Een bedrijfsstrategie is erg belangrijk. Welke richting wil je op met je bedrijf, hoe positioneer je je in de markt en hoe zorg je dat je ook daadwerkelijk je strategie uitvoert? Zonder doelen en een strategie ben je stuurloos. Je werkt hard, maar zonder echte resultaten. Zonde!
Sommige ondernemers lopen al vast tijdens het bepalen van hun missie en visie. Anderen hebben dit helemaal helder, maar weten niet precies wie hun doelgroep is. En soms heb je een goede bedrijfsstrategie, maar komt er niets terecht van de uitvoering. Waar je ook vastloopt, wij gaan je helpen. In dit blog leer je een goede bedrijfsstrategie opzetten én uitvoeren.
Wat is een bedrijfsstrategie?
Een bedrijfsstrategie zijn de stappen die je neemt om een vooraf bepaald doel te bereiken. Het is het plan waarmee je jouw doelstellingen bereikt. Een strategie bedenken voor je bedrijf heeft niet alleen met doelen te maken. Het is ook de uitwerking van jouw missie, visie en kernwaarden. Je gaat concreet omschrijven hoe je dit wilt realiseren. Welke middelen, mensen, data en financiën heb je daarvoor nodig?
Hoe bepaal je een goede bedrijfsstrategie?
Begin bij het begin. Helaas zijn er veel ondernemers die deze eerste stap overslaan en later niet precies meer weten welke richting ze op moeten. Een goede bedrijfsstrategie bepalen is de basis van jouw bedrijf. Je bouwt toch ook geen huis zonder een goede fundering? Dat gaat vroeg of laat problemen opleveren, dat wil je natuurlijk niet. Bouw aan een succesvol bedrijf. Een goede bedrijfsstrategie bepaal je door te kijken naar:
- Missie en visie
- Kernwaarden
- Doelgroep / marktpositie
- Competenties
- Toekomst
Missie en Visie
Begin jouw bedrijfsstrategie met het uitwerken van de missie en visie. De missie is de identiteit van jouw bedrijf, de reden van bestaan. Dit komt vaak voort uit een passie. Waarom doe je wat je doet? In je visie omschrijf je wat daarmee wilt bereiken. Wat zijn je ambities? Een visie kan altijd worden bijgesteld.
Houd het kort, bondig, simpel en begrijpbaar. Meer dan één A4’tje is niet nodig. Ben je toch al bezig, benoem dan meteen de unique selling points (USP’s) van je organisatie, producten en/of diensten.
Kernwaarden
Waarden zijn het kompas van jouw bedrijf. Komen jouw kernwaarden overeen met de andere partij? Dan ontstaat er vaak een fijne samenwerking, dit draagt bij aan de groei van jou bedrijf en mag dus niet ontbreken in je bedrijfsstrategie. Enkele voorbeelden van waarden: duurzaamheid, speelsheid, empathie, spontaniteit, humor en eerlijkheid.
Vind jij de waarde ‘samenwerking’ bijvoorbeeld heel belangrijk? Dan match je waarschijnlijk minder goed met mensen die liever alles zelf doen. Dat geeft niets, iedereen is anders.
Doelgroep / marktpositie
Je kunt jouw product of dienst niet verkopen als je niet weet wie je doelgroep is en waar je in de markt staat. Op welke (nieuwe) markten richt jij je met welke bestaande of nieuwe producten en diensten? Wat maakt jou uniek en bijzonder? Welke waarde voeg je toe voor je klanten? Een toegevoegde waarde hoeft niet persé in jouw product of dienst te zitten. Je kunt bijvoorbeeld ook uitblinken door een geweldige service te bieden.
Verkoop niet jouw product of dienst, maar een oplossing voor een probleem.
Weet wie jouw ideale klant is. Wat is het verlangen en wat biedt jij aan als oplossing? Door goed te luisteren en veel te vragen, leer je ze door en door kennen. Let op: een veelgemaakte fout bij ondernemers is dat ze een te grote doelgroep kiezen. Ga voor een niche, dan spreek je veel sneller jouw ideale klant aan.
Competenties
Bedenk vooraf welke vaardigheden en competenties je nodig hebt om je bedrijfsstrategie uit te voeren. Misschien moet nog een cursus of opleiding volgen om je kennis te vergroten. Of wil je werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd.
Je kunt niet alles zelf doen, zeker als je bedrijf groeit. Denk nu alvast na wat je eventueel kunt uitbesteden. Houd je vooral bezig met de zaken waar jij goed in bent en plezier / voldoening uit haalt.
Toekomst
Je kunt nog zo’n goede bedrijfsstrategie neerzetten, soms lopen dingen anders dat je had gepland. Bereid je daarom voor op meerdere scenario’s. Wees realistisch, maar denk vooral niet te klein. Door SMART doelen en duidelijke KPI’s te formuleren, kun je goed monitoren en eventueel bijsturen.
Wil je meer weten over het bepalen van een goede bedrijfsstrategie, bekijk dan eens de volgende modellen:
- Vijfkrachtenmodel van Porter
- Groeimatrix van Ansoff
- 7 S model van McKinsey
Bedrijfsstrategie bepalen met een businesscoach
Werk jij keihard aan je bedrijf maar met weinig resultaat? Ben je bang om keuzes te maken? Weet je niet precies welke richting je op wilt met je bedrijf? Je hoeft echt niet alles zelf uit te vinden. Wij hebben meer dan 30 jaar ondernemerservaring en helpen je graag om een goede bedrijfsstrategie neer te zetten. Onze strategie is al jaren succesvol, waarom zou je daar geen gebruik van maken?
In het Firestart Your Business programma krijg je alle tools om een succesvolle (online) business te bouwen. Zodat je klanten, omzet en winst gaat behalen uit je website en online social media kanalen. Heb je vragen of wil je meer weten? Stuur een mail naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl. Ik leg je alles uit tijdens een vrijblijvende Clarity Call!