Ik ga het met je hebben over welke fase jij in zit van je bedrijf! Als jij een bedrijf hebt zit je namelijk in een bepaalde fase. Ik zie bij veel ondernemers dat zij in verschillende fases, verschillende fouten maken. Vaak zijn ondernemers veel te snel en ver in het uitvoeren van marketing acties of sales acties die niet passen bij hun bedrijf. Dat is natuurlijk super zonde! Daarom het ik onderstaande kwadrant ontwikkeld. Dit zijn namelijk de vier fases en deze neem ik even met je door.
De 4 fases
We hebben de volgende fases:
Fase 1: De creator
Fase 2: De operational owner, ofwel de werknemer
Fase 3: De business owner, de ceo van je bedrijf
Fase 4: De investeerder
Heel veel klanten van mij die ik begeleidt tijdens hun ondernemings reis vallen in fase 1 en/of 2. Als je in fase 1 zit als de creator ben je eigenlijk net begonnen met je bedrijf. In deze fase ben je veel aan het brainstormen over je bedrijf, je producten/diensten, je branding etc. Die creator fase kan ontzettend chaotisch voor je zijn, omdat je natuurlijk nog niet helemaal weet wat je wil en waarschijnlijk zal het ook de eerste keer zijn dat jij überhaupt een bedrijf hebt opgezet! Het gevolg hiervan is, is dat jij nog niet helemaal de volgorde weet van het opbouwen van een bedrijf.
De creator fase
Wanneer je in de creator fase zit is het voor jou heel belangrijk om ondersteuning te vragen aan een (business) coach of een goede ondernemer die al verder is dan jij, zodat jij weet dat systematisch aan de slag bent en dat je ook de juiste stappen neemt. We willen namelijk zoveel tegelijk doen en creëren waardoor we overlopen van ideeën. Dat maakt het uiteindelijk chaotisch.
Zelf maak ik gebruik van een product piramide en deze gebruik ik ook voor mijn klanten! We zorgen er dan samen voor dat er een hoog geprijsd product is die uniek is en die zal minder in de markt worden gezet. Daarna kijken we naar producten die daaronder vallen en die passen bij jou in de creator fase. Dat is nooit de volledige product piramide. Je kunt dat namelijk niet in 1 keer neerzetten, want je hebt nooit genoeg en tijd en energie om aan alles tegelijk te werken. Je gaat eerst kijken naar wat wel en niet werkt, wat er gebeurd als je met een bepaald soort klant aan de slag gaat. Dit is een van de leukste fases van het ondernemerschap, want je bent aan het creëren!
Van fouten leer je
Het kan natuurlijk zijn dat je heel erg vast gaat lopen in die eerste fase, omdat alles nog zo chaotisch is en je nog niet precies weet welke stappen je als eerst moet zetten. Er zijn veel angsten, belemmeringen en veel mensen zijn perfectionistisch en durven daardoor niet op hun snavel te vallen. Als je niet op je snavel valt zul je nooit van je fouten leren. Bij het opzetten van een bedrijf horen nou eenmaal kleine fouten maken. Natuurlijk liever geen grote fouten en om dat te voorkomen kun je er voor kiezen om een business coach te nemen. Een business coach helpt je tenslotte met het maken van grote stappen, omdat hij/zij weet welke keuzes wel of niet verstandig zijn.
Veel voorkomende belemmeringen
De creator fase is een fase waar je altijd weer in terug kan vallen. Als business owner zul je altijd bezig blijven met nieuwe dingen creëren voor je onderneming en klanten. De fases lopen dus soms ook door elkaar heen. De creator fase is ook een fase waarin jij heel gevoelig bent voor andere. Ik wil je daarom adviseren om in deze fase zo min mogelijk te kijken naar concurrenten of waar andere mensen in uitblinken. Als je daar te veel naar gaat kijken dan wordt je ontzettend onzeker. Ik heb het zelf ook meegemaakt! Ik ben zelf ook aan het onderzoeken wat de markt doet, wat de prijs doet en uiteindelijk wordt je er heel onrustig van. Gedachtes als “kan ik dit dan ook wel?”, “is die ander dan niet beter?” en “is dit nog wel nodig?” zullen veel door je hoofd spoken. Deze belemmeringen heb je misschien al of kunnen bij je voorkomen. Ook bij mij komen deze voor!
Er is altijd plek!
Wees nooit bang dat er geen plek voor je is. Toen ik mijn onderneming startte keek ik er met een positieve mindset naar. Ik dacht, er is hier blijkbaar veel vraag naar en de markt is groot. In deze markt moet ik dus mijn unieke punten benadrukken en laten zien waarom mensen juist voor mij moeten kiezen! Er dus ook plek voor jou, maar het is belangrijk dat jij in de creator fase wel goed nadenkt over wat jou uniek maakt, welk verhaal je uiteindelijk verteld en welk probleem je uiteindelijk voor die klant gaat oplossen.
Je zult je misschien afvragen, hoe lang blijf je nou in zo’n creator fase hangen? Dat ligt helemaal aan jou! Hoe snel jij wilt gaan met creëren, maar ook met dingen gaan doen. En als jij dingen gaat uitwerken zoals je website opbouwen, sales funnels opzetten en je e-mailmarketing, dan kom je al in de volgende fase! Je weet dan wat je unieke punten zijn en dan word je die operational owner. Je bent zelf heel hard bezig in je business. Je bent misschien zelfs zo hard aan het werk dat je denk, oh my… kan ik dit allemaal nog wel volhouden?
Van operational owner naar CEO
Op een gegeven moment kom je in de operational owner fase waarin je taken en werkzaamheden uit handen zult moeten geven en dus begint met delegeren. Hoe snel je daarin gaat is helemaal aan jou. Je zou binnen een paar maanden alweer naar de volgende fase kunnen stappen. Als je bereidt bent om te delegeren en hiermee meer tijd overhoudt voor bijvoorbeeld je klanten en product uitbreidingen, dan wordt je de CEO van je bedrijf. Als business owner zul je meer strategisch aan de slag gaan en tuurlijk zul je nog met klanten bezig zijn, maar het kan zelfs zomaar gebeuren dat je een heel team aanneemt. Wanneer je deze stappen zet ben je echt bezig met het bouwen van een groter bedrijf.
Vraag ondersteuning
Alle fases die je als ondernemer doorloopt hebben dus ieder hun eigen problemen en obstakels. Ondernemer heeft heel erg te maken met een duidelijke mindset, een positieve mindset, kansen durven en kunnen zien en natuurlijk risico’s nemen! Jij als ondernemer bent vaak te angstig om bepaalde stappen te ondernemen en jouw bedrijf helemaal niet. Jouw bedrijf wil alleen maar groeien! Zorg er dus voor dat jij in elke fase de juiste ondersteuning krijgt met je bedrijf door middel van een adviseur of business coach die met jou aan de slag gaat.
De investeerders fase
Tijdens je ondernemings reis kun je ook al heel snel gaan investeren. Investeren vind ik een van de belangrijkste poten om extra geld te verdienen. We noemen dit ook wel het passief inkomen. Dat passief inkomen wat je gaat ontwikkelen als investeerder is wat je uiteindelijk graag wil. Je wilt op een gegeven moment dat niet alles binnen je bedrijf jouw tijd gaat kosten. Je wilt geld voor je laten werken en dat is vaak ook de ultieme droom van heel veel ondernemers.
Ook bij mijn klanten zie ik vaak terugkomen dat zij graag een mooier leven willen hebben waarbij ze minder hard hoeven te werken, maar toch een aantal luxe dingen wel zouden willen kunnen doen. Ik wil je wel meegeven dat als jij voor jezelf werkt, je er bewust van moet zijn dat naast het creëren en naast het leiden van je bedrijf ook sales en marketing moet gebeuren. Dit kost vaak 50 procent van je tijd in beslag en als je klanten binnen hebt gekregen, dan is mijn motto altijd: eenmaal klant, altijd klant. Het is dus belangrijk dat jij altijd met klantenwerving aan de slag zou moeten zijn om zoveel mogelijk spreiding van omzet te genereren.
In welke fase zit jij?
Ik kan hier nog heel lang over doorschrijven, maar ik denk dat je wel een idee hebt gekregen over hoe de fases in elkaar zitten van een bedrijf. Ik ben heel benieuwd in welke fase jij zit met je bedrijf en welke problemen jij misschien ervaart. Stuur mij dit gerust via een bericht naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl. Ik hoop dat je ik inzicht heb gegeven over de verschillende fases en dat jij altijd kan blijven groeien met uitdagingen en nieuwe stappen maken! Zou je graag een keer een strategisch gesprek willen hebben? Laten we deze plannen door mij een bericht te sturen via: francina@masteryourbusinessmoves.nl.