Een succesvolle online business willen we allemaal. Ook jij natuurlijk! Ik weet niet hoelang jij al bezig bent jouw bedrijf en hoelang je al probeert geld te verdienen online. Misschien ben je wel net pas begonnen of misschien probeer je al jaren succesvol te worden op het internet, maar het wil nog niet echt lukken..
Master your business moves wil je graag op weg helpen, daarom delen wij dit stappenplan met jou wat ervoor gaat zorgen dat jij precies weet wat je moet doen om een succesvolle online business op te bouwen.
#1 Kies een goede domeinnaam
Het bedenken van een goede domein kan erg lastig zijn. Maar wij willen je echt meegeven dat het belangrijk is om er goed over na te gaan denken. Veel ondernemers maken de fout om zomaar een domeinnaam te kiezen.
Durf daarom tijd maar ook zeker geld te investeren in een goede domeinnaam. Registreer niet zomaar de eerste en beste domeinnaam. Nee zorg ervoor dat je er goed heb nagedacht en er 110% achterstaat.
Aan aantal tips bij het kiezen van een goede domeinnaam:
- Zorg ervoor dat je autoriteit uitstraalt met je domeinnaam
- Laat streepjes in je domeinnaam achterwege
- Jouw domeinnaam moet exact vertellen waar je website over gaat
- Het beste is om je domeinnaam zo kort en duidelijk mogelijk te maken
- Gebruik het woordje ‘en’ niet in je domeinnaam.
#2 Start met bouwen van je website
Nadat je een domeinnaam hebt gekozen kan je gaan starten met het bouwen van een website. Zonder website geen succesvolle online business. Jouw website is eigenlijk jouw visitekaartje. Een handige manier hiervoor is het gebruiken van WordPress. Dit is een CMS systeem en blog systeem waarbij je heel gemakkelijk een website kan bouwen. Het is gratis te gebruiken, er komen alleen kosten bij kijken als je een betaald thema of betaalde plugins kiest.
Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je een website gaat maken:
- Het is belangrijk dat het doel van je website duidelijk is en dat dit goed naar voren komt.
- Zorg ervoor dat je website niet te ingewikkeld is, maak hem simpel en clean. Gebruik geen honderden kleuren of knoppen, hierdoor wordt het te moeilijk voor jouw bezoekers om gebruik te maken van jouw website.
- Als je meer uit je website wil halen, kies dan voor een betaald thema. Deze thema’s zijn geoptimaliseerd en hebben meer opties dan een gratis thema. Voor een paar tientjes heb je al een prachtig thema.
Heb je zelf geen tijd om een website te bouwen en wil je het liever uitbesteden? Wij bieden deze support ook aan. Klik hier voor meer informatie.
#3 Meer bezoekers, meer inkomsten
Zo als het goed is, is jouw website klaar voor gebruik. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat jouw website wordt gevonden op de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. Zonder bezoekers krijg je ook geen inkomsten.
Schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Het creëren van content is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Deze content moet waardevol en inspirerend zijn voor jouw bezoekers.
Door te gaan bloggen kan je meerdere onderwerpen gaan behandelen die met jouw vakgebied te maken hebben. Hoe meer content je deelt op jouw website, hoe leuker Google jou gaat vinden. Op deze manier ga jij hoger scoren in Google.
Wil je meer bezoekers en verkeer op jouw blog en website? Lees hier hoe je dat voor elkaar kan krijgen.
#4 Mailinglijst vergroten
Wanneer jij bezoekers op jouw website en blog hebt, is de volgende stap jouw mailinglijst gaan vergroten. Vanuit jouw mailinglijst kan je communiceren met jouw klanten. Iemand die op jouw lijst komt is nog een koude klant, maar daar wil je natuurlijk een warme klant van gaan maken.
Heb je nog geen mailinglijst of een e-mailmarketing systeem waarmee je werkt? Ga dit dan gelijk in orde maken. Hoe meer je gaat automatiseren, hoe meer tijd je over hebt voor bijvoorbeeld jouw verkoop.
Er zijn heel veel e-mailmarketing systemen. Wij gebruiken zelf Mailblue (de nederlandse partner van ActiveCampaign). Wanneer je een account hebt aangemaakt kan je gelijk een mailinglijst maken.
Wanneer je een mailinglijst hebt aangemaakt, is het de bedoeling dat bezoekers zich kunnen gaan aanmelden op jouw lijst. Dit kan je doen door iets weg te geven in ruil voor namen en e-mailadressen.
#5 Maak van je koude klanten warme klanten
Je kunt een enorme mailinglijst hebben met wel duizenden mensen erop, maar als ze niks van je kopen gaat er alsnog iets fout. Het is daarom belangrijk om een relatie op te gaan bouwen met jouw koude klanten, zodat ze warme klanten gaan worden.
Om dit te verwezenlijken moet je waardevolle content, waar mensen echt iets aan hebben, gaan delen met jouw mailinglijst. Ga dus niet alleen maar verkopen, zorg er ook voor dat je waarde levert.
Stuur regelmatig bijvoorbeeld toffe video’s, waardevolle artikelen of ga in gesprek met jouw klanten door ze een vraag toe te sturen.
#6 Verkopen maar!
Nadat je waardevolle content hebt gedeeld met jouw doelgroep is het tijd om te gaan verkopen. Doe dit nog steeds niet op een agressieve en pusherige manier. Dat gaat namelijk averechts werken.
Doordat je een band hebt opgebouwd met jouw doelgroep door waarde te leveren vertrouwen ze jou. Dat maakt het een stuk makkelijker om jouw product te verkopen.
Wanneer jouw product nieuw is kan je deze gaan lanceren. Een productlancering bestaat uit drie fases:
- Pre-Launch: tijdens deze fase ga je jouw klanten lekker maken met jouw product. Je gaat aftellen tot het moment dat ze het product kunnen gaan kopen.
- Launch: in deze fase kan jouw doelgroep het product gaan kopen.
- Post-Launch: tijdens deze fase ga je jouw doelgroep benaderen wat ze van jouw product vinden.
Wanneer jouw product al een tijdje te koop is kan je een salespagina gaan maken. Een voorbeeld vind je hier.
Een andere manier om te gaan verkopen is via de autoresponder, jouw e-mailmarketing systeem. Mensen krijgen dan automatisch e-mails over jouw product wanneer ze zich hebben aangemeld voor jouw mailinglijst.
Samenvatting: hoe realiseer je een succesvolle online business
We hebben 6 stappen met jou gedeeld om een succesvolle online business op te gaan zetten. Zorg voor een goede domeinnaam en een mooie en simpele website. Waarop jij kan gaan bloggen, zodat je waardevolle content kan gaan delen.
Pas wel op, dat je niet teveel waardevolle content gaat delen. Het is natuurlijk wel van belang dat jouw doelgroep straks nog wat bij je gaat kopen.