Ik ben al meer dan 30 jaar ondernemer en ik kan je vertellen dat ik enorm veel fouten heb gemaakt. Als je nu net start met je bedrijf of je bent net een paar jaar onderweg, kan ik mij voorstellen dat je soms vastloopt op het feit dat je fouten maakt. We hebben op school eigenlijk geleerd dat fouten maken niet mag. Dat we overal maar het beste in moeten zijn en een 10 voor moeten halen. Die 10 halen is eigenlijk niet heel handig, want dat betekent dat je nooit fouten zou mogen maken en foutloos moet werken.
Van fouten kan je leren
In je onderneming reis ga je niet foutloos werken. Dat komt omdat er altijd fouten worden gemaakt in het leven en fouten moet je juist maken om ervan te leren en het uiteindelijk kunnen evalueren om een stap verder te komen met je bedrijf. Doordat we zo perfectionistisch willen zijn gebeurd het dus vaak dat je als ondernemer vast loopt. Wanneer je net start met je onderneming zit je in de beginfase. Ik zie de ondernemings reis verdeeld over 4 fases.
De eerste fase van je ondernemings reis is de creator fase. Hierin ben je veel aan het brainstormen en uitvinden over je producten, je strategieën, wie je bent, wat je doet en dus in de creatieve fase. Vaak in die fase lopen mensen mega vast, omdat het dan nog niet helemaal duidelijk is wat ze willen doen. Je hebt een ontzettende chaos in je hoofd, omdat je over veel dingen nog niet zeker bent. Het is helemaal niet raar om chaotisch te zijn in deze fase en ook niet om fouten te maken. Je kan namelijk niet direct alles weten en perfect doen. Het zou trouwens ook heel saai worden als je nooit fouten maakt! Je moet je voorstellen dat alles elke dag perfect gaat. Dat is in het begin misschien even leuk, maar het wordt ook al snel saai doordat je nergens meer naartoe hoeft te werken.
Ups en downs
Het leven is een soort golfbeweging. Soms zit je in je ups en soms zit je in je down. Wat wel WEL willen voorkomen is dat je mega ups en downs maakt, want dat geeft je geen stabiliteit. Zoals veel mensen vaak zeggen dat ze graag meer rust zouden willen of meer stabiliteit, dan gaat het erom dat je overzichtelijk in zo’n golfbeweging moet zitten zodat je flexibel door die ups en downs kan heen bewegen. Maar daar komt natuurlijk nog bij dat mensen vaak zo’n hoge druk op zichzelf neerleggen dat ze die fouten dus niet durven te maken. Het gevolg hiervan is, dat je in die mega pieken en dalen terecht komt.
Mijn eerste grove fout
Ik wil je graag meenemen in mijn verhaal waarin ik ook genoeg fouten heb gemaakt. Ik wil je laten voelen, zien en horen dat het heel normaal is dat je fouten maakt. Één van mijn aller grootste fouten maakte ik direct toen wij net begonnen waren met ons werving- en selectiebureau. Ik had eerst een werving- en selectiebureau in fashion en lifestyle. Ik werkte met veel fashion klanten, we hadden een ideale klant en ons doel was om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Die vacatures waren vaak al langer open, omdat bedrijven zelf geen geschikte kandidaat konden vinden en ik zette mijn netwerk in om dit op te lossen.
Al snel leerde ik dat het niet zo simpel was als dat het leek en daar heb ik toen ook ontzettend veel trainingen en opleidingen voor gedaan. Dan zie je dat ook ik veel heb moeten leren. Heb ik fouten gemaakt met het werven en selecteren van kandidaten? Ja dat zal best! Maar ik stond ervoor open om uiteindelijk zelf te leren. Ik werd een goede recruiter en mijn eerste grote, grove fout was toen wij voor onszelf iemand gingen aannemen. Ik kon namelijk niet meer objectief naar de dame kijken die we hadden aangenomen. Ik vond haar aardig, ze was charmant, zag er leuk uit en ze had een leuk verhaal. Wat ik voor mijn klanten deed met objectief kijken naar een aantal harde criteria en zachte criteria, deed ik voor mijzelf niet. Ik was dus in de val gelopen zoals elke werkgever dat op dat moment zelf doet. Die is namelijk vol van zijn eigen producten, diensten en bedrijf.
Objectief kijken
We waren net aan het opstarten en ook voor ons was er nog veel onduidelijk. Je kan je voorstellen dat als je niet meer objectief bent en niet meer kijkt naar de harde en zachte criteria dat je dan een probleem hebt. Deze dame bleek ook een probleem te zijn, want zij kon namelijk niet meekomen met mij en mijn partner waar ik op dat moment mee samenwerkte. Wij hadden zo’n hoog tempo van werken, denken, schakelen en communiceren. Hier waren wij ons niet van bewust en deze dame kon het niet bijhouden.
Dat ging ons verder niet in de koude kleren zitten. De dame was verder hartstikke aardig en prima, maar het was natuurlijk niet fijn dat ze het tempo niet kon bijbenen. Op dit moment noemen ze mij nog steeds de tornado dus je kunt je voorstellen dat ik toen ook een tornado was, maar dan maal 3! Uiteindelijk was het ook voor de dame erg sneu, want zij dacht ook een nieuwe leuke baan te hebben gevonden. We werden ervan bewust dat we dus beter naar die harde en zachte criteria moesten kijken bij het aannemen van personeel. Dat was natuurlijk super stom want we waren zelf een werving- en selectiebureau. We moesten op zoek naar een nieuwe collega, omdat zij ons te heftig, te snel vond en alles wat wij heel normaal vonden dat vond zij niet. Dus een van mijn grootste fouten was het niet vaststellen waar iemand aan moest voldoen, wat hun doelen zijn, hun sterke punten etc.
Onbewuste verwachtingen
Onthoud goed dat als je gaat samenwerken met iemand zoals een collega of leverancier, dat jij onbewuste taal spreekt. Je zegt dingen vaak niet letterlijk maar verwacht dit wel van mensen te begrijpen. Dat komt omdat het voor jou mega normaal is en jouw blinde vlek met normen en waarden is. Wat wij hier dus ook uit hebben geleerd is dat wij een taal hadden die voor een ander helemaal niet duidelijk was en waarvan we eerst ook eigenlijk niet van wisten dat die bestond. Als jij een bepaalde fout wil voorkomen met je bedrijf schrijf dan op wat jij onbewust verwacht van mensen.
Ik zie nog steeds dat heel veel bedrijven niet weten wat zij verwachten van hun personeel.
Voor een duidelijke bedrijfsstructuur en communicatie is het goed om de normen en waarden die jij binnen je bedrijf verwacht vast te stellen. Mocht er dan iets fout gaan, dan kun je makkelijker evalueren waar dat aan lag. Door fouten te maken ontwikkel je jezelf als mens maar ook je bedrijf en leer je ook heel vaak wat je NIET wil. We weten namelijk niet altijd wat we wel willen, maar we weten juist vaak wat we niet willen door onze ervaringen. In je bedrijf en leven komen nou eenmaal grote of kleine fouten voor en maak je wel eens de verkeerde keuzes. Om als ondernemer nou niet te bevriezen door het te bang zijn om fouten te maken wil ik je uitdagen om gewoon jezelf fouten te laten maken. Daar ligt de kracht in jou als mens maar ook het in ondernemen!
Doorloop de 4 fases
Tijdens je ondernemings reis zijn er altijd dingen die je heel leuk vindt en minder leuk vindt. Het is belangrijk om je focus erbij te houden en eens te kijken naar je sterke punten en waar je energie van krijgt. Want hoe beter jij je focust en hoe meer goede energie jij hebt, des te minder fouten maak je. In de eerste fase, de creator fase, ben jij nog hartstikke veel aan het ontdekken en kan het allemaal erg spannend zijn. Ik adviseer je wel om hier juist van te genieten en keuzes in deze fase maakt waar jij goede energie van krijgt, zoals het kiezen van je ideale klant. In een eerder geschreven blog van mij lees je welke 3 fases je nog meer hebt en hiermee kun jij voor jezelf bepalen in welke fase jij zit met je onderneming. Dit zou je meer duidelijkheid kunnen geven met het beslissen waar jij je op gaat focussen. Ik hoop dat ik je ervan heb overtuigd dat je fouten mag maken en dat je hiervan leert. Durf op je bek te gaan, fouten maken is normaal!