand op de knip houden. Zo was dat natuurlijk in 2008 ook. We zijn ondernemers geworden om onze dromen na te jagen, om meer vrijheid te ervaren, om winst te creëren en uiteindelijk impact te maken op je klanten en de wereld.
Het maken van moeilijke beslissingen
In 2008 stopte ineens al die projecten en zat ik met een team van 16 mensen met ineens veel minder werk. We deden een omzet van 2 miljoen euro en je kan je voorstellen dat de omzet binnen no-time naar beneden zakte. Je kan je voorstellen dat ik niet blij was! Eind 2009 ging het iets beter en we bleven op dat moment eigenlijk wel doorzetten met wat we altijd deden. We veranderde de structuur van werken niet, maar in 2010 kwam er een tweede economische dip.
We konden die tweede dip bijna niet meer aan en we hadden helaas grote problemen met het behouden van personeel. We hadden twee locaties in Leiden en in Amsterdam en ik zei op een dag “ik neem nu een besluit!”. Dat besluit nam ik onder hele grote druk. Ik wil je ook vertellen dat als je als ondernemer het soms moeilijk vindt om besluiten te nemen om verder te komen, zorg er dan voor dat je dan een soort funnel voor jezelf creëert waardoor je dan een besluit MOET nemen.
Tijdens de tweede dip nam het aantal vacatures weer heel erg af en moest ik besluiten om een aantal personeelsleden te laten gaan. Dat besluit vond ik verschrikkelijk en hebben samen met deze mensen aan een tafel zitten huilen. Ik moest daarnaast nog een heftig besluit nemen en dat was de huur opzeggen van een van mijn kantoorpanden. Om te overleven met onze organisatie zijn we toen al hybride gaan werken. We zijn toen begonnen met het werken via Google en op verschillende tijden en locaties gaan werken. Met 10 mensen op een locatie werken was te klein en we werden dus door de situatie gedwongen om ons aan te passen.
Veel goede lessen
Die tijd was zeker geen leuke tijd, maar als ik erop terugkijk als ondernemer was het wel mijn mooiste tijd! Ik heb er namelijk bizar veel van geleerd. Ik heb geleerd om beslissingen te nemen onder druk, snel te schakelen en hoe ik er zelf in stond. Het is soms niet leuk om die zaken te doen, maar het geeft uiteindelijk ontzettend veel power om er voor te zorgen dat je de rest van je personeel mee kunt nemen en je organisatie draaiende te houden. Deze ervaring deel ik nog steeds elke dag met mijn klanten omdat het ontzettend veel energie geeft om soms anders te gaan denken!
Uiteindelijk zijn wij tegendraads gaan investeren. We gingen juist mensen opleiden en het kantoor opknappen, zodat we na de tweede dip een frisse start zouden hebben. Dit hadden we geleerd van de eerste economische dip en hoe tof is het dat we er na een tweede dip zo snel uit zijn gekomen!? We hebben veel moeilijke besluiten moeten nemen en het was zeker niet altijd leuk, maar de les die je leert uit dat soort dingen is enorm en neem ik vandaag de dag nog steeds mee.
Out of the box denken
Jij als ondernemer en met je bedrijf zul je constant moeten aanpassen naar de economie. De economie bepaald uiteindelijk hoe jij je bedrijf kunt voeren en dat merkte ik ook weer in 2016 toen ik nog steeds mijn bedrijf had. Ik vond de manier van werken die we hadden niet meer passen in die tijd. Toen heb ik het vuur aan mijn schenen gekregen door een klant, want hij wilde een aantal dingen van ons. Hij wilde niet meer op ‘no cure, no pay’ werken en wilde 100% garantie en in delen kunnen betalen. Ik werd GEK van die man en dacht, wat moet ik hiermee!?
Als je mij kent weet je dat ik altijd wel snel reageer en dat deed ik natuurlijk ook met het bedrijf die ik had. Als jij wat met je klanten wil doen dan zul je actie moeten ondernemen! Dat kan alleen JIJ en zul je anders met je business om moeten gaan. Dat betekend out of the box denken dat liet die meneer mij ook doen. Ik word door die man in een richting geduwd waarbij ik weer snel keuzes moest maken en ben hem daar nog steeds dankbaar voor. We hebben heel het bedrijf op z’n kop gelegd en hebben we keuzes moeten maken zoals, we met welke klanten het liefst werken.
Wat wilde ik eigenlijk?
Uiteindelijk was ik mijn ziel en zaligheid kwijt en ik vond het niet meer leuk. De klant, het hele proces en de producten/diensten vond ik niet meer leuk en had het wel gezien. Wanneer je in loondienst werkt verander je vaak na een aantal jaar van baan. Die keuze kon ik natuurlijk niet makkelijk maken, omdat ik mijn eigen bedrijf had die enorm veel geld opleverde. Door de meneer waar ik eerder over vertelde kreeg ik weer de spirit om alles om te gooien en kozen we voor de kleinere klanten. Voor deze kleinere klanten kon ik de toegevoegde waarde zijn en ik kon daar echt weer mijn hart en passie in leggen.
Een ander helpen is wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds super belangrijk vindt en al mijn jaren daarvoor ook maar ik was dat even kwijt geraakt. Want hoe groter zo’n bedrijf wordt en hoe groter jij en je team worden ga je dus ook geleefd worden door een aantal mensen. Dit komt door zowel je collega’s als je klanten. Je klanten willen van alles van je en omdat je een heel team salaris moet betalen ga je ook wel eens over de schreef met als gevolg dat je wel eens dingen die je niet leuk vindt.
Blijf altijd dicht bij jezelf
Een les die ik je graag wil meegeven is: blijf altijd dicht bij jezelf! Ik had een tijd dat ik mezelf verloren was. Ik zat daarvoor in een burn-out en daarna in een born-out, dus ik was dan verveeld. Als je dus niet meer geïnspireerd bent in je bedrijf en je bedrijf te voeren, dan moet je er dus gewoon mee stoppen. Dat besluit heb ik ook gemaakt in 2016. We waren uiteindelijk wel nog geswitcht van businessmodel en dit heeft mij veel geleerd.
Nadat ik stopte bij het bedrijf wilde ik het gaan verkopen en dat is heel vreemd als je dat besluit. Ik wilde echt een besluit nemen waarbij ik voor mezelf koos, omdat ik niet meer gelukkig was. Dit heb ik uiteindelijk gedaan en toen begon er voor mij weer een nieuw avontuur als ondernemer! Dit nieuwe avontuur lees je in mijn volgende blog ‘Waarom ben ik een business coach geworden?’.
Beluister mijn Podcast:
Bekijk mijn Video: