De 3 R’s in Marketing, wat betekenen ze?
De 3 R’s in Marketing, wat betekenen ze?
18 juni 2020 
2 min. leestijd

De 3 R’s in Marketing, wat betekenen ze?

Naast de klassieke 4 marketing P’s, heb je ook de 3 R’s in marketing. Vele van jullie zullen hier nog nooit van gehoord hebben, maar ze zijn minstens net zo belangrijk als de 4 P’s. Misschien nog wel belangrijker. Wat zijn de 3 R’s, en waarom zijn ze zo belangrijk? In deze blog leggen wij je dat stap voor stap uit.

De 3 R’s zorgen ervoor dat jij je als ondernemer kunt onderscheiden van de concurrentie. Als ondernemer is het belangrijk dat je de nodige tijd besteed aan de Reputatie van je bedrijf, de Relatie met je klanten en de Respons die je hier op krijgt. De 3 R’s staan dus voor Reputatie, Relatie en Respons.

R van Reputatie

Als onderneming ontwikkel je een bepaalde reputatie, omdat mensen gaan vergelijken wat jij doet in vergelijking tot de concurrent. Om te zorgen dat jij als onderneming een goede indruk achterlaat, moet je ervoor zorgen dat je meer doet dat alleen een kwaliteitsproduct verkopen. Het is belangrijk dat jij jouw klanten ook een goede service biedt. De waardering van de klant is namelijk enorm belangrijk.

Als onderneming is het dus belangrijk dat jij ook veel tijd steekt in bijvoorbeeld: sponsoring, publiciteit en persoonlijk contact met de klant. Focus je niet alleen op het verkopen van een product, daar schiet je op lange termijn niks mee op. Je wil juist bereiken dat de klant enthousiast wordt, en vaker bij jou terug komt. Buiten dat kan een enthousiaste klant ook zorgen voor goede mond-tot-mond reclame, of goede recensies op je social media.

Probeer een slechte reputatie dus te vermijden. Mensen posten namelijk veel sneller online een bericht op het moment dat de communicatie tussen klant en bedrijf niet goed is gegaan. Je wilt natuurlijk niet dat een enkele slechte ervaring ervoor zorgt dat jij een flink aantal klanten misloopt.

R van Relatie

Als de kwaliteit van een product bij meerdere bedrijven hetzelfde is, is de vraag van de klant niet zo zeer “Welk merk ga ik kopen?”, maar vooral “Bij wie ga ik dit product kopen?”. Als ondernemer zal je jezelf dus moeten laten zien. Laat zien wie jij bent, en wie er achter het product staan. Op het moment dat jij communiceert met de klant, creëer je loyaliteit. Het opbouwen van een klantenrelatie is veel belangrijker dan een enkele aankoop.

Een website met bijvoorbeeld een direct E-mailadres, of een telefonische klantenservice zijn een goed begin. Deze twee veranderingen kunnen er al voor zorgen dat de band tussen jou en je klanten verbeterd.

R van Respons (of Ruil)

De Respons is eigenlijk het vervolg van de reputatie en de relatie. Op het moment dat jij een goede reputatie en relatie hebt opgebouwd, is het voor de klant makkelijker om weer een aankoop te doen bij jou. De klant kent jou namelijk al, en nog belangrijker is dat de klant jou vertrouwt. Met andere woorden, er is een grote response.

Een ondernemer die er in slaagt om een goede reputatie en relatie op te bouwen, vergroot dus zijn kans op een terugkerende klant. Terugkerende klanten leidden uiteindelijk tot een succesvolle onderneming. Kortom: op het moment dat jij de 3 R’s goed in zet, onderscheid je je dus op een positieve manier van de rest.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen