Waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw WHY?
Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw WHY?
21 februari 2019 
3 min. leestijd

Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw WHY?

Mijn doel is om jou vandaag weer eens even heel goed te inspireren. Wat mij heel erg opvalt bij veel ondernemers is dat zij niet goed weten wat hun WHY is. Waarom doe je nou eigenlijk wat je doet? Waarom heb je die power om dat aan de ander mee te geven? Ik heb het altijd over Your Gift of to World. Dat is jouw energie, jouw gift of the world waarom je doet wat je doet.

Your Why

De les die ik je wil meegeven is; zoek jouw WHY.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de video van Simon Sinek, waarbij hij uitlegt wat de Why betekent. Dat is een hele theoretische WHY maar vertelt wel waar het over gaat en hoe het werkt. Simon Sinek heeft het namelijk over het bedrijf Apple, zij werken vanuit de WHY en stralen dat ook uit. De WHY van Apple kwam natuurlijk van Steve Jobs af.

Steve Jobs was enorm namelijk gefocust, hij had een power, hij had de energie en hij wilde een bepaalde mooie dingen creëren die de wereld anders maakt. Hij wilde het mooiste, het beste en het gaafste design hebben en zo is zijn Why Apple geworden hoe het nu is. De WHY van Steve Jobs is door gedruppeld door alle lagen van het hele bedrijf heen en dat maakt Apple zo’n waanzinnig sterk merk.

Als je het filmpje van Simon Sinek hebt bekeken, dan blijft het zoals ik hierboven al zei heel erg theoretisch. Wat ik heel graag wil doen is een extra laag aan jou meegeven over jouw WHY.

Ons brein

Als wij dingen namelijk doen, dan doen we heel veel dingen met de neocortex. Wij denken over dingen na, we zeggen altijd; daar moet ik over nadenken.
Eigenlijk hoef je helemaal niet na te denken over zaken. Zo simpel is het! Als jij jouw WHY volgt en jij jouw waarden helder hebt. Dan is dat je kader, power en energie en dan hoef je over niks na te denken. Elke beslissing die je maakt leg je langs die lat. Dan is elke beslissing een goede beslissing!

Binnen een vingerknip

Ikzelf maak zakelijke beslissingen binnen een vingerknip. Als ik €100.000 zou moeten investeren in mijn bedrijf dan doe ik dat binnen een vingerknip.
Waarom? Ik weet waarvoor ik het doe, mijn WHY is en het is mijn ultieme drijfveer. Dat is mijn power. Ik weet wat mijn waarden zijn en ik weet wat mijn kernkwaliteiten zijn. Daarnaast weet ik welke strategie ik wil volgen en wat mijn doelen zijn binnen een jaar, een maand en deze week. Ik heb heel helder wat ik wil bereiken en dat ligt volledig aan wat voor doel ik heb gesteld.

Als ik dat helder heb, dan hoef ik niet te twijfelen. Dan kan je echt een beslissing maken
binnen een vingerknip. Maar ik vraag wel altijd of het past bij mijn eigen WHY.

Limbisch hersensysteem

Wat ik dus wil is dat jij naar jouw WHY gaat kijken. Ga voelen wat je voelt en waarvoor je het doet, Dan zit je echt op de juiste weg. Je hoort mensen zo vaak zeggen; volg je hart. Dat wordt natuurlijk niet voor niks gezegd. Het moeilijkste stukje, in het leven om te leren, dit is het stukje tussen het hoofd naar het hart. 99% van de mensen op deze aarde volgt alleen maar hun neocortex, denken veel en blijven nog langer denken…en komen niet tot een beslissing. Omdat ze niet weten en twijfelen waar ze goed aan doen.

Je hebt te bedenken dat wij geen beslissingen maken met onze neocortex, met ons voorhoofd. We maken het met ons limbisch hersensysteem, daar zit
gevoel.

Kijk maar eens even naar jezelf.

Als je een auto koopt vinden vrouwen vaak alleen het design mooi of de kleur mooi. De man kijk er weer anders naar en wil weten wat voor motor erin zit en of die wel snel genoeg gaat. Man en vrouw hebben allebei een ander belang. De auto verkoper weet dat natuurlijk, die is erop getraind!!

Hij zal in het verkoopgesprek dus heel erg ingaan op je limbisch systeem, ofwel sturen dat jij een keuze gaat maken op je gevoel.

Je zal denken wat heeft dit voorbeeld nou met mij te maken? Ik heb al een auto of ik hoef geen auto. Nou voor jou is het van belang met jouw business. Als jij in je bedrijf zit en je wil dus een bepaalde beslissing maken; je wil anders zijn, je wil groeien of iemand aannemen, dan is het belangrijk om te weten waarom je doet wat je doet. En te weten waar je door wordt gedreven en wat je echte je oergevoel is. Want dat gaat je uiteindelijk blij maken.

Aantrekkingsniveau

Vandaar dat het zo belangrijk is dat je weet waarom je iets doet. Dat je een gevoel creëert waar jij blij van wordt en dat je dat gevoel ook kan en gaat
uitdragen. Dat is zo sterk en dat kan je meenemen in je bedrijf. Als je daarop beslissingen gaat nemen, dan ga je ook echt staan voor dat gevoel en dan ga
je er ook echt mee aan de slag.

Dat is wat klanten van jou willen zien en aan jou willen merken. Hierdoor kom je in een andere aantrekkingsniveau. Alles wat jij uitstraalt dat trek jij aan. Dat is ook die Law of Attraction. Wat jouw trilling is dat trek je aan. Positief ….en negatief.

Ga bij jezelf na wat jouw aantrekking is en waarom je doet wat je doet. Bedenk wat jouw WHY is en schrijf hem op. Ga voelen..
Dit wilde ik je heel graag meegeven vandaag. Heel veel succes met jouw WHY.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen