Online marketing, doe jij er al wat mee? Als startende ondernemer heb je een goed product of een goede dienst. Als het goed is heb je onderzoek gedaan naar jouw ideale klant en jouw potentiële markt. Alles staat uitgewerkt in een ondernemingsplan. Je kan dus aan de slag! Het is nu zaak om jouw potentiële klanten jou te laten vinden. Online zichtbaarheid en online marketing is voor een startende ondernemer van essentieel belang. Welke vormen van online marketing kan jij inzetten als startende ondernemer?
Jouw website
Een website is eigenlijk jouw online visitekaartje. Alles moet kloppen op jouw website, het moet een bepaalde sfeer uitstralen naar jouw bezoekers. De website is vaak het eerste contactmoment met jouw klanten, zij moeten gelijk een goed gevoel hebben. Het is belangrijk dat jouw website er overzichtelijk uitziet en gebruiksvriendelijk is. Daarbij bedoelen we dat jouw website ook goed is te openen op een mobiel apparaat. De indeling van jouw website moet duidelijk zijn en zo simpel mogelijk. Naast de uitstraling en feeling van jouw website is tekst ook heel belangrijk. Jouw teksten moeten goed leesbaar zijn. Neem storytelling mee in jouw teksten zodat je gelijk een band opbouwt met jouw klanten. Uiteindelijk wil je jouw klanten aansporen tot actie, maak daarom gebruik van actiebuttons in een opvallende kleur zodat jouw klant daarop gaat klikken.
Zichtbaar op Social Media
Een website helpt bij het online zichtbaar zijn, maar social media speelt daarbij ook een belangrijke rol. Jij kan een band creëren met jouw potentiële klant op jouw social media. Het is voor startende ondernemers gemakkelijk en relatief goedkoop om social media in te zetten. Zo kan jij nieuws met jouw volgers delen in de vorm van tekst, video of foto. Natuurlijk verschilt elk social media kanaal van aanpak en de manier van publiceren. Je wil een band gaan opbouwen met jouw volgers. Tegenwoordig vinden heel veel mensen het belangrijk dat ze zien met wie ze te maken hebben. Ze willen jou persoonlijk zien. Vind je dat nog een beetje spannend? Snappen we heel goed, maar het is toch goed om erover te gaan nadenken. Dit betekent overigens niet dat jij elke dag een bericht met een foto van jezelf moet posten. Nee het gaat er meer om dat ze een goed gevoel krijgen bij jou als ondernemer en bij jouw bedrijf. Je wil uiteindelijk jouw product of dienst gaan verkopen.
Zoekmachineoptimalisatie
Mensen komen niet alleen maar via social media op jouw website, maar ook via zoekmachines. Het is dus belangrijk dat jouw website goed vindbaar is en natuurlijk blijft. Dit doe je door zoekmachineoptimalisatie. DIt bestaat uit twee verschillende vormen. SEA (Search Engine Advertising) is een betaalde vorm van zoekmachineoptimalisatie. Onder deze vorm valt dan ook het betaald adverteren op het internet, Google. Je kunt hier gebruik maken van de juiste zoekwoorden om zo jouw potentiële klant kennis te laten maken met jouw product of dienst. Dan is er ook nog SEO. SEO (Search Engine Optimization) is een vorm waarbij jij jouw website kan optimaliseren voor het gratis gedeelte van Google. Dit zal gaan zorgen voor een goede online zichtbaarheid in de organische resultaten. Organische resultaten zijn alle resultaten die worden weergegeven in Google onder de advertenties. Om goed te scoren in de organische zoekresultaten is het van belang om te gaan kijken naar de techniek en content van jouw website. Wanneer de techniek en content van jouw website goed is zal jij hoger gaan scoren in Google. Hoe hoger je staat, hoe sneller mensen op jouw website zullen klikken.
Content
Met de juiste content vertel je het verhaal van jou als ondernemer en over jouw bedrijf. Deze content kan bestaan uit tekst en beeld en alles draagt bij aan het verhaal. Storytelling is tegenwoordig van essentieel belang. Met jouw eigen verhaal kan je iemand helemaal meenemen van het begin tot het eind, zodat diegene zich gebonden voelt met jou en jouw bedrijf. De content die je maakt, tekst en/of beeld, moet aansluiten bij de behoefte van jouw doelgroep. Jouw teksten en beelden moeten origineel zijn, anders geloofd niemand je. Je wil jouw klanten inspireren en helpen bij hun problemen, die jij kan oplossen met jouw product of dienst. Laat dit ook zien in jouw teksten en beelden.
Welke vorm van online marketing kies jij?
Ga op onderzoek uit welke vormen van online marketing voor jou belangrijk zijn. Ga ook naar jouw concurrenten kijken en ga je onderscheiden van hen. Jouw potentiële klant wil jouw product of dienst kopen als hij zich herkent in jouw verhaal, als hij voelt dat jij hem of haar kan helpen. Hij wil zich binden aan jouw bedrijf en dat is uiteindelijk wat je wil.