arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juni 2020 

Instagram Stories en IGTV inzetten voor je business

Instagram is natuurlijk de afgelopen jaren steeds populairder geworden onder mensen en bedrijven. Steeds meer ondernemers zetten hun Instagram in om te adverteren. Instagram Stories en IGTV’s kunnen een goede manier zijn om te adverteren. Hoe kan je deze twee nou het beste inzetten voor jouw bedrijf, en waarom is het zo belangrijk? Je leest het allemaal in deze blog

Wat zijn Instagram Stories?

Instagram Stories is een optie op Instagram waarmee je foto’s kunt plaatsen die na 24 uur automatisch weer verdwijnen. Deze story komt niet op je tijdlijn te staan, maar je kan hem wel archiveren, of als hoogtepunt toevoegen aan jouw account. Als jij jouw Story besluit toe te voegen als hoogtepunt, kunnen mensen na die 24 uur nog steeds die story bekijken.

Hoe zet je Instagram Stories in voor marketing?

Op social media kan je wereldwijd iedereen bereiken, en voor marketingdoeleinden is dat dus ideaal. Instagram heeft onwijs veel gebruikers, en deze gebruikers zijn erg actief. Instagram Stories posten is dus niet gewoon een kwestie van een groot aantal afbeeldingen plaatsen. Op het moment dat jij dit doet, haakt jouw doelgroep af. Het is belangrijk dat je jouw stories interessant maakt. Dit kun je doen door een aantal interactieve elementen in je stories te gebruiken. Een aantal populaire opties zijn:

Locatie:

Op het moment dat jij een story deelt, kan je heel makkelijk een locatie toevoegen aan deze story. Stel je voor dat jij een nieuwe winkel gaat openen. Op het moment dat jij hier een story over plaatst, wil je natuurlijk de mensen naar jouw winkel lokken. Als je de locatie van je winkel op deze story zet, zien mensen gelijk waar jouw winkel is.

Hashtags:

Met het gebruik van hashtags vergroot jij jouw vindbaarheid op social media. Voor een potentiële klant maakt een hashtag het veel makkelijker om te zoeken naar specifieke informatie. Kies een klein aantal hashtags die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf, en overspoel je volgers niet met een groot aantal onnodige hashtags.

Polls:

Op het moment dat je een story plaats, kan je makkelijk een pol toevoegen. Dit kunnen gewoon eenvoudige ja en nee vragen zijn. Door een simpele poll zorg jij voor interactie met je volgers, en kan je de invloed van jouw doelgroep uitbreiden.

Vragen stellen:

Als je een story maakt en wilt plaatsen dan kun je ervoor kiezen om een vraag te stellen. Je kunt ervoor kiezen om mensen jouw vragen te laten stellen, maar je kunt ook zelf een vraag stellen zodat mensen kunnen antwoorden. Zo kun je de interactie aan gaan met je doelgroep.

Direct message:

Op het moment dat een van jouw volgers jouw story ziet, kan het gebeuren dat deze persoon jou iets wil vragen. Op het moment dat jij een direct message toevoegt aan jouw story, kan deze persoon jou direct een bericht sturen. Hou er wel rekening mee dat hier veel mensen op af kunnen komen, en dat het dus veel tijd kost om op alles te reageren.

Zoals je ziet zijn er ook nog andere opties die je in je story kunt gebruiken, zoals:

  • Vermelding: je kunt iemand dan vermelden in je story door diegene te taggen.
  • GIF: je kunt hier bepaalde gifjes kiezen en toevoegen aan je story
  • #challenge: je kunt een challenge beginnen met deze hashtag
  • Aftellen: heb je een event of iets anders wat je onder de aandacht wil brengen, dan kun je de afteller gebruiken
  • De schuifbalk: je kunt hier een vraag stellen en dan reageren mensen met de emoticon
  • Quiz: met de quiz functie kun je vragen stellen en dan antwoorden neerzetten, mensen kunnen dan het antwoord kiezen
  • Datum & aantal graden: je kunt een datum nog toevoegen en hoe warm het is bijvoorbeeld buiten.

Wat is een IGTV?

IGTV is een app waarmee je op Instagram lange video’s kunt uploaden en bekijken. IGTV is een onderdeel van de Instagram app, maar het is ook te downloaden als aparte app. Een IGTV biedt voor jou als ondernemer veel kansen voor de groei van jouw bedrijf. Het is niet voor niets dat video steeds populairder wordt.

Waarom is IGTV belangrijk voor jouw bedrijf?

Het plaatsen van lange video’s is voor jou als bedrijf ideaal om het verhaal van je bedrijf te vertellen. Een gewone instagram post kan namelijk maar maximaal 60 seconden duren, en dat is niet lang. Een IGTV kan maximaal 10 minuten duren, en voor geverifieerde gebruikers zelfs 60 minuten. In die tijd kun je gewoon veel beter verschillende producten en diensten van jouw bedrijf tonen aan je volgers.

Ook krijg je allerlei handige statistieken te zien op het moment dat je een IGTV plaatst. Je ziet namelijk wanneer jouw kijkers afhaken, en je ziet je aantal likes, views en reacties. Zo krijg je dus een duidelijk inzicht, en kan jij eventueel jouw IGTV’s voor in de toekomst analyseren en verbeteren.

Hoe maak je een eigen IGTV kanaal en upload je video’s?

Wil jij je eigen IGTV kanaal maken? Volg dan deze stappen of lees dit blog hierover?

  • Open de Instagram (of IGTV) app
  • Klik op het oranje tv icoontje rechts bovenaan
  • Klik op het tandwiel icoontje rechts
  • Klik op ‘kanaal maken’
  • Klik op ‘Volgende, volgende, kanaal maken’

Na deze stappen heb jij je IGTV kanaal aangemaakt. Het tandwiel icoontje is als het goed is nu veranderd in jouw profielfoto. Op het moment dat jij op je profielfoto klikt, krijg je je kanaal te zien en kun je beginnen met het uploaden van jouw IGTV’s via de volgende stappen:

Via Desktop:

  • Ga naar www.instagram.com
  • Log in op jouw account
  • Klik op het profiel icoontje rechtsboven
  • Klik op ‘IGTV’
  • Klik op ‘Uploaden’

Via je mobiel:

  • Ga naar je instagram
  • Klik onderaan op het plusje om een nieuwe video toe te voegen
  • Selecteer een video uit je galerij
  • Klik op ‘volgende’
  • Je krijgt vervolgens de optie om de video te delen als korte video of lange video, kies voor lange video
  • Klik op ‘Omslag bewerken’ en kies een mooie omslagfoto voor jouw IGTV
  • Geef je video een titel en beschrijving
  • Voeg als je dat wilt de video nog toe aan een serie
  • Tijd om te plaatsen!


Succes met het maken van jouw eerste IGTV en Instagram Story!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen