In deze blog ga ik je vertellen hoe jij je klanten kunt verleiden. Dit ga ik doen met tools van Robert Cialdini en hoe jij deze kunt inzetten. Zelf pas ik deze regelmatig toe en het is denk ik leuk om te weten hoe ik dat doe. Ik ga je meenemen in een stukje van mijn onderneming reis en hoe ik de 7 stappen van verleiden toepas om klanten te verleiden.
Wederkerigheid
We zien heel vaak wederkerigheid terugkomen, maar wat moet je je hierbij voorstellen? Het betekent eigenlijk dat je iets krijgt van de ander en een leuk voorbeeld vind ik eigenlijk hoe dat vroeger al ging. Tegenwoordig maken we veel gebruik van gratis weggevers en lead magnets. Als je vroeger bijvoorbeeld met je moeder naar de markt ging en bij de kaasboer stond, kreeg je vaak een gratis blokje kaas. Wat de kaasboer hier eigenlijk deed was jou laten proeven hoe lekker zijn kaas was met als gevolg dat je moeder een heel blok kaas ging kopen. Super slim natuurlijk!
Gratis weggever
Dit doen we tegenwoordig online en daarom dat je veel lead magnets, dus gratis weggevers, vaak ziet terugkomen op websites. Ik moet je eerlijk zeggen, als ik bij veel ondernemers kijk gebruiken zij lead magnets die niet veel voorstellen. Het geeft vaak geen toegevoegde waarde en ik zou je willen meegeven dat wanneer jij een gratis weggever wil inzetten, dat je dan bedenkt wat de klant hier precies aan heeft. Wat zijn de klanten zijn pijnen en kan je hem/haar hiermee in zijn behoefte voorzien? Als je dit al goed kan doen door middel van een E-book, checklist of een video, dan geef je de klant al veel meer dan hij/zij gewend is.
Wanneer jij echt waarde geeft in die gratis weggever, dan gaat de klant ook al echt een stap maken richting aankopen. Als ik kijk naar mijn eigen gratis weggever dan is dat E-book met heel veel nuttige informatie. Als vervolg hierop geef ik een webinar waarin deze informatie verder tot in detail wordt uitgelegd. In deze webinar vertel ik ook alles over mijn eigen ondernemings reis en stel ik mij kwetsbaar op. Hierdoor wil ik verbinding maken met mijn (potentiële) klanten. Vaak kom je als klant dan toch op een punt dat je nog meer stappen wil maken. Door de gratis weggevers is er al een vertrouwensband opgebouwd en daardoor zal de klant makkelijker iets bij je kopen.
Je wilt een voorbeeld zijn voor je klant en als expert gezien worden. Het hele net staat vol met informatie. Het is dus belangrijk dat jij waardevolle informatie weggeeft met jouw “sausje” eroverheen en dat dit een voorproefje is van jouw betaalde diensten/producten. Als extra toevoeging kun jij ook reviews koppelen aan je gratis weggever. Hierdoor zien potentiële klanten dat andere mensen er echt iets aan hebben gehad!
Storytelling
Als jij werkt vanuit je ‘WHY’ en je storytelling, dan zal de klant zich aan jou verbinden. De klant krijgt uiteindelijk ook sympathie voor jouw verhaal en resoneert zich dan met zijn/haar eigen verhaal. Hierdoor gaat de klant in zien dat jij dezelfde obstakels hebt ervaren en dat jij deze overwonnen hebt. Je kan dus op een hele natuurlijke manier een klant verleiden door die wederkerigheid, sympathie en je expertstatus te combineren. Je neemt de klant mee in je verhaal.
Stapje voor stapje ga jij potentiële klanten verleiden. De klant wil eerst verbinding voelen en zien dat jij echt kan wat je kan en dan pas gaat de klant bij je kopen. Dit verkoopproces kost tijd en mocht jij nu aan het verbinden zijn met (potentiële) klanten, dan wil dat niet zeggen dat zij volgende week al een aankoop bij je doen. Dit maakt het voor starters ook vaak erg moeilijk om uiteindelijk echt te starten, omdat zij nog heel erg die expertstatus en verbinding moeten laten zien met hun storytelling.
Creëer schaarste
Als je een product gaat aanbieden, dan ga je dit product ook vaak lanceren. Wanneer je dit product gaat aanbieden is het goed om dit tijdelijk te doen. Hiermee wordt het product schaars en dit gaat vaak gepaard met een speciale korting of andere aanbieding. Het product lanceer je als exclusief en hierdoor krijgt de (potentiële) klant het gevoel van schaarste. En als er schaarste is, wil de klant het hebben. Bij schaarste denken mensen: “dit is bijzonder, dit moet ik hebben”, “Zoveel korting krijg ik misschien nooit meer” of “hier moet ik echt bij zijn”. Wij worden dus getriggerd door aanbiedingen en tijdsgebonden aanbiedingen.
Samenhorigheid
Iets wat ook goed werkt is samenhorigheid. Wij hebben bijvoorbeeld een community opgezet waarbij we ondernemers begeleiden naar maar winst, impact en vrijheid. Binnen deze community kunnen zij onderling communiceren met elkaar en hierdoor zien zij in dat zij niet de enige ondernemer zijn met dezelfde obstakels. Zo kunnen ze ook ervaringen en feedback met elkaar uitwisselen. Door een community te creëren voelen mensen dat zij zich ergens bij horen. Dit maakt een community super waardevol want uiteindelijk kun je elkaar netwerk inzetten om elkaars producten/diensten te verkopen en klanten te werven.
Ik hoop dat ik je met deze korte stappen hebt geïnspireerd om ze in te zetten en je klanten beter en meer te gaan verleiden! Heb je hier nog meer vragen over? Stuur me gerust een mail naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl 🤩.