Hoe zet je Pinterest in voor jouw bedrijf?
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 juli 2019 

Hoe zet je Pinterest in voor jouw bedrijf?

Waar social media kanalen het niet makkelijker maken voor ondernemers om gezien te worden, is er nog een kanaal dat nog niet door alle ondernemers wordt ingezet. Pinterest wordt door veel mensen gezien als een inspiratiekanaal, maar blijkt echter een enorme veel bezoekers naar je website te kunnen genereren. Waar je misschien verwacht dat de gebruikers van van dit kanaal echt alleen maar kijken en niet kopen, blijkt niets minder waar. Het wordt dus tijd om Pinterest in te zetten voor jouw website!

Wat is Pinterest?

Pinterest is eigenlijk niets anders dan een ander social media kanaal. Echter, Pinterest-gebruikers zijn op zoek naar inspiratie, voor bijvoorbeeld een fotoshoot of quotes. Alles draait puur om de foto’s op Pinterest. Wanneer je als gebruiker iets tegenkomt waar je door geïnspireerd raakt, kun je dit bericht op je eigen board pinnen. Hierdoor kan je altijd gemakkelijk je inspiratie terug vinden.

De bezoekers op Pinterest gaan door middel van zoekwoorden op zoek naar afbeeldingen die ze aanspreken. Ze kunnen deze afbeeldingen vervolgens weer opslaan op hun eigen gemaakte borden. Vaak zie je dat mensen de afbeeldingen categoriseren in verschillende thema’s, zodat ze de foto’s altijd makkelijk weer kunnen terugzoeken. Als ondernemer wil jij dat jouw producten ook vindbaar zijn en door mensen ‘gepint’ worden.
Uit cijfers blijft dat 93% van de Pinteresters Pinterest gebruiken om opzoek te gaan naar artikelen om te kopen. Meer dan 80% van de Pinteresters heeft al eens wat aangeschaft via Pinterest.

Waarom Pinterest inzetten voor jouw onderneming?

De mensen die op Pinterest zoeken, zijn vaak actief op zoek naar inspiratie of producten, dus jouw doelgroep gaat gericht op zoek naar jouw berichten. Je hebt dus direct jouw potentiële klanten binnen handbereik. Het fijne van Pinterest, ten opzichte van de andere social media kanalen, is dat jouw bericht altijd vindbaar blijft en wanneer mensen jouw foto re-pinnen verspreiden ze deze ook nog verder voor je. Vergeleken met bijvoorbeeld Facebook of Instagram heb je een langer en groter bereik.

Hoe kan je Pinterest inzetten voor jouw bedrijf?

Een belangrijke manier om Pinterest in te zetten, is er zelf actief op zijn. Open hiervoor een business account op Pinterest of zet je persoonlijke account om tot een business account. Het voordeel van een business account is dat je de statistieken van berichten kunt zien. Let er wel op dat je onder je bedrijfsnaam gaat pinnen en niet onder je eigen persoonlijke naam. Gebruik bijvoorbeeld je logo als profielfoto, zo zorg je meteen voor herkenning. Ook is het belangrijk om een duidelijke omschrijving toe te voegen aan je account. Vertel de bezoeker waarover jij pint en gebruik hierbij een aantal relevante zoekwoorden.

Zorg ervoor dat je in je account een aantal aantrekkelijke boards hebt waar mensen naar op zoek zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een goede naam voor deze boards, die naar boven kunnen komen in de zoekresultaten. Geef de boards ook een duidelijke omschrijving mee. Belangrijk is dat je jouw doelgroep in gedachten houdt en rekening houdt met hun interesses. Vergeet ook niet om het board een mooie en aantrekkelijke cover te geven. Plaats de populairste boards boven aan je account.
Plaats vervolgens foto’s en zorg ervoor dat deze er aantrekkelijk uitzien. Denk daarbij aan bijvoorbeeld lichte foto’s. Mensen pinnen graag visueel mooie foto’s. Let er ook goed op dat je goede zoekwoorden bij je foto’s plaatst. Zorg ervoor dat deze foto’s een link mee krijgen naar het desbetreffende pagina of blog op jouw website.

Dit is namelijk hetgeen jij wilt bereiken: mensen naar jouw website sturen. Gebruik daarom ook geen algemene link. Wanneer iemand op de link klikt, willen zij meteen informatie over dit onderwerp en hier naar op zoek gaan op jouw website. Hou er rekening mee dat je minimaal 10 foto’s per board plaatst.

Om te zorgen voor een actief Pinterest-account, zou je ook nog andere pins die te maken hebben met jouw boards kunnen repinnen. Hierdoor zorg je voor een compleet geheel. Deze pins zorgen niet direct voor bezoek naar je website, maar kunnen er wel voor zorgen dat mensen jouw board of account willen volgen. Probeer regelmatig nieuwe pins te plaatsen, zodat jouw account actief blijft en blijft groeien.

Extra tips

  • Staande foto’s werken beter dan liggende foto’s.
  • Er zijn browser add-ons beschikbaar om sneller foto’s op Pinterest te plaatsen, bijvoorbeeld AddThis.
  • Foto’s met gezichten worden minder goed gerepind.
  • Plaats teksten op je foto om extra aandacht te trekken.
  • Zet call-to-actions in je beschrijvingen.
  • Verifieer je website bij Pinterest, zo wordt je logo namelijk automatisch toegevoegd aan elke foto die van jouw webshop komt.
Over de schrijver
Ik ben Stefanie en al jaren lang gek van webshops! Het begon tijdens mijn studie waar ik na het mislukken van een webshop een boek schreef voor de startende ondernemer! Na zes jaar als webshop manager gewerkt te hebben, zet ik al mijn kennis in om andere ondernemers te helpen groeien.
Reactie plaatsen