Een niche kiezen die bij je bedrijf past, hoe doe je dat?
Hoe kies ik welke niche bij mij past?
30 maart 2022 
5 min. leestijd

Hoe kies ik welke niche bij mij past?

Stel je eens voor dat jouw klant worstelt met een pijn en alles heeft geprobeerd om van die pijn af te komen. Hij en een paar andere uit zijn branche voelen zich met elkaar verbonden, want ze kennen dezelfde pijnen. Maar toch zijn niet alle problemen uit dezelfde branche of niche hetzelfde. Ze kunnen namelijk nog een SPECIFIEKER! Daar ga ik je in meenemen in dit blog.

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van een markt waar een product en/of dienst onder vallen. Een niche ontstaat wanneer je als ondernemer een mogelijkheid ziet om je te specialiseren op een specifieke markt. Wanneer je ontdekt dat er vanaf een bepaalde doelgroep een specifieke vraag is, dan kan je hier als ondernemer op inspelen.

Nichemarkten kennen vaak minder concurrentie dan de hoofdmarkt. Er zijn zelfs niches waar er maar één aanbieder is.

Als je een business coach bent, kun je je richten op alle ondernemers, of je zou kunnen kiezen voor bijvoorbeeld creatieve ondernemers. Je levert precies dezelfde dienst, maar je maakt het voor jezelf een stuk makkelijker als je een niche kiest. Je kunt dan namelijk je marketing heel gemakkelijk hierop aanpassen.

De voordelen van een Niche

Een niche is dus eigenlijk letterlijk keuzes maken, waar ga jij je wel op richten en waar niet. Het kiezen van een niche brengt zo zijn voordelen met zich mee. Hieronder benoemen we een aantal van deze voordelen.

Je valt veel meer op en klanten weten jou te vinden.

Hoe kleiner je niche, hoe duidelijker je kunt communiceren met je klant. Je zet jezelf echt neer als de expert in je vakgebied. De klant heeft een specifiek probleem en jij bent daarvoor de oplossing. Als je duidelijk bent in wat je doet en wat je aanbiedt, dan zal de klant ook sneller naar jou toekomen.

Je kunt beter en meer gericht marketing toepassen

Hoe specifieker je bent, hoe gemakkelijker jij je marketing boodschap daarop kunt afstemmen. Je kunt daardoor veel betere teksten schrijven, waarin je echt je klant aanspreekt. Je kunt daardoor betere social media posts maken, betere website teksten en betere advertentie teksten. Zo bespaar je ook nog eens een hoop geld in je advertentie budget.

Je trekt de juiste klanten aan

Hoe breder je doelgroep, hoe onduidelijker je communicatie zal zijn. Als je niet kiest voor een specifieke doelgroep/niche dan richt jij je op te veel mensen. Als je kiest voor iedereen, dan kies je eigenlijk voor niemand. Als jij een keuze maakt, dan zal de klant ook sneller de keuze maken voor jou.

Let’s go Uber Niche

Vaak kies je als ondernemer voor een branche en daar komt dan op een bepaald moment een sub branche bij. Helaas is dat het moment waar de meeste ondernemers blijven hangen. Terwijl dat juist het moment is waarop jij als ondernemer kunt gaan shinen en kunt uitblinken ten opzichte van de rest.

Jij kunt op een heel specifiek niveau jouw klanten helpen en op die manier ontstaat er een mogelijkheid om je als expert te positioneren op een specifieke markt, jouw uber niche markt dus!


Deze verdieping, namelijk de connectie met jouw uber niche is eigenlijk een verlenging van je ideale klant. Zodra je het probleem van jouw ideale klant hebt ontdekt kun je daarop inspelen. Zo kun je een master worden in het resoneren met jouw uber niche!

Waarom is een Uber Niche belangrijk?

Als business coach heb ik ondervonden dat het bepalen van een uber niche voor de meeste ondernemers best wel spannend is. Veel ondernemers willen namelijk geen keuze maken en willen eigenlijk iedereen helpen. Ze zijn niet specifiek in welke klanten zij willen helpen. Eigenlijk willen de meeste ondernemers diep van binnen iedereen helpen. Dat kan best een valkuil zijn, want eigenlijk houdt dat in dat je niemand GOED kan helpen.

Waarom is het zo dus zo belangrijk dat jij jouw niche zo klein mogelijk maakt? Omdat je op dat niche niveau het beste met je klant kunt resoneren. Daarvoor is het super belangrijk dat je SPECIFIEK bent in welke klanten jij wilt helpen. Andere voordelen die jij straks hebt met een uber niche zijn:

  • je valt veel meer op dan andere mensen uit jouw branche
  • je klanten weten jou beter te vinden
  • je kunt je beter focussen op jouw ideale klant
  • je kunt je prijzen verhogen als expert

Met als gevolg dat de klant uiteindelijk naar jou toe zal komen. Jij bent namelijk de oplossing voor hun specifieke probleem. Als jij precies weet waar jouw klanten zich bevinden en wat ze nodig hebben dan kun je hen het allerbeste product of de meest unieke diensten leveren.

Leuk zo’n niche, maar wat nu? 

3 WAARDEVOLLE TIPS OM JE NICHE TE KIEZEN

1. STEL JEZELF DE GOEDE VRAGEN

Een eerste waardevolle tip, die zo simpel lijkt. De realiteit blijkt anders en zo kan het stellen van goede vragen aan jezelf nog best ingewikkeld zijn. Wanneer je de vragen stelt als: ‘Waar ben ik goed in?, ‘Wat is het probleem van je klant, ‘Wat maakt het dat klanten naar jou toe komen?’ en ‘Waar word je door gevraagd?’ is de kans groter dat je met de antwoorden erop sneller bij een diepere betekenis komt. En die is nodig om je uber niche te bepalen!

2. START KLEIN GROEI GROOT

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat je voor een goedlopende zaak maar 100 klanten nodig hebt. Wees je dus bewust van het feit dat je best kunt starten met een kleine doelgroep. Hierbij is het wel ontzettend belangrijk dat jouw boodschap juist groot en allesbepalend is. Het is namelijk het startschot van de conversatie met jouw toekomstige klant.

3. TEST JE BOODSCHAP IN JE VRIENDENKRING

Als jij je verhaal vertelt in je vriendenkring, in je eigen netwerk en actief op social media zul je vast en zeker voldoende feedback gaan ontvangen. Welke reacties krijg je en waarop specifiek? Mega leerzaam om op deze manier erachter te komen of je nog verder naar die uber niche kunt toewerken.

Door de bovenstaande tips te gebruiken en toe te passen, ben je al flink op weg om je niche te kiezen. Heb je het idee dat je wel wat hulp kunt gebruiken? Als ervaren business coach begeleid ik je graag in de stappen die je moet zetten om te groeien met je bedrijf. Nieuwsgierig? Stuur een mail naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen