7 redenen waarom jij moet bloggen - meer bezoekers op je website
7 redenen waarom jij moet bloggen
07 november 2018 
3 min. leestijd

7 redenen waarom jij moet bloggen

Bloggen is iets wat veel ondernemers onderschatten. Terwijl een blog juist voor meer bekendheid kan zorgen. Wil je weten waarom? Lees dan de 7 redenen hieronder.

Bloggen is interessant omdat je snel en makkelijk gevonden wordt in Google. Hier zijn een aantal redenen voor.

Allereerst het algoritme van Google. Eigenlijk weet niemand echt hoe dit algoritme precies werkt, maar een feit is wel dat bloggen werkt om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Dat betekent wel dat je hiervoor regelmatig moet bloggen. Google kijkt met name naar de inhoud uit jouw blog. Komen bijvoorbeeld de zoekwoorden een paar keer terug, waar mensen op zoeken, in het blog? Als dat zo is dan besluit Google dat het artikel interessant is voor de persoon die op het zoekwoord zoekt.

Waar Google ook naar kijkt is hoe vaak jij een nieuw blog plaatst op jouw blog. Als jij regelmatig een nieuw blog plaatst dan vindt Google dit interessanter en zo kom je hoger te staan in de zoekresultaten.

Bloggen is een mooie tool om vertrouwen op te gaan bouwen met jouw potentiële doelgroep. Een blog geeft de mogelijkheid om kennis en ervaringen te delen. Dit zorgt ook een stukje voor autoriteit. Zodra je kennis gaat delen met jouw doelgroep, bouw je het vertrouwen op bij de lezen. Dit zorgt ervoor dat je de klant relatie aan het opbouwen bent.

Wanneer je blogs gaat schrijven over de kennis en ervaringen die jij hebt, kan je jezelf neerzetten als een expert. Uiteindelijk ben jij de expert in jouw vakgebied. Schroom niet om al jouw kennis te delen, ook al zal het voor jou allemaal vanzelfsprekend zijn. Alles kan waardevol zijn voor jouw doelgroep, deel daarom ook alles. Laat niks achter.

Hoewel je nu misschien zal denken, wat heb ik eraan om een betere schrijver te worden is het toch heel verstandig om hierover na te gaan denken. Schrijven is namelijk iets wat overal in terug komt. In jouw mails en social media berichten. Ik hoor heel vaak mensen om me heen die zeggen ‘ik kan niet schrijven’. Dat is natuurlijk onzin. Iedereen kan schrijven, alleen de een heeft er wat meer tijd voor nodig dan de ander. Geloof mij, zodra je gaat beginnen met schrijven en het ook blijft doen, zal het vanzelf steeds beter gaat.

We moeten over alles nadenken als we schrijven. Wanneer je begint met het schrijven van jouw blog heb je als doel enthousiasmeren, entertainen of misschien alleen informeren. Uiteindelijk wil je de lezer overtuigen en motiveren om met het onderwerp aan de slag te gaan waarover ze lezen. Als je aan het schrijven bent, moet je jezelf altijd een aantal vragen stellen.

  • Wat wil ik vertellen?
  • Wil mijn lezer iets weten?
  • Heeft mijn mijn lezer iets aan mijn blog?
  • Moet de lezer wat doen na het lezen van mijn blog?

Je wordt pas een goede denker wanneer je je gaat verdiepen en verplaatsen in jouw lezer. Wanneer je dat gaat doen ga je ook denken als de lezer, dit zorgt ervoor dat jij met jouw blog echt waarde kan leveren voor de lezer. Er ontstaat structuur in jouw blog en verhaal en jij kan hierdoor de lezer helpen bij het oplossen van een vraagstuk.

Het schrijven van blogs en het bijhouden van een blog is vrijwel gratis, alhoewel het natuurlijk wel tijd en aandacht kost. Het is goed om de tijd die je investeert in het schrijven en bijhouden van jouw blog echt te zien als een investering. Het zal uiteindelijk gaan resulteren in een hogere zoekpositie in Google. Onze tip: reserveer 1 of 2 dagen in de week een paar uurtjes om een aantal blogs te gaan schrijven. Zo heb je straks een stapel aan blogs en kan je die gaan posten op jouw website en Social Media.

In een blog kan je veel informatie kwijt. Blogs worden ook veel gelezen door mensen. Als je het vergelijkt met Social Media, lees je relatief veel minder de berichten. Je scrolt maar een beetje door jouw tijdlijn en een enkele keer zie je iets interessants voorbij komen. Voor een goed blogartikel nemen mensen meer de tijd. Zeker als het een interessant onderwerp is wat waardevol voor hun is. Een blog geeft ook veel meer ruimte om wat meer de diepte in te gaan over een onderwerp.

Over de schrijver
Daisy is ruim 2 jaar onderdeel van Master Your Business Moves en weet alles van marketing, online marketing, social media en het opzetten van salesfunnels. Heb je een praktisch of technisch probleem, dan is zij jouw "wizard" die het voor je kan oplossen. Geen probleem is haar te gek. Daisy werkt voor en met heel veel ondernemers. Ze werkt als een tornado zo snel. Denkt mee met je business en weet dit te vertalen naar campagnes. Wat voor jou een probleem is, wordt opgelost in een wenk.
Reactie plaatsen