8,5 miljard zoekopdrachten voeren we met z’n allen wereldwijd op Google uit. Maar hoe zorg je er als ondernemer nu voor dat jij op die felbegeerde eerste pagina terecht komt? Door te bloggen! Als je gaat bloggen, kan Google namelijk steeds beter bepalen of jerelevant bent. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten je niet alleen vinden, maar ook en zelfs converteren? Door deze vijf heldere stappen te zetten!
Als je net bent begonnen met ondernemen of net een website hebt, dan denk je misschien: hoe kan het nou dat mensen mijn website niet kunnen vinden? Je hebt nog zo je best gedaan op de content, je hebt je diensten helder omschreven, je hebt je website duidelijk vermeld in je sociale media, maar tussen de organische zoekresultaten ben jij op jouw onderwerp niet vindbaar. Hoe kan dat toch?
Hoe werkt een zoekmachine?
De belangrijkste vraag die een zoekmachine zichzelf continu stelt, is: is deze website relevant voor mijn zoeker? Enerzijds is de match gebaseerd op de woorden die de zoeker gebruikt en anderzijds op jouw woorden. En hoewel de algoritmes heel slim lijken, zijn ze alleen maar zo slim geworden omdat ze continu ontzettend veel data verwerken. Dat geldt ook voor jouw website: hoe meer pagina’s je hebt, hoe beter Google kan inschatten of je relevant bent.
Zoekmachines kunnen de relevantie trouwens slecht inschatten op basis van afbeeldingen en video’s. Zelfs als jouw afbeeldingen worden bekeken, dan wordt de alt-beschrijving gescand. Dat is een onderwerp dat jij meegeeft aan je afbeeldingen. De woorden zijn dus belangrijk en verder wordt niet gekeken naar de afbeelding zelf. Toch kan je met die alt-beschrijvingen je online vindbaarheid zeker vergroten.
Wat is online vindbaarheid?
Online vindbaarheid is de mate waarin een zoekmachine vindt dat jij relevant bent voor de zoeker. Het liefst doe je je best om op plek één te komen in de zoekresultaten. Op de eerste link klikt namelijk 45 procent, maar op de tweede plek klikt slechts 14 procent en daarna gaat het razendsnel naar beneden. Sta je op pagina twee? Dan is de kans klein dat er überhaupt iemand op klikt.
Waarom werken aan je online vindbaarheid?
Of je nu werkt aan je socialmediabereik of je online vindbaarheid: het is even hard werken. Je committeert je aan continu en consistent posten, of het nu gaat om socials of blogposts. Er is alleen één groot verschil: je socialmediabericht is in veel gevallen binnen 24 uur niet meer zichtbaar in de tijdlijn van je volgers. Als je gaat bloggen om je vindbaarheid te vergroten, dan worden die blogs daarentegen door de tijd heen juist beter gevonden.
Ik zeg daarmee niet: gooi die socialmediastrategie maar het raam uit. In tegendeel, want een klant heeft gemiddeld zeven contactmomenten nodig voordat ie daadwerkelijk klant wordt. Dus als je wilt groeien als ondernemer dan zorg je juist dat je op socialmedia én op een zoekmachine via je website zichtbaar bent. Werken aan je online vindbaarheid is dus een onderdeel van je marketingstrategie.
Waarom is bloggen een perfecte manier?
Bloggen is de meest perfecte manier om aan je vindbaarheid te werken. Met blogs deel je namelijk je kennis binnen je eigen omgeving om klanten naar binnen te trekken en door te sturen naar je aanbod. Je hoeft daarbij geen rekening te houden met vormen, algoritmes of lengtes. You do you. Jij hebt de touwtjes in handen, vertelt op jouw manier en voegt welke media dan ook toe.
Maar als je blogs wilt inzetten voor online vindbaarheid zijn een aantal kenmerken wél handig: je schrijft een blog van minimaal 300 woorden, je voegt keywords toe aan de tekst en (tussen)koppen (zie stap drie hieronder), je plaatst interne en externe links en afbeeldingen met alt-beschrijvingen. Maar dat is het. Verder kan je je eigen verhaal vertellen om je ideale klanten te raken.
Hoe schrijf je kneitergoede blogs die je vindbaarheid vergroten?
En nu het onderdeel waar jullie natuurlijk allemaal op zaten te wachten: hoe schrijf je nu een blog om je vindbaarheid te vergroten? Ik leg je in vijf stappen uit hoe je te werk kunt gaan. En daarna is het rinse and repeat. Hoe meer blogs je schrijft over het onderwerp waarop klanten zoeken, hoe beter je vindbaar wordt. Maar het is niet moeilijk, je kunt nog vandaag beginnen.
1. Ken je klant
De eerste stap is het belangrijkst: ken je klant. Want als je weet wie je ideale klant is, dan weet je ook wat diegene beweegt, welke uitdagingen zij heeft én op welke oplossingen zij zit te wachten. Je hebt daarvoor natuurlijk een oplossing ontwikkeld, maar voordat klanten klaar zijn voor een oplossing, willen ze begrepen worden en het idee hebben dat er een betere wereld voor hen in het verschiet ligt.
Als je dus naar je ideale klant én de oplossing die je biedt kijkt, dan weet je dus waarover je moet schrijven om je klant te raken. Je kunt waarschijnlijk meerdere onderwerpen verzinnen, maar voordat je eerst een heel contentplan gaat maken en alles gaat inplannen: begin gewoon eens met één onderwerp. Want als je alleen maar plant en niet publiceert, dan ben je niet zichtbaar of vindbaar.
2. Schrijf in je eigen woorden
Vervolgens ga je schrijven. Houd er rekening mee dat een blog dus minimaal 300 woorden moet zijn om echt goed vindbaar te zijn. Daarnaast is het goed om te werken met een korte, krachtige kop, een inleiding die de lezer verleidt om verder te lezen, alinea’s die te overzien zijn en tussenkoppen die de tekst verdeelt in behapbare stukjes. Vergeet ook vooral niet de call-to-action, want wat moet de lezer doen nadat ie de blog uit heeft? Schrijf overigens alsjeblieft in je eigen woorden. Sommige tekstschrijvers en taalnazi’s denken dat taal een vastomlijnd gebeuren is, maar geloof mij, dat is niet zo. Waar klanten het meest op aangaan is op jouw verhaal. Dus wees ook in je geschreven teksten jezelf.
Gebruik de woorden die bij je passen, want daarmee leren klanten je ook kennen door je blogs te lezen. Zorg dat de tekst structureel goed in elkaar zit, maar wees vooral jezelf.
3. Vind het zoekwoord dat bij je blog past
Je kunt de zoekwoord vinden door naar Google’s Zoekwoordenplanner te gaan, maar er zijn ook veel tools die je helpen om inzicht te krijgen in het beste keyword, zoals Moz Keyword Explorer, Semrush of Jaaxy. Zoek daarbij wel naar een woord dat makkelijk in de tekst past, zodat zinnen niet raar worden. ‘Wat is een ideale klant’ zijn bijvoorbeeld zoekwoorden die makkelijk passen in een goedlopende tekst.
4. Verwerk het zoekwoord in je blog
Als je het juiste zoekwoord hebt gevonden, dan ga je het toepassen. Vroeger moest een zoekwoord zoveel mogelijk in een tekst voor komen, maar zoekmachines zijn wel slimmer dan dat geworden en willen dus vooral dat een blog gewoon lekker te lezen is. Want dan is een blog relevanter voor de zoeker. Bij een blog van ongeveer 500 woorden, verwerk je zoekwoord drie tot vijf keer in je tekst, één keer in de titel en twee keer in je subkoppen.
5. Publiceren maar!
Stap vijf is simpel, maar toch zijn er veel perfectionisten die blijven hangen in het verbeteren van hun blog. Maar af is zeker beter dan perfect. Denk nog wel even aan een leuke afbeelding die je de juiste alt-beschrijving meegeeft, maar dan ben je klaar om te publiceren.
Deel de blog vervolgens via je sociale kanalen en vraag anderen hetzelfde te doen. Niet meer naar omkijken en dan de zoekmachines gewoon hun werk laten doen!