Influencer, wat houdt dit in en wat doet een influencer?
Wat is een Influencer?
08 juni 2020 
2 min. leestijd

Wat is een Influencer?

De term influencer horen we steeds vaker, maar wat is een influencer nou eigenlijk en wat doet diegene allemaal? In deze blog leggen wij jou haarfijn uit wat een influencer is, en wat een influencer zijn allemaal inhoudt.

Een influencer is in principe een persoon die ervoor zorgt dat hij/zij andere hun koopgedrag beïnvloedt. Eigenlijk zegt de naam het al. De invloed die ze hebben is gebaseerd op hun kennis, positie en de band met zijn/haar volgers. Grotendeels van de influencers zijn bekendheden, bloggers, content creators, en experts uit bijvoorbeeld de mode industrie. Naast de grote influencers, heb je ook nog micro-influencers. Dat zijn eigenlijk ‘normale’ mensen met een klein aantal volgers.

Influencers besteden veel tijd online aan het opbouwen van een merk, en het krijgen van volgers. Veel influencers promoten pas een product op het moment dat zij er 100% achter staan, ondanks het grote geldbedrag wat zij ervoor kunnen krijgen. Veel influencers zullen vast wel een keer een product hebben gepromoot waar ze niet volledig achter stonden. Op het moment dat ze dit regelmatig doen, zullen de volgers dit doorkrijgen en is er een grote kans dat ze deze influencer gaan ontvolgen. En dat is natuurlijk net wat je niet wilt.

Veel bedrijven werken graag samen met influencers, omdat deze essentieel zijn om naamsbekendheid op te bouwen voor jouw bedrijf.

Mensen op social media zullen sneller een product kopen op het moment dat ze dit product zien bij een influencer die zij volgen. Zij volgen deze persoon namelijk, omdat ze hem/haar als betrouwbaar beschouwen. Ze zijn dus vaak effectiever dan het plaatsen van een groot aantal advertenties.

Voor alle producten en diensten die je kunt bedenken zijn er bijna wel influencers te vinden. Het product of de dienst die ze promoten bepaald hoe groot deze influencer kan worden. In de volgende categorieën zijn de meeste influencers te vinden:

  • Technologie
  • Sport
  • Reizen
  • Fashion
  • Beauty
  • Lifestyle
  • Games

Binnen deze categorie zijn er natuurlijk weer verschillende onderwerpen waar ze zich op kunnen focussen. Zo zal de ene fashion influencer je wekelijks een kortingscode geven voor een kleding webshop, en de andere focust zich meer op het promoten van een bepaald product.

Bedrijven die vaker hun producten laten promoten door influencers weten deze vaak zelf wel te vinden, maar op het moment dat jij nieuw bent in de wereld van influencers kan dat lastiger zijn. Daarvoor zijn er influencer agency’s. Deze agency’s zorgen ervoor dat jouw product/merk in contact komt met de juiste influencer. Ook voor influencer zelf is dit een stuk makkelijker. Ze hoeven zich namelijk niet bezig te houden met de zakelijke onderwerpen, maar kunnen zich gelijk volledig focussen op het maken van goede content.

Op het moment dat jij zelf graag een influencer wilt worden, is het belangrijk dat je je niet gelijk gaat focussen op behalen van een groot bereik op Instagram. Er hoeft maar een interessante kleine doelgroep te zijn die er voor kan zorgen dat jij een influencer wordt. Het is dus belangrijk om te onthouden dat een goede influencer niet meteen honderdduizenden volgers hoeft te hebben. Het hangt af van de doelgroep die jij aantrekt.

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen