De laatste jaren zitten steeds meer mensen online, ook jouw potentiële klanten. Als ondernemer wil je gezien worden en zoveel mogelijk mensen helpen met jouw product of dienst. Online zichtbaarheid is daarom een belangrijk onderdeel geworden van de marketingstrategie.
Je hebt misschien al een eigen website of bent actief op één of meerdere social media kanalen. Waarom is zichtbaar zijn zo belangrijk? Hoe vergroot je dit bereik? En hoe zorg je ervoor dat je resultaat haalt uit online zichtbaarheid? In dit blog geven we jou de beste tips om je online zichtbaarheid te vergroten.
Wat is online zichtbaarheid?
Online zichtbaarheid houdt in dat jouw online kanalen zichtbaar zijn op het internet. Makkelijk gezegd: je wilt online gevonden worden door jouw potentiële klanten. Bijvoorbeeld door een Instagram account aan te maken en consistent te posten over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Of door interessante blogs te plaatsen op je website die een antwoord geven op vragen die jouw doelgroep heeft. Google speelt een grote rol bij online zichtbaarheid. Wordt je website goed gevonden in de zoekmachines? Dan trek je automatisch online bezoekers, ook wel organisch verkeer genoemd.
Waarom online zichtbaarheid vergroten?
Als je start met ondernemen vertel je al je vrienden, familie en iedereen die het maar wil horen wat jij doet. Zo bouw je een waardevol netwerk op en vergroot je jouw zichtbaarheid. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Om meer mensen te bereiken, is het slim om te werken aan je online zichtbaarheid. Het is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de online marketing.
Zowel voor bedrijven met een particuliere doelgroep als bedrijven met een zakelijke doelgroep. De grootste voordelen van jouw online zichtbaarheid vergroten zijn:
- Meer online verkeer. Wanneer jouw doelgroep je merk /naam nog niet kent, ben je zonder online zichtbaarheid niet goed vindbaar. Een gemiste kans!
- Bereik sneller jouw bedrijfsdoelen. Zet online bezoekers aan tot actie om zo meer omzet te behalen.
- Een duurzame investering. Door waardevolle content op online kanalen te plaatsen, werk je aan zichtbaarheid op lange termijn. Zo kan één blog jarenlang een stabiele stroom van websitebezoekers opleveren.
Is online zichtbaarheid ook belangrijk voor jou? JA! Het maakt niet uit in welke branche je zit. Door online zichtbaar te zijn, vergroot je jouw kansen om je doelgroep te bereiken enorm. Kijk eens goed naar jouw doelgroep, waar zijn zij online actief? Waar zoeken ze naar, op welke social media kanalen zitten ze? Steeds meer mensen oriënteren zich online. Logisch, want er is meer aanbod en je kunt heel gemakkelijk vergelijken. Start daarom vandaag nog met online zichtbaar zijn!
Hoe vaak moet je online zichtbaar zijn?
Hoe vaker je zichtbaar bent, hoe sneller mensen jouw merk/product onthouden. Hoe meer contactmoment met je doelgroep, hoe beter. Denk maar eens aan reclames die bij elk reclameblok weer worden getoond. Na een paar keer zit dat in je hoofd, vaak onbewust. Wil je jouw online zichtbaarheid vergroten? Zorg dat je veel zichtbaar bent. Natuurlijk moet dat wel haalbaar en relevant zijn. Elke dag posten op bijvoorbeeld Facebook is voor veel ondernemers niet te doen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Liever 2x per week consistent iets waardevols plaatsen, dan 5x per week content die weinig toevoegt. Prikkel online bezoekers met goede content en plaats een duidelijke call to action.
“De kracht van de boodschap zit in de herhaling”
Ook de tijd die potentiële klanten doorbrengen op je online kanalen is van belang. Hoe langer, hoe beter. Leest iemand alleen de eerste regels van je blog en klikt daarna weer weg? Kleine kans dat deze persoon een product / dienst van jou gaat afnemen. Leest iemand meerdere pagina’s op je website, dan heeft diegene duidelijk interesse in wat jij aanbiedt. Hoe meer tijd jouw doelgroep besteed op je online kanalen, hoe meer verbinding en vertrouwen er ontstaat. Dat zijn belangrijke factoren bij het aankoopproces.
Hoe vergroot je jouw online zichtbaarheid?
Vergroot je online zichtbaarheid door online kanalen zoals je website, social media en Google, goed in te richten. Een online kanaal waarvan jij de eigenaar van bent, heet owned media. Een voorbeeld hiervan is je website. Social media zijn borrowed media, hier plaats je eigen content, maar via een platform waarvan je geen eigenaar bent. Je hebt minder controle dan bij owned media. Tot slot is er nog paid media, dat is adverteren om je online zichtbaarheid te vergroten. De meeste ondernemers kiezen voor een combinatie. Ze zijn structureel zichtbaar op hun website, social media kanalen én via betaalde marketingcampagnes.
Wist je dat: Er zijn gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat een potentiële koper een product / dienst afneemt.
Het is tijd om je online zichtbaarheid te vergroten. Wat kun je zelf doen?
1. Ken je doelgroep
Weet wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Welke online kanalen zijn het meest geschikt om jouw doelgroep te bereiken? Op welke woorden (combinaties) wordt er gezocht in Google? Hoe praat jouw doelgroep? Wanneer zijn de online? Houd statistieken bij om deze informatie te verzamelen.
2. Kies voor een niche
Hoe kleiner je niche, hoe beter je online zichtbaarheid. Je hebt immers minder concurrentie en kunt gerichter schrijven en content maken. Jouw doelgroep voelt zich dan helemaal aangesproken.
3. Val op met relevante content
Maak content die aanzet tot interactie, uniek is en relevant blijft. Gebruik naast je teksten ook visuele content zoals foto’s, video’s en infographics. Prikkel je online bezoekers om door te lezen.
4. Volg de laatste online trends
Experimenteer met nieuwere trends, zoals het uitzenden van podcasts. Dit is een goede manier om je expertise over te brengen aan jouw doelgroep. Volg webinars, cursussen of seminars om up-to-date te blijven.
5. Kijk naar je concurrentie
Wat doen zij? Op welke kanalen zijn ze online zichtbaar? Welke content plaatsen ze? Laat je inspireren en doe dit vervolgens beter.
6. Gebruik social media ter ondersteuning van je website
Een langdurige relatie met je doelgroep opbouwen is een belangrijke stap naar succes. Ga in gesprek, leer ze kennen en ontdek nieuwe kansen. Laat zien wie je bent, wat je doet en waar jij voor staat. Kies voor verbinding en persoonlijkheid. Denk vooraf goed na op welk kanaal je online zichtbaar wilt zijn. Elk platform heeft zijn eigen kenmerken en doelgroepen. Zo richt TikTok zich vooral op jongere gebruikers en LinkedIn op de zakelijke markt. Zorg dat je zichtbaar bent op het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt.
Tip: Lees ons blog “Welke social media kanalen moet je inzetten als ondernemer”
7. Werk aan een goede website
Zorg voor een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke website met relevante inhoud. Wil je goed gevonden worden in Google, maak dan een begin met SEO (zoekmachine optimalisatie). Zeker wanneer jouw merk nog minder bekend is, kun je goed gevonden worden op bepaalde zoekwoorden.
8. Start met bloggen
Door jouw kennis online te delen, trek je al snel meer websitebezoekers. Speel in op veelgestelde vragen, trends en onderwerpen binnen jouw bedrijf. Je laat hiermee zien dat jij een expert bent in jouw branche, belangrijk voor het vertrouwen.
9. Wees authentiek
Je online zichtbaarheid vergroten is spannend, want je laat jezelf / je bedrijf zien. Je bent natuurlijk niet de enige die content deelt over een bepaald onderwerp, maar er is er maar één van jou. Jij bent uniek, doe je daarom niet anders voor, maar blijf jezelf. Veel mensen waarderen juist een stukje oprechtheid en kwetsbaarheid, dat schept een band. Bouw je meteen aan de gun factor!
10. Integreer en promoot
Geef een boost aan je online zichtbaarheid door je kanalen met elkaar te verbinden. Voorbeeld: Je schrijf een blog over online zichtbaarheid. Dit blog kun je opsplitsen in kleinere stukken en vervolgens delen op je social media. Gebruik de inhoud van datzelfde blog om een video te maken. En als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed een podcast inspreken.
Vervolgens link je al deze kanalen met elkaar voor extra online zichtbaarheid. Promoot je blog op social media, verstuur een nieuwsbrief met link naar je blog en plaats je link op relevante online forums. Vergeet ook je e-mail handtekening niet, een mooie plek voor socials en linkjes.
11. Bouw aan je merk
Online zichtbaarheid is een continue proces waar je kennis, tijd en aandacht in moet steken. Geen tijd of onvoldoende kennis? Besteed het uit! Focus jij vooral op de zaken waar je echt goed in bent.
Door de bovenstaande tips te gebruiken, ben je al flink op weg om je online zichtbaarheid te verbeteren. Hulp nodig? Als ervaren business coach begeleid ik je graag in de stappen die je moet zetten. Stuur een mail naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl