Genereer meer omzet met je bedrijf door slim te ondernemen!
Slim ondernemen: zo genereer je meer omzet met je bedrijf!
08 maart 2022 
5 min. leestijd

Slim ondernemen: zo genereer je meer omzet met je bedrijf!

We zijn allemaal ergens begonnen als ondernemer. Jij wilt het verschil maken, een positieve impact creëren en mensen helpen. Vanuit een bepaalde drive heb je besloten om te ondernemen. Je doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Aan omzet en winst maken wordt minder gedacht, maar is wel ontzettend belangrijk. Zonder omzet heb je geen bedrijf.

In dit blog leggen we uit hoe je als ondernemer meer omzet kunt genereren met je bedrijf. Let’s go!

Omzet versus winst

De omzet is het totaal van inkomsten van je bedrijf in een bepaalde periode. Dit kan gaan om een maand, kwartaal, jaar of week. Zonder omzet maak je geen winst. Maar… je kunt heel veel omzet maken en alsnog weinig winst hebben. Denk aan hoge lasten, huur van een pand, personeelskosten of. grote uitgaven.

Hoe kan ik als ondernemer meer omzet genereren?

Meer omzet genereren is niets anders dan meer producten of diensten verkopen. Dat kan op verschillende manieren. Zo kun je nieuwe klanten zoeken, meer verkopen aan bestaande klanten, meer werken of nieuwe verdienmodellen proberen. Hoeveel winst je uiteindelijk daarvan overhoudt, hangt helemaal af van welke kosten je maakt. Voorkom fouten door je blind te staren op een hoge omzet. Hoe je meer omzet kunt genereren als ondernemer? We zetten het hieronder voor je op een rijtje:

1. Verhoog je prijs per product/ dienst

Boost je omzet door de prijs van je diensten en/of producten te verhogen. Veel ondernemers zijn onzeker over het bepalen van de juiste prijzen voor de waarde die ze leveren. Dat resulteert vaak in te lage prijzen. Heb je meer ervaring opgedaan en nieuwe vaardigheden aangeleerd, dan is het helemaal niet raar om je prijzen te verhogen. Zo maak je meer omzet zonder dat je meer hoeft te verkopen.

Kijk ook eens kritisch naar je uurtarief. Veel ondernemers vragen al jaren hetzelfde bedrag, maar dat is niet zo slim. Houd je jouw uurtarief elk jaar hetzelfde, dan ga je er op achteruit door de inflatie.

2. Verkoop meer bij dezelfde klant

Het werven van nieuwe klanten kost tijd en geld: ze moeten nog door de hele marketingfunnel. Heb je eenmaal een klant binnen, dan wordt de focus snel verlegd naar het vinden van nieuwe klanten. Zonde, want uit (tevreden) bestaande klanten valt nog veel meer omzet te halen. Hoe? Door je bestaande klanten tevreden te houden, een band op te bouwen, kennis te bieden en mee te denken. Deze groep vertrouwt jou al en weet wat ze aan je hebben. Het kost je minder tijd, energie en levert je extra omzet op.

Blijf in contact met je klanten. Ga eens met je bestaande klanten in gesprek en vraag waar ze tegen aan lopen. Misschien heb jij wel een product of dienst dat daar op aansluit. En anders kun je altijd nog overwegen om een nieuw product of dienst ontwikkelen als meerdere klanten tegen een bepaald probleem aanlopen.

3. Maak fans van je klanten voor meer omzet

Ben jij weleens zo enthousiast geweest over een product of dienst dat je dit aan iedereen wilde vertellen? Dat effect wil jij ook met jouw bedrijf hebben op mensen. Mond-tot-mond reclame is enorm krachtig. Je kunt gerust vragen aan een enthousiaste klant of diegene mensen in hun netwerk hebben die mogelijk ook interesse hebben in jouw product of dienst.

We zijn gevoelig voor aanbevelingen van anderen, daarom zijn reviews ook zo belangrijk. Klanten worden vooral enthousiast als je hun verwachtingen overtreft. Leg daarom de verwachtingen niet te hoog. Als je klanten veel verwachten en je kunt het niet (goed) waarmaken, dan zijn ze teleurgesteld en zullen ze je niet aanbevelen. Dit wil je voorkomen. Zorg daarom dat je duidelijk communiceert wat je klant kan verwachten als ze jouw product of dienst afnemen. En biedt dan nét een stukje extra!

4. Steek meer tijd in marketing en acquisitie

Regelmatig zien we ondernemers die veel tijd steken in het uitvoerende werk binnen hun bedrijf, daarmee laat je jouw bedrijf niet groeien. Wil je meer omzet genereren? Maak tijd vrij voor marketing of acquisitie, bijvoorbeeld via sociale media, content marketing of je netwerk.

5. Meer omzet door online vindbaarheid te vergroten

Veel startende ondernemers lopen tegen het ‘probleem’ aan dat ze eerst geld willen verdienen voordat ze geld willen uitgeven. Toch raden we aan om slimme investeringen te maken waardoor je sneller en meer omzet kunt genereren. Als jouw doelgroep je niet vindt, kun je nog zulke mooie producten of diensten aanbieden, maar dan verkoop je niets. Je kunt je online vindbaarheid vergroten met een website, social media, online adverteren of het schrijven van SEO blogs.

6. Kijk eens kritisch naar je website

Is het al even geleden dat jijzelf of iemand anders naar je website heeft gekeken? Tijd om te checken of alles nog lekker loopt, of alle informatie up to date is en hoe de klantreis verloopt. Is alles duidelijk? Is je website makkelijk te navigeren? Werken alle knoppen? Gebruik je relevante afbeeldingen? Je kunt zelf een hoop checken, maar heb je te weinig kennis over websites, besteed dan eventuele aanpassingen uit.

Een goede website is ontzettend belangrijk als je meer omzet wilt genereren. Kijk eens naar de conversie: hoeveel websitebezoekers nemen actie na het bezoeken van je website? Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of het kopen van een product. Door slimme aanpassingen op je website kun je jouw conversie, en dus je omzet flink verhogen. Aan alleen veel websitebezoekers heb je namelijk niets!

7. Kijk naar je concurrenten

Je kunt veel leren door te kijken wat de (succesvolle) concurrentie doet. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je klakkeloos ideeën overneemt, maar er is niets mis mee om te bekijken hoe concurrenten het doen. Welke content posten ze op social media? Hoe ziet de klantenservice eruit? Kijk hoe zij het doen en kijk daarna wat jij nog kunt verbeteren. Dit zorgt indirect voor meer omzet.

8. Samenwerken om meer omzet te genereren

De kracht van het samenwerken: samen kun je veel meer dan alleen. Alles alleen willen doen, is sowieso geen goed idee. Aan het begin van je ondernemersavontuur zal dit waarschijnlijk het geval zijn, maar je doet er goed aan om snel samenwerkingen te starten met andere ondernemers. Hier liggen volop kansen voor elke ondernemer. Denk aan een tekstschrijver die samenwerkt met een website designer, marketingbureau of andere tekstschrijvers. Heb je een product? Denk eens na over merken die bij jouw product passen en of je wellicht een samenwerking kunt aangaan. Bundel krachten om samen beter te worden. En die investeringen? Die heb je zo terug verdient!

9. Gebruik meerdere verdienmodellen

Het meeste bekende verdienmodel voor ondernemers uurtje- factuurtje. Daarmee verkoop je jouw tijd voor geld. Je kunt meer omzet genereren door meer te werken, maar daaraan zit een limiet. Er zitten immers een maximaal aantal uren in een dag. Wil je slim ondernemen, dan maak je gebruik van verschillende verdienmodellen om je omzet te verhogen:

  • Abonnementen
  • E-learning
  • E-books
  • Producten
  • Advertentiemodel
  • Freemium
  • Verhuurmodel
  • Commissiemodel

Je omzet vergroten gaat niet van de een op de andere dag. Als ondernemer is het vrij normaal dat je omzet elke maand anders is. Toch wil je een redelijk constant inkomen uit je onderneming, want je hebt rekeningen te betalen.

Wil je graag meer omzet genereren met jouw bedrijf maar weet je niet hoe? Wil je een stok achter de deur? Iemand die je precies vertelt welke stappen je moet zetten voor meer klanten, meer naamsbekendheid en meer omzet? Ik heb als business coach enorm veel ondernemers geholpen aan het genereren van meer omzet.

Benieuwd hoe ik jou kan helpen? Stuur een mail naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl en krijg meer duidelijkheid tijdens een Clarity Call!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haar passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen met Master Your Business Moves.
Reactie plaatsen