E-mail Marketing is een tool om mensen zich te laten inschrijven op jouw e-maillijst. Meestal wordt de term nieuwsbrief hiervoor gebruikt. Mensen schrijven zich via een opt-in in en daarna kan jij ze e-mails sturen. Zorg er wel voor dat deze e-mails mega waardevol zijn, anders schrijven mensen zich zo weer uit. Het is mega belangrijk om een grote e-maillijst te hebben, met deze lijst kan je namelijk jouw producten promoten.Via een e-maillijst bouw je ook een relatie op met jouw doelgroep, ze zullen je meer gaan vertrouwen en uiteindelijk jouw product of dienst kopen. Zeg nou zelf, zelf ga je ook niet gelijk bij een onbekend persoon een product of dienst kopen toch? Daarom is het belangrijk om die band op te bouwen met jouw doelgroep. Mensen moeten jou als betrouwbaar gaan zien en als echte expert in jouw vakgebied. Nieuwe producten of diensten kan je via jouw e-maillijst aanbieden aan jouw doelgroep. Hierdoor kan je het ook exclusiever maken voor de mensen op jouw e-maillijst.
Een E-mail Marketing systeem
Als je gaat beginnen met E-mail Marketing dan raden we je absoluut aan om een systeem te gebruiken, waarbij alles geautomatiseerd kan worden voor jou. Wettelijk, door de AVG wet, is het verplicht om de inschrijvingen ook te laten bevestigen door mensen. En het is verplicht om mensen de mogelijkheid te geven om zich op elk gewenst moment uit te schrijven voor jouw e-maillijst. Daarom kan jij dit niet zelf handmatig doen. Een systeem kan je daarbij helpen, de aanmeldingen en uitschrijvingen zullen dan allemaal automatisch gaan.Om een goede band op te bouwen met jouw doelgroep is het belangrijk om ze persoonlijk te benaderen. Spreek ze daarom ook aan bij hun voornaam. Bij heel vee
systemen kan dit geautomatiseerd worden.Er zijn verschillende soorten systemen in de markt zoals
ActiveCampaign,
Mailblue, Aweber, Autorespond, Enormail en GetResponse. Het voordeel van een systeem is ook dat ze niet alleen netjes jouw lijsten bij houden, maar dat er ook een
autoresponder bij zit.