Uitstelgedrag, iedereen heeft wel eens last van. Want als het vandaag niet lukt, dan kan het eigenlijk morgen wel. Het probleem is dat morgen dan veranderd in overmorgen en vervolgens wordt ook dit steeds later en het uitstellen wordt dan een gewoonte. Hoe kom je hier dan vanaf? Om jou te helpen van dit uitstelgedrag af te komen hebben wij vier belangrijke en simpele tips opgesteld die je gelijk kunt gaan toepassen in je dagelijkse taken maar ook in je werkzaamheden.
Tip 1: Creëer overzicht
Maak voor jezelf duidelijk wat jij precies moet doen. Waar moet jij precies mee aan de slag? Door alleen neer te zetten dat jij een rapport op moet stellen, houd je het erg vaag voor jezelf waardoor het ook moeilijker zal worden hier actief mee aan de slag te gaan. Deel het daarom op in stapjes. Zo wordt het duidelijker voor jou waar je precies aan moet werken en kun je ook meteen zien hoe lang je over bepaalde onderdelen zal doen.
Klinkt natuurlijk erg leuk, maar hoe doe je dit? Het beste is om te gaan werken met planningen en doelen. Door voor jezelf deadlines te stellen door middel van een planning zorg jij dat je wel echt aan de slag moet gaan. Doelen zorgen daarnaast voor een mooi overzicht in deze planningen. Neem nou dat rapport dat opgesteld moet worden, het uiteindelijke doel is natuurlijk dat deze voor de deadline af is. Het rapport kun je echter ook indelen in subdoelen. Zo kan het jouw subdoel zijn om de eerst twee weken te werken aan de opzet en eerste (twee) hoofdstukken. Als je jouw doelen en subdoelen duidelijk hebt, dan kun je deze gaan indelen in een planning.
Ben jij een echte pro in uitstellen dan ga jij natuurlijk geen 10 dingen op de planning zetten voor één dag. Wees nou eerlijk, dat lijstje ga jij in een dag niet kunnen afwerken. Begin dan ook klein, anders kom je weer in dat patroon van uitstelgedrag terecht. Om het voor jezelf makkelijker te maken kun je beginnen met 3 opdrachten per dag die jij af moet werken. Beginnen is namelijk de grootste en moeilijkste stap.
Tip 2: Begin met de belangrijkste taken
Je kan de mooiste planningen maken, maar als hier geen logica in zit kom je nog steeds nergens en dan begint het uitstelgedrag weer. Begin daarom altijd met de belangrijkste taken. Dit zijn vaak ook de taken waar je het meeste tegenop ziet. Door deze juist eerst te gaan doen heb je het moeilijkste en vervelendste gehad. Daar wordt iedereen natuurlijk blij van. Mocht je namelijk toch vastlopen dan heb je dat je niet aan het einde moet stressen omdat je toch nog die belangrijke taak moet voltooien.
Tip 3: De eerste 10 minuten
Nu je weet hoe jij voor jezelf overzicht kunt creëren is de volgende stap natuurlijk om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dit is waar het vaak fout gaat. Lijstjes, planningen, doelen, allemaal heel leuk maar vaak ook veel. Verwacht vooral in het begin ook niet van jezelf dat je uren achter elkaar gaat werken. Begin daarom met eerst 10-15 minuten werken. Door jezelf korte tijd te geven zie je minder op tegen uren blokken, want dat hoeft dan niet. Het allermooiste hiervan? Als je eenmaal begint kom je vaak in een flow waardoor je uiteindelijk meer gedaan krijgt dan je in eerste instantie dacht.
Werk je echt maar 10 minuten, dan is dat niet erg. Dit betekent namelijk dat je in ieder geval al een begin hebt gemaakt en dit niet hebt uitgesteld. Je mag de kleine overwinning gewoon vieren. Daar word jij zelf een stuk vrolijker. En werken met een goede mood is natuurlijk een stuk leuker en gaat je vaak een stuk beter af.
Tip 4: Ga afleidingen uit de weg
Afleidingen zijn overal om ons heen. Collega’s die overleggen of bellen, jouw mailbox, WhatsApp of jouw Facebookpagina. Allemaal afleidingen die voor jou een reden kunnen zijn om je toch niet op die taak te storten en dan ga je weer uitstelgedrag vertonen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus daar moeten we wat aan gaan doen. Alle tabbladen die vol staan met afleiding, die mag jij lekker gaan sluiten. Zorg dat jij gaat werken in een venster waar geen afleiding in staat maar alleen datgene waar jij mee aan de slag moet. Moet jij artikelen lezen over tips tegen uitstelgedrag, dan staan er natuurlijk alleen tabbladen open waar deze informatie op te vinden is. Afleiding komt helaas niet alleen van ons eigen beeldscherm ook geluid leidt ons snel af, zeker als je eigenlijk al niet wil beginnen aan een taak. Doe daarom oortjes in of een koptelefoon op. Spotify staat vol met playlisten die perfect zijn voor het afzonderen van al die kletsende collega’s.
Wil je actief aan de slag met deze tips? Geef je dan op voor ons event op 24 april in President Carlton Hotel in Utrecht. Tickets voor dit event kun je vinden via deze link: https://masteryourbusinessmoves.nl/1-daagse-workshop-effectief-efficient-werken/