Er komt ontzettend veel kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Dit kan nogal overweldigend zijn voor startende ondernemers. Daarom hebben wij voor jullie 10 tips op een rijtje gezet die belangrijk zijn voor startende bedrijven. Zo hopen we het net even iets makkelijker te maken voor jullie.
-
Het bedenken van een bedrijfsnaam
Een goede en originele bedrijfsnaam kiezen kan erg lastig zijn. Vaak hebben startende ondernemers een hoop ideeën voor de nieuwe bedrijfsnaam, maar is deze naam wel zo geschikt? Zorg ervoor dat jij kiest voor een pakkende bedrijfsnaam die de boodschap van jouw bedrijf overbrengt op potentiële klanten.
Let er ook op dat jouw naam origineel is. Jij mag geen naam kiezen die teveel op de naam van een concurrent lijkt, of zelfs dezelfde naam heeft. Je kunt in het merken register checken of jouw bedrijfsnaam al een bestaand merk is.
-
Doelen opstellen
Op het moment dat jij een bedrijf start, is het belangrijk dat je een duidelijk doel stelt voor jezelf. Bedenk voor jezelf voor wie je het bedrijf opricht, en waarom. En vooral, wat wil je bereiken met jouw bedrijf? Het antwoord daarop is natuurlijk geld verdienen, maar wil je op korte termijn succes behalen? Of wil je juist iets bereiken voor de langere termijn. Dit kan je allemaal duidelijk verwerken in een ondernemingsplan.
-
Rechtsvorm kiezen
Voordat jij kan starten met jouw bedrijf, is het belangrijk dat jij een rechtsvorm kiest voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan een eenmanszaak, besloten vennootschap (BV), naamloze vennootschap (NV), of vennootschap onder firma (VOF). Zorg ervoor dat je kiest voor een rechtsvorm die past bij jouw bedrijf, en bij jouw situatie.
-
Inschrijven bij de KvK
Na het kiezen van een rechtsvorm en een bedrijfsnaam mag jij je eindelijk gaan inschrijven bij de KvK. Elk bedrijf moet namelijk ingeschreven worden in het handelsregister. De KvK controleert jouw gegevens, en maakt een melding van jouw inschrijving bij de belastingdienst. Vervolgens vraag je bij de belastingdienst een BTW nummer aan.
-
Administratie
Het bijhouden van de administratie kan best wel een saai klusje zijn. Maar zorg er niet voor dat je jouw administratie blijft uitstellen, het is namelijk een belangrijk onderdeel van jouw onderneming.
Naast dat de belastingdienst erg geïnteresseerd is in jouw administratie, kan het ook erg handig zijn voor jezelf. Je hebt namelijk een duidelijk overzicht over hoe jij er financieel voor staat. Denk daarbij aan openstaande facturen, of klanten die jou nog geld verschuldigd zijn.
Het openen van een zakelijke rekening
Jouw uiteindelijke doel is natuurlijk dat klanten gaan betalen voor jouw producten en/of diensten. Daarvoor heb je een zakelijke rekening nodig. Met het afsluiten van een zakelijke rekening zorg je ervoor dat je jouw privé inkomsten en zakelijke inkomsten gescheiden houdt. Daarnaast hebben jij en de belastingdienst ook een duidelijk overzicht over je financiële situatie.
-
Het afsluiten van verzekeringen
Als startende ondernemer heb jij rekening te houden met heel veel zaken. Veel ondernemers zullen zich volledig willen focussen op hun bedrijf, en vergeten daarbij een beetje de verzekeringen. Zeg nou zelf, je werkt toch een stuk rustiger op het moment dat je weet dat je goed verzekerd bent in het geval van een ongeluk?
-
Naamsbekendheid creëren
Het creëren van naamsbekendheid is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk. Het is de bedoeling dat mensen jou gaan vinden. Het maken van een website is hierbij erg handig, en bijna altijd een must. Via die website kun jij makkelijk aan potentiële klanten laten zien wie jij bent, en wat jij doet en verkoopt.
-
Concurrentie
Het maakt niet uit waar of met wie je werkt, overal krijg je te maken met concurrentie. Hoe zorg je er nou voor dat jij je onderscheid van de rest? Per branche kan deze strategie verschillen. Over het algemeen kan je heel ver komen met prijsbeleid. Scherpe prijzen kunnen ervoor zorgen dat jouw bedrijf aantrekkelijk wordt, maar let wel op dat je niet te ver doorslaat in het verlagen van jouw prijzen.
Ook kom je heel ver met laten zien dat jij je onderscheidt van de rest. Maak duidelijk waarin jouw bedrijf, in positieve zin, anders is dan de rest. Belangrijk is dat je je bedrijf als een merk in de markt zet.
-
Verdiep je in de markt
Als startende ondernemer is het belangrijk dat jij de markt goed leert kennen. Zo voorkom je dat je een product op de markt brengt waar bijvoorbeeld geen vraag naar is, of dat je dadelijk met jouw product niet op kunt tegen de concurrentie. Zorg ervoor dat je de concurrentie in de gaten houdt, en dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in jouw branche.
Wij hopen dat het voor jou als startende ondernemer nu allemaal iets duidelijker is geworden na het lezen van deze tips. Heel veel succes! Lees voor meer informatie ons andere blog Hoe start je een bedrijf?