De vijf meest gemaakte SEO fouten - Master Your Business Moves
De vijf meest gemaakte SEO fouten
09 juli 2019 
2 min. leestijd

De vijf meest gemaakte SEO fouten

SEO, of te wel Search Engine Optimization, voor veel mensen een woord waarbij ze in paniek raken. De meeste webshop eigenaren weten dat SEO belangrijk is voor de vindbaarheid van hun webshop in Google. Hoe ze dit aan moeten pakken weten ze echter niet. Dat is op zich niet zo gek. SEO specialisten roepen allemaal moeilijke woorden, waardoor het voor jou als kleine ondernemer vaak alleen maar lastiger wordt om uit te zoeken hoe het nou eigenlijk zit.

1. Weinig tot geen tekst op je website.

Wanneer we het over SEO hebben, is tekst een van de belangrijkste onderdelen waar Google jouw webshop op kan vinden. Wanneer jij op je webshop dus enkel twee losse zinnetjes plaats op bijvoorbeeld een categorie pagina, ziet Google jouw content als minder waardevol en zal jouw webshop daardoor minder hoog in de zoekresultaten tonen. Het is daarom belangrijk dat je op elke pagina een uniek stukje tekst hebt staan van minimaal twee alinea’s. Er is geen minimaal aantal woorden dat je moet gebruiken voor de teksten. Het is echter wel beter om een langere goed geschreven tekst te plaatsen, dan een stuk tekst met te weinig waardevolle informatie.

2. Een overkill aan zoekwoorden

Een aantal jaar geleden was het nog zo dat wanneer je maar heel vaak een bepaald zoekwoord op een pagina plaatste dat Google je daardoor al hoger in de zoekresultaten liet zien. Het trucje was dat je de tekst dan dezelfde kleur gaf als je achtergrond. Hierdoor zag je bezoeker deze hele lap aan zoekwoorden niet, maar Google zag ze wel. In de loop der jaren is de zoekmachine van Google zo geoptimaliseerd dat ze niet meer trappen in dit soort trucjes. Ze merken het op wanneer je tekst gewoon een onsamenhangend geheel van zoekwoorden is.

Het is daarom belangrijk om er altijd voor te zorgen dat je tekst een goed lopend verhaal is. En uiteraard kan je in dit verhaal de belangrijkste zoekwoorden terug laten komen. Dit is niet alleen belangrijk voor Google, maar ook zeker voor je bezoeker. Dus houdt er rekening mee dat wanneer je een tekst schrijft dat deze ook voor je bezoeker goed te lezen is.

3. Duplicate content

Er zijn veel webshops die gebruik maken van dubbele content, doordat zij bijvoorbeeld teksten en informatie gekopieerd hebben van andere websites. Denk aan bijvoorbeeld teksten van leveranciers of dat bijvoorbeeld alle artikelen dezelfde tekst hebben. Deze dubbele content, of ook wel Duplicate Content genoemd, zorgt er voor dat Google jouw webshop als minder waardevol ziet. Het kan er zelfs voor zorgen dat je lager komt in de zoekresultaten. Zorg daarom altijd voor unieke content of herschrijf de teksten van je leveranciers, hiervoor zorg je er voor dat Google jouw webshop en pagina’s als waardevol ziet en je hoger in de zoekresultaten zal plaatsen.

4. Irrelevante linkjes

Misschien ken je het wel van vroeger, dat websites met elkaar “linkjes” uitwisselde om zo beter vindbaar te worden. Linkbuilding is al jaren een manier om beter gevonden te worden op Google. Echter moet hier, net als met de zoekwoorden, wel een logica achter zitten. Lukraak je hele tekst door laten linken naar irrelevante pagina’s wordt door Google opgemerkt. Het is daarom van belang dat je gebruik maakt van relevante linken.

Dus wanneer je linkjes uit gaat wisselen met andere websites zorg er dan wel voor dat dit linkjes zijn die van belang zijn voor jouw website. Wanneer jij wintersport kleding verkoopt en je ruilt links met een badmode winkel, mag je je afvragen of dit voor jou van belang is. Naast het ruilen van linkjes, is ook interne linkbuilding zeer waardevol. Je kunt je teksten door laten linken naar bijvoorbeeld een andere categorie of een product. Controleer wel regelmatig of je links nog wel werken, want ook dit heeft invloed op je vindbaarheid.

5. Geen gebruik maken van Google Analytics.

Google Analytics is super waardevol voor een webshop, omdat je hier heel veel informatie uit kunt halen. Echter weten veel mensen niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Zonde, want je kunt namelijk zien of je bijvoorbeeld zien of je pagina’s hebt met een hoog bounce percentage. Dit zou betekenen dat je informatie op deze pagina hebt staan, die de verkeerde mensen aantrekt.

Over de schrijver
Ik ben Stefanie en al jaren lang gek van webshops! Het begon tijdens mijn studie waar ik na het mislukken van een webshop een boek schreef voor de startende ondernemer! Na zes jaar als webshop manager gewerkt te hebben, zet ik al mijn kennis in om andere ondernemers te helpen groeien.
Reactie plaatsen