Planning is nummer 1 in jouw business (plus video)
Planning is nummer 1 in jouw business
05 maart 2019 
4 min. leestijd

Planning is nummer 1 in jouw business

Planning is 1 van de belangrijkste zaken in je leven en business, anders komt er niet zo heel veel van terecht. Het is handig om een planning te maken. Wat ik veel zie bij ondernemers is dat ze een planning maken, maar hem zeker niet nakomen. Waarom maak je dan een planning, vraag je jezelf dan af. Wat heb je er uiteindelijk aan? Eigenlijk niks, want je wordt niet actief en je gaat eerder passief reageren. Je gaat denken; ik krijg het toch niet af, dus ik schuif het wel door naar volgende week. Dus ik dacht vandaag ga ik jou een tip geven over planning.

Een planning moet realistisch zijn

Zelf bedenk ik de acties (mijn doelen) die ik graag wil bereiken in een paar weken, maanden of een jaar. Ik schrijf dan al deze acties op, waarna ik die acties daarna in een jaarplanner zet. Zo weet ik binnen welk tijdsbestek ik deze actie afgerond moet hebben. Het is daarbij wel handig om te kijken of iets voor jou belangrijk is of urgent.

Nadat je deze acties in jouw jaarplanner hebt opgenomen kan je gaan kijken welke acties jij per week moet gaan doen om jouw doel te behalen. Om een planning te maken wil je natuurlijk wel dat het realistisch is. Ik zelf werk altijd met tijdsblokken op een dag en dan in tijdsblokken van 2 uur. Ik blok in de ochtend een tijdsblok, in de middag een tijdsblok en ook in de avond een tijdsblok. Tussen die tijd is het mijn tijd, oftewel ME-TIME. Daarin schuif ik ook nog met die blokken, omdat het voor kan komen dat je soms vroeg een afspraak hebt maar soms ook later.

Belangrijk of urgent?

Model van Eisenhower

Een tool die ik veel gebruik hierbij is het model van Eisenhower. Dit model laat je inzien wat belangrijk is en wat urgent is. Maar hoe bepaal je nu of iets heel belangrijk is of dat juist iets niet belangrijk is? Of dat het urgent is of juist niet urgent. Hier benoem ik het eigenlijk al; belangrijk/niet belangrijk en urgent/niet urgent. Zelf maak ik een duidelijke keuze of iemand wat aan mij vraagt, ben ik voor die ander belangrijk, maar niet voor mij belangrijk. En als het voor mij belangrijk is, staat het dus op nummer 1. Zo bepaal ik de prioriteit van een taak.

Als iets urgent is, dus stel je zakt door je benen neer en ademt niet meer of je ziet dat bij iemand gebeuren, dan is iets natuurlijk heel erg urgent en dan laat je alles uit je handen vallen. Er zijn dus eigenlijk maar heel weinig dingen urgent. Het probleem is dat wij heel veel dingen urgent maken, we zetten ze top of mind en we zetten ze bovenaan het lijstje om zo net te doen of het urgent is. Maar er zijn maar heel weinig dingen echt urgent. In de video hieronder leg ik het model van Eisenhower verder uit.

 

Hoe maak jij een beslissing?

Ga hier eens naar kijken en zet het model van Eisenhower in. Ga eens kijken naar als jij een beslissing maakt hoe je jouw agenda inricht en je planning maakt, is het voor jou belangrijk en uber urgent? 9 van de 10 zaken zijn dus niet urgent, maar wel heel belangrijk. Die dingen plan je in je agenda, op lange termijn in jouw jaarplanner. Het zijn strategische beslissingen die je neemt. Dat kan van alles zijn; kijken naar je businessplan, kijken naar je verdienmodel, kijken naar welke klant je bedient, of je nog wel op het juiste pad zit.

Er zijn heel veel dingen voor jou belangrijk, maar niet urgent. En die belangrijke zaken neem je op in jouw agenda. En dat is ook wel wat we noemen; AAN je bedrijf werken, omdat je even op een andere manier met je business bezig bent dan bijvoorbeeld in je bedrijf. In je bedrijf werken is veel meer het operationele gedeelte.

Geleefd bij de dag

Veel mensen worden alleen maar geleefd bij de dag en dat is zo jammer. Dat hoeft absoluut niet, daardoor ben je niet effectief en/of niet gefocust.

Ik wil jou uitdagen met deze tip om te gaan kijken naar wat is belangrijk, wat is niet belangrijk, wat is urgent en wat is niet urgent. En kijk nou eens hoe jij beslissingen maakt om je planning in elkaar te draaien.

Mijn opdracht aan jou; maak nou eens een planning die volledig klopt, waar je je ook daadwerkelijk aan houdt. Zodat je super effectief aan de slag gaat.

TIP:Planning: Jaarplanner Master Your Business Moves

Om jouw acties op te nemen in een jaarplanner heb ik iets tofs voor je! Speciaal voor jou heb ik een jaarplanner laten maken. Wil je hem hebben? Je kan hem hier aanschaffen!

 

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen