Vanmorgen was ik bij een klant en 's middags heb ik met een andere klant geluncht op het strand en we hadden interessante gesprekken. Ik denk dat het tof is dat ik je meeneem in een van de inzichten die we vandaag hebben besproken. En dat is ook een van de inzichten en thema's die ik ga behandelen op de back to business party van 31 augustus.
Het gaat bij mij over, Raise Your Standards
Zorg ervoor dat je hoger inzet dan waar je nu op inzet. Wat ik zie bij klanten is dat zij zichzelf enorm klein houden. Ze zijn ooit gestart met een bepaald idee. Heel vaak denken klanten zo van ''oh, als ik mijn salaris maar terugverdien'' of ''als ik dit maar netto overhoud, dan kan ik mijn kosten betalen.'' Maar als je zo in je business zit, dan kun je je voorstellen dat je ook nooit grotere stappen gaat maken dan dat. Ik ga je even een fictief voorbeeld geven. Stel je voor dat je voor jezelf begint en jij had ooit een salaris van 4000 euro. Je hielt daar netto, ik roep even kort door de bocht, 2800 euro tot 3000 euro aan over. Heel veel klanten beginnen zo met hun eigen business.
In loondienst en eigen baas zijn niet hetzelfde. Want als je in loondienst bent, betaal je loonbelasting en daar gaat ongeveer een derde van je salaris af. Maar als natuurlijk Business Owner, als je een eigen bedrijf hebt moet je ook nog belasting betalen over wat je jezelf uitbetaald. En ik kan je vertellen, over de eerste 20.000 euro wordt bijna geen loonbelasting geheven.
Dat betekent dat als je een omzet maakt van zo'n 20.000 euro, dat je daar eigenlijk bijna 0 euro belasting over betaald. Dus dan is bruto, bijna gelijk aan netto. Hoe meer je gaat verdienen, hoe meer belasting je moet betalen. Zo is dat natuurlijk ook als je in loondienst bent, trouwens
Op een gegeven moment ga je van de even 38 schijf naar een 41 of 42 schijf. Tegenwoordig zijn er twee schijven waar je belasting over betaald. Maar op een gegeven moment betaal je boven een bepaald bedrag, over dat topje van dat bedrag, een ander belastingniveau.
Als je dan denkt; ja ik wil onder dat bedrag blijven hangen, want dan betaal ik later meer belasting. Ja, dat is een domme gedachten. Dat is heel stom gedacht. Je betaalt alleen maar over het topje wat in de volgende level zit meer belasting en niet van dat wat er onder ligt. Mijn ding is wat ik altijd zeg tegen iedere klant; ik wil zoveel mogelijk belasting betalen. En waarom zou ik dat willen zeggen? Dat komt omdat ik uiteindelijk, als ik weet heb ik veel belasting betaal ook een waanzinnige omzet heb. En dan kan je van tevoren rekening houden.
Uiteindelijk maak ik van tevoren bepaalde potjes. Ik kijk naar wat mijn omzet is. Ik heb bijvoorbeeld een potje voor investeringen, voor de BTW, voor autokosten, salarissen enz. En zo heb ik verschillende potjes gemaakt met kosten, zodat ik niet voor vreemde dingen kom te staan. Dus ik wil zoveel mogelijk omzet maken. Zoveel mogelijk geld verdienen om uiteindelijk ja, een fantastisch leven te leiden als ondernemer. En als ondernemer loop je nou eenmaal mega veel risico. Dat jij goed betaald krijgt, dat lijkt me ook niet meer dan normaal.
Maar als jouw standaard is en ik wil maar 2800 of 3000 euro netto verdienen. Ja, dat is eigenlijk best laag als ondernemer. Je zit dan in een van de laatste contreien. We zien dan ook dat 80% van de ondernemers onder de 2000 euro zit. En dat komt vaak omdat ze hun standaarden niet hebben verhoogd, maar ook omdat ze denken dat ze niet meer kunnen vragen aan hun klanten.
Als je begint met ondernemen
Als je begint met ondernemen vind ik het prima dat je eerst denkt; Ik wil mijn salaris terughebben. Maar zodra dat bedrag behaald is, vind ik dat je minimaal met 50% je standaard zou moeten verhogen. En het kan zijn dat jij in een jaar wel 5, 6 of 7 keer je standaard verhoogd.
Totdat je op een zo'n level bent, dat dat niet zomaar 7 keer verhoogd kan worden. Als jij een omzet hebt van 2000 euro per maand en je hebt dat al twee maanden behaald, dan zou ik zeggen de volgende maand ga ik voor drieduizend euro. Heb je dat weer twee maanden gehaald? Dan ga je weer 50% plussen, dan ga je voor 4500 euro. Zo ga je het elke keer weer voor jezelf verhogen. Dat doe ik ook met mijn klanten. Ik verhoog constant eigenlijk hun setpoint, Raise Your Standards.
Als je die standaarden niet gaat verhogen, ga je er namelijk ook niet naartoe werken. Door voldoende producten aan te bieden of om dingen te lanceren. Of wat je oude klanten nogmaals kunt aanbieden. Dat je niet nadenkt over welk product misschien in prijs verhoogd zou kunnen worden, zodat je een hogere omzet kan behalen.
Zo kun je zelf heel bewust binnen een jaar naar een bepaald doel toewerken. En dus je begint heel klein. Ik ben altijd voor hele kleine doelen, want als die kleine doelen namelijk worden behaald ben jij uiteindelijk zelfverzekerd. Die zelfverzekerdheid hebben we nodig om uiteindelijk de volgende stap te maken.
Je kunt het ook anders doen. Je kunt zeggen; ik zoek 5 nieuwe klanten per maand. En als dat je twee maanden is gelukt. Dan kun je dat verhogen naar 6 of naar 7. En als je die kleine stapjes maakt. Dan merk je bijna niet dat je elke keer slimmer aan het ondernemer bent, anders aan het ondernemer bent en anders in de game zit dan toen je ooit starten.
Deze succesverhalen zijn bizar
Ik heb een aantal klanten die in januari van dit jaar bij me zijn gestart. De ene had 300 euro omzet, de ander had 0 euro omzet en weer een andere klant had 450 euro omzet. Dat waren kleine klanten. Die waren binnengekomen op het Firestart Your Business traject. In Firestart zitten een aantal modules waar ze gaan ontdekken wat hun WHY is. Wat hen prikkelt, waar doen ze het nou echt voor. Dat is van belang om uiteindelijk met die drive met je business aan de slag te gaan. En deze drie klanten die ik nu noem, zitten allemaal nu op een omzet van 3000, 4000 en 6000 euro per maand. Dus die hebben hun standaarden verhoogd.
Dat kan alleen als je hele kleine stapjes maakt en dat je bewust bezig bent met het proces. Om elke keer voor jezelf een ander punt neer te zetten. '' Deze maand ga ik dit omzetten, want vorige maand deed kon ik dat ook, dus ik kan dat deze maand ook.'' Natuurlijk valt het ook weleens een maand tegen. Want de maanden juni, juli en augustus zijn vakantie maanden. En het kan zijn dat jouw klant dan minder aanwezig is. Of dat jij minder klanten hebt.
Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het hoeft ook niet zo te zijn, dat als jij denkt dat klanten op vakantie zijn, dat je ook minder klanten binnen haalt. Ik ben altijd heel simpel. Die klant is max. twee tot drie weken weg en daarna is die gewoon weer aanwezig. Dus dat betekent ook dat iedereen niet tegelijk aanwezig of weg is. Er zijn altijd nog klanten in het land waar jij je product aan zou kunnen verkopen. Of bepaalde klanten gaan helemaal niet op vakantie, om wat voor reden dan ook. Maar hebben wel een lekkere, vette, volle buidel met geld, die ze heel graag aan iets anders willen uitgeven. En dan moet jij net zeg maar even op de proppen komen.
Wat doe jij in de vakantiemaanden?
Dan is juist dat zomer aanbod of die Summer Vibes interessant. Dan wordt die klant ook in de zomer gewoon klant bij jou. Denk alleen niet dat je dan geen acquisitie hoeft te doen. Of dat je geen sales hoeft te doen, want die klant is toch op vakantie. Dat is gewoon. vette bullshit.
Wat doe je aan je zichtbaarheid, acties? Wat doe je? Welke marketing acties voer je uit? Wat is er voor een communicatie? Wat voor aanbod heb je? Wie spreek je aan? Hoe vaak spreek je iemand aan? Als je daar bewust van wordt, dan kan je dus ook in de zomer niet meer nul neerzetten als omzet, maar een ander bedrag daar neerzetten.
Zodat je algehele omzet van het hele jaar gewoon omhoog gaat. Hoe vet is dat? Dat jij gewoon in charge bent, over je eigen kunnen, over je eigen omzet, maar ook over over het binnenhalen van jouw klanten.
Ik kwam hier eigenlijk op, omdat ik met een van mijn klanten ben gestart het begin van het jaar en uiteindelijk hebben we vandaag besproken dat haar omzet naar 10.000 euro per maand gaat. Want ze is het waard. Raise Your Standards! Daar zal ze iets anders van moeten doen. Ze zal een ander product moeten aanbieden, andere focus moeten hebben op wat zij dan haar klanten gaat aanbieden en het moet ook meer waardevol zijn natuurlijk. Je kan niet zomaar alleen maar je prijs ophogen en daarin een waarde voor leveren. Het moet ook waardevoller zijn. En met alle lessen die er dan afgelopen weken en maanden zijn geweest, kan iemand omdat hij elke keer kleine stapjes heeft gemaakt ook, dat voor zichzelf invoelen dat die dat kan halen.
Dat het een uitdaging is, dat is spannend. Misschien haal je de eerste maand wel niet die 10k. Maar misschien behaal je wel de helft of wel een 2/3. Of je hebt misschien net duizend euro te weinig. Of je hebt misschien vijfhonderd euro te weinig, maar je gaat wel op een andere manier met je business aan de slag. Omdat je zelf een nieuw setpoint hebt gemaakt. Jij gaat namelijk 10k per maand omzetten. Dan ga je ook namelijk een strategie daarvoor ontwikkelen.
Je gaat op een andere manier met je business en met je producten om.
Back to Business Party
Ik hoop dat dit blog jouw inspireert, om je standaarden te verhogen voor de laatste vier maanden van het jaar. Dat je echt gaat kijken naar hoe jij je omzet nog kunt verdubbelen. Of die 100k nog de laatste vier maanden binnen kunt halen? En ja, dat zijn hele grote stappen. Maar als je daar echt serieus voor gaat zitten en ze serieus tot je laten inzinken. Hoe vet zou het zijn dat je 50% extra gaat plussen in de laatste vier maanden van dit jaar.
Om te kijken wat je gaat doen de aankomende vier maanden. Hoe ga je dat aanpakken? Wat is je strategie? Wat is dan je mindset? Hoe ga je standaarden verhogen? En wat heb je daar dan voor nodig?
Dit soort masterclasses, deep dive sessies, livedagen en lunches, ga ik je aanbieden tijdens de Back to Business Party op 31 augustus. Ik blijf nog steeds vaag in met wat ik precies ga aanbieden, omdat het pas op die dag wordt bekend gemaakt. En ik echt met een aantal klanten die laatste vier maanden aan de slag wil gaan, keihard tamtam wil maken en keihard gas erop wil zetten. Dat is waarom ik er mega op zitten hameren. Dat je er gewoon keihard voor moet gaan. Raise Your Standards.
Vergeet je niet op de gastenlijst te zetten voor de Back to Business Party op 31 augustus. Het is een Facebookpagina event. Je hoeft er niet de hele dag bij te zijn. Maar elk uur komt er een nieuw aanbod.
Ben je erbij op 31 augustus? Geef je via de volgende link op: https://fb.me/e/1I2Npqy3n