Hoe plan ik effectief? - Master Your Business Moves
Hoe plan ik effectief?
13 mei 2019 
8 min. leestijd

Hoe plan ik effectief?

Doelgericht effectief plannen is voor heel veel mensen een uitdaging! Waarom? Omdat ze geen idee hebben hoe zij een keuze kunnen maken in het stellen van prioriteiten. Voor veel mensen is alles een prioriteit en daarom maken zij een te grote lijst met To- Do’s.

Doelgericht effectief plannen betekent dat je zoveel mogelijk voor elkaar krijgt in een zo kort mogelijke tijd en daar ga ik het in dit blog over hebben. Want hoe lekker zou het zijn als jij tijd over zou hebben en je niet meer druk hoeft te maken over prioriteiten stellen. Alles is gepland en alles heeft dan zijn eigen tijd. Waarbij Me-time inplannen en dus tijd voor jezelf en rust nemen voor op staat.

In dit blog ga ik je uitleggen hoe jij prioriteiten kan stellen aan de acties die je te doen hebt. Zoals ik je al aangaf behoor jij waarschijnlijk ook bij één van die mensen die zo’n mega lange lijst hebben met to-do’s. Sommige hebben 1 lijst maar andere hebben verschillende lijstjes. De één voor privé, de ander voor kids en weer een ander voor werk en ga zo maar door.

Een lijst aan lijstjes

Uiteindelijk zijn het zoveel lijstjes dat ze er geen heil meer in zien. Het is teveel, er is geen overzicht en uiteindelijk komen ze niet verder, omdat ze geen keuze kunnen maken. Alles is namelijk belangrijk en uiteindelijk vallen ze in een gat, zetten helemaal geen stap meer en dan komen ze uiteindelijk niet verder. Totaal niet effectief dus.

Die to-do lijstjes blijven maar doorlopen, doorlopen en doorlopen, niet alleen letterlijk maar ook vaak in het hoofd en dat maakt het zwaar voor je omdat je zoooooo mega veel te doen hebt. Je voelt dat er een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt en je kan daardoor heel slecht ontspannen. Me-time en vakantie inplannen zit er niet in want je hebt nog zoveel te doen.

De to-do lijstjes zijn ook vaak veel te lang. Je wordt er niet meer blij van. Je gaat het als blok aan je been zien en je slaat lam. Gevolg niets gedaan, geen volgende stap genomen, geen helderheid, geen resultaat, een klote gevoel en zo ben je ook niet effectiviteit.

Je baalt ervan dat je niet daadkrachtig bent en dat je weer je doelen niet hebt behaald.
Zo ga je weer niet je plannen voor dit jaar halen en zo blijf je hangen op die schamele omzet die maar niet omhoog wil. Omdat je niet daadkrachtig bent blijven je doelen hangen van dit dit jaar…pfff..en ook van deze maand en nog erger ook van deze week.

Super zonde natuurlijk, willen we absoluut niet. Wij willen natuurlijk dat jij heel erg daadkrachtig gaat worden.Want je baalt enorm van jezelf want je zit in een negatieve spiraal en je hebt geen idee wat het maakt dat je er niet uitkomt. Hoe kan je een stap maken in de goede richting?

Alvast een tip!

Vast een tip tussendoor, vraag jezelf nooit HOE je een stap kan zetten. HOE blokkeert. Vraag jezelf met liefde, WELKE stap kan je nemen om vooruit te komen of WAT kan je doen om een volgende stap te nemen.

In dit blog zal ik een tool met je delen die ik ook zelf dagelijks gebruik. Ik heb hem al aan duizenden van mijn klanten uitgelegd en de tool werkt altijd!
En dat is waarom deze tool zo belangrijk is en vandaar dat ik het ook aan jou wil uitleggen. Zodat jij deze tool ook kan gaan inzetten en jij een effectiever leven kan gaan leiden en tijd over hebt!

Bij klanten die steeds vastlopen op effectiviteit en het niet behalen van doelen hamer ik er steeds op dat zij hun doelen en acties in een kwadrant kunnen zetten.
Zodat je overzicht krijgt in wat je doet en wat je te doen hebt. Zo krijg je ook in de gaten hoeveel tijd je aan onzin besteed! Want geloof me, drukke mensen hebben wel tijd voor onzin dingen, ze gaan als uitlaatklep zappen achter de TV of swipen door Instagram en Facebook (Wat echt veel tijd kost en je echt geen centimeter verder komt). Of mensen gaan zich overeten van de stress of zijn zo moe dat je alleen al gaan hangen op de bank en nukkig gaan doen omdat ze moe zijn geworden van hun eigen gedrag en de druk niet meer aankunnen. Iedereen zoekt namelijk een uitlaatklep!

Ofwel tijd voor actie om effectiever aan de slag te gaan!

Zorg ervoor dat je overzicht krijgt over wat je te doen hebt. Bedenk wat bijvoorbeeld urgentie heeft en echt moet gebeuren? Wat heeft minder urgentie en zou ook morgen kunnen gebeuren.
Welke openstaande zaken zijn belangrijk en welke zaken kunnen ook over 2 maanden gebeuren en zijn dus veel minder belangrijk. Vaak zijn dit soort zaken een wish, maar staan dan wel op een to-do lijstje….terwijl het dus een wish is en geen to-do!

Super interessant dus om te gaan kijken welke actie of To-Do echt NU zou moeten gebeuren en super belangrijk is, anders lopen zaken in de soep. Deze tool kan je goed gebruiken in je werkzaamheden maar natuurlijk ook privé. Het geeft je totale helderheid. En dat maakt dat je tijd over hebt.

Aan het einde van dit blog kun je deze tool dan ook downloaden, zodat je hem zelf kan gaan toepassen. Ik zou het enorm tof vinden als je een reactie achterlaat onder dit blog. zodat we weten hoe jij met je planning omgaat. En hoe jij het inzet in je eigen werkzaamheden en en of wel privé. Ik zou het ook mega tof vinden als je mijn blog op social media zou willen delen en aan iedereen die wel wat effectiever zou willen werken, zodat wij ook andere kunnen helpen met het behalen van meer resultaat en effectiviteit! We gaan beginnen!

Stap 1: Maak een lijst met al jouw To-Do’s

Wat heb je allemaal te doen deze week, deze maand of misschien wel dit halfjaar of jaar. Welke to-do’s zitten allemaal in je hoofd. Elke keer blijf je maar malen en malen. Je schrijft ze op, maar het komt er nooit van. Tijd om wel effectief te gaan plannen dus! Ik wil dat je nu voor altijd een braindump gaat maken en dat je het echt gaat opschrijven. Schrijf al je to-do’s op, doe het! Start meteen!

Stap 2: We gaan tekenen

Pak een vel papier en maak daar een kruis op. Op dat kruis schrijf je aan de bovenkant; belangrijk en niet belangrijk. Aan de linkerzijde van het kruis schrijf je urgent en niet urgent. Je maakt er kwadrant 1, 2, 3 en 4 van.

kwadrant voor effectief plannen

Super simpel, je kan het meteen doen en het gelijk opschrijven. Dan weet je natuurlijk al wat we gaan doen in stap 3.

Stap 3: Vul het kwadrant in met jouw to-do’s

Je hebt jouw to-do lijst gemaakt, je hebt al jouw braindumps opgeschreven en je hebt jouw kwadrant naast je liggen. Met kwadrant 1, 2, 3 en 4. We gaan in deze stap al jouw to-do’s in het kwadrant zetten.

Welke actie is nu echt belangrijk en echt urgent?
Kies de to-do’s uit jouw lijst die in kwadrant 1 vallen en schrijf deze op.

Welke actie is bijvoorbeeld niet heel urgent maar wel heel belangrijk.
Deze to-do’s schrijf je in kwadrant 2 op.

Dat zijn dus zaken die je effectief kan gaan plannen. Door dit stap voor stap te doen betekent dat er zo een heel duidelijk overzicht komt.

Je weet nu wat spoed is en welke zaken je kan plannen.

Alle acties die je in kwadrant 2 heb gezet, ga je plannen en zet een een datum bij, zodat jij weet wanneer je dit ook af kan en wil hebben.
Plan niet teveel in 1 week, dit is niet effectief en realistisch waardoor jij weer je planning niet gaat halen.
Dan worden het weer kwadrant 1 acties en dat is wat we niet willen. We willen zoveel mogelijk overzicht en rust in onze planning bewaren.

Zorg ervoor dat het heel logisch in elkaar zit en dat je niet per dag 10 to-do’s hebt. Dat is namelijk helemaal niet reëel.
Op een dag heb je vaak 1 of 2 en soms 3 To-Do tjes en werk je aan 1 groot doel tegelijk. zo hou je focus. Maar meer niet, want er komen altijd allerlei acties en kleine spoedjes tussendoor. Er zijn altijd kleine dingen die toch je aandacht vragen en dus is het niet realistisch je hele dag vol te proppen met acties, neem rust en ruimte. Hou ruimte om te schuiven in je uren. Niemand is 8 uur per dag productief!

Uiteindelijk hebben we alle acties en plannen en doelen in kwadrant 1, 2, 3 en 4.
In kwadrant 4 staan alle acties die niet belangrijk en niet urgent zijn.

Wat is zo’n actie bijvoorbeeld?

Heel veel mensen Facebooken de hele dag of Instagrammen de hele dag en doen dat te lang. Als je het natuurlijk voor jouw business doet, dan is het effectief.  Als je jouw social media bijvoorbeeld inplant dan staat dat in kwadrant 2.

Maar als jij lekker aan het swipen en scrollen bent op jouw tijdlijn en je bent eigenlijk in die tijd aan het voldoen, dan ben je niet effectief bezig. Dat betekent dat je er eigenlijk niks aan hebt. Dat soort acties wil je echt gaan voorkomen. We willen zoveel mogelijk uit kwadrant 4 blijven.

Hoe meer je deze tool gaat inzetten, hoe meer effectiviteit, daadkracht en plezier je ook krijgt in het afmaken van je to-dotjes.

Denk je, ja ik wil deze tool echt gaan inzetten voor mijn business!

Download dan hier het kwadrant, zodat jij hem kan gaan toepassen voor jouw eigen business of privé zaken.

Laat alsjeblieft een reactie achter, want ik ben heel erg benieuwd wat jij gaat doen met jouw planning.

Om je op weg te helpen bij het maken van jouw planning heb ik een toffe jaarplanner gemaakt. In deze jaarplanner kan jij jouw acties en doelen opschrijven en noteren.  Zo kan je toewerken naar jouw belangrijkste deadlines en doelen!

effectief plannen

Ik wens je super veel succes met het inzetten van deze tool. Ga echt kijken en wees realistisch met jezelf in welk kwadrant jouw activiteit hoort.

Plan hem en zo kan je zeer effectief met jouw doelen om gaan. Succes!

 

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Manon van der Werf
Door

Manon van der Werf

op 03 Jun 2019

Wat een fijne blog over het plannen. Dat gaat bij mij nog zo vaak mis!

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 03 Jun 2019

Dankje Manon! Hoe komt het dat het vaak mis gaat?

Cynthia
Door

Cynthia

op 03 Jun 2019

Interessant! Ik ben ook zo'n vrouw met 30000 to do lijstjes. Die kwadranten zijn zeker interessant!

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Ik denk dat het je echt gaat helpen als je het kwadrant gaat toepassen ;-))

Amina
Door

Amina

op 03 Jun 2019

Handige tool, ik ken 'm! Heb 'm als Office Manager toegepast op m'n werk :-)

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Yes, fijn is ie he!

Melissa
Door

Melissa

op 03 Jun 2019

Wat een handige tool. Ik ben iemand van lijstjes. Maar dit lijkt mij ook fijn

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Lijstjes maken, doen wij ook! Maar dan in dit kwadrant. Dan weet je gelijk wat belangrijk is en wat urgent is voor je zelf.

Sherry
Door

Sherry

op 03 Jun 2019

Hele goede tips. Het is al een tijdje geleden dat ik een lijst had gemaakt. Nu maar weer eens beginnen dan.

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Als je dit kwadrant gaat toepassen en daarin je lijstjes zet, dus wat is urgent, wat is belangrijk dan ga je je lijstjes veel beter afwerken! Als de dingen die niet belangrijk er tussen staan dan ga je die eerder doen dan de dingen die wel belangrijk zijn. En met dit kwadrant ga je een keuze maken!

Manon
Door

Manon

op 03 Jun 2019

Ik plan ook, maar helaas gooit het echte leven vaak roet in het eten. Maar ik vind jouw manier van plannen wel intrigerend.

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Dankje Manon! Natuurlijk er komt altijd wel iets tussen, maar als je weet wat je te doen staat dan kan je hierop inspelen met dit kwadrant.

Melanie Hoogvliet
Door

Melanie Hoogvliet

op 04 Jun 2019

Ik plan alleen me blog berichten dat vind ik ideaal verder ben ik niet zo,n planner maar dit idee spreekt me wel aan dus ik zal het zeker eens een keer gaan uittesten

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 04 Jun 2019

Blog berichten plannen wij inderdaad ook vaak in! Waarom ben jij niet zo'n planner Melanie?

Dhini
Door

Dhini

op 05 Jun 2019

Wat een handige tool om berichten te plannen

Francina van den Berg
Door

Francina van den Berg

op 05 Jun 2019

Fijn dat je het een handige tool vindt Dhini! Ga je hem ook toepassen?

Reactie plaatsen