Een e-book is een tool dat tegenwoordig veel gebruikt om gratis waarde en kennis aan te bieden aan jouw doelgroep. Je bouwt hiermee snel je klantenbestand op, omdat je een e-book online aanbiedt en er e-mailadressen mee verzameld. Deze adressen komen allemaal op jouw e-maillijst te staan.
Nu denk je misschien; ‘maar ik ben helemaal geen schrijver’. Deze gedachte is absoluut niet nodig. Jij bent een expert in je vakgebied en die expertise wil je graag met je klanten delen. Je klanten zitten met een probleem en jij kunt ze helpen. Je hoeft dus helemaal geen schrijver te zijn om een e-book te maken. Iedereen kan een e-book schrijven met zijn of haar expertise.
Hoe start je dan? Er zijn een aantal stappen die je moet volgen om een e-book te maken. Laten we gaan beginnen!
Stap 1 Kies een onderwerp
Voordat je gaat schrijven is het belangrijk dat je weet waar je over gaat schrijven. Het onderwerp is cruciaal. Zijn er een aantal zaken die jij veel hoort terugkomen bij klanten waar ze tegenaan lopen, dan kun je daar bijvoorbeeld een e-book over schrijven. In het e-book ga je dan tips geven hoe ze dat probleem kunnen oplossen.
Bedenk dus eerst goed over welk onderwerp jij een E-book wil maken. Zorg ervoor dat het een pakkend en aantrekkelijk onderwerp is en dat het je expertise is, dan heb je er namelijk veel over te vertellen en zal het schrijven gemakkelijker gaan.
Tip: Als je een onderwerp hebt bedacht ga dan niet al jouw tijd besteden aan het bedenken van een titel. Dat is echt zinloos… Je bent dan teveel tijd hieraan kwijt. Ga gewoon lekker beginnen met het schrijven. Daarna volgt de structuur en de titel vanzelf.
Stap 2 Begin met schrijven
Zoals we hierboven al vertelde is het verstandig om gewoon lekker te beginnen met het schrijven van je e-book. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Aan het einde als je klaar bent ga je pas weer dingen schrappen. Let op, dat je wel begrijpelijk voor de lezer schrijft, dus gebruikt niet al te veel vakjargon.
De meeste mensen kiezen ervoor om van voor naar achteren te werken. Dat is ook wat wij jou aanraden. Maar mocht je inspiratie hebben over een bepaald hoofdstuk, dan moet je daar zeker gebruik van maken. Het maakt dan helemaal niet uit als je nog niet zo ver bent. Schrijf het zeker op, want als je het niet opschrijft…dan vergeet je het misschien weer.
Zodra je jouw verhaal hebt uitgeschreven, dan kun je er een structuur in gaan aanbrengen. Je kunt de hoofdstukken bepalen, de titels van de hoofdstukken, de subtitels en de opbouw van je e-book. En uiteindelijk denk je de titel van je e-book.
Stap 3 Vormgeving
Yes, je tekst is klaar. Dat betekent dat je nu met de vormgeving aan de slag kunt gaan. Het e-book is een digitaal product dus ga je uiteindelijk als een PDF laten downloaden. Het formaat dat je gebruikt voor een e-book is een A4. Zelf houden wij van een staande opmaak en niet liggend. Maar de keuze is uiteraard aan jou zelf.
Voor de vormgeving maken wij gebruik van het programma Canva. Je kunt ook Photoshop of Indesign hiervoor gebruiken. Wat vooral belangrijk is, dat je een programma gebruikt waar je goed mee overweg kunt. Het mooie aan Canva is dat er veel templates in staan waar je gebruik van kunt maken. Dat betekent dat je dat template kunt ombouwen naar jouw eigen template, met eigen kleuren en eigen foto’s.
Stap 4 E-book op jouw website
In deze stap is jouw e-book als het goed is klaar. Je hebt de tekst geschreven, het design gemaakt en het ebook als PDF opgeslagen. Dat betekent dat het nu tijd is om hem te gaan implementeren op je website. Hiervoor wil je een speciale pagina maken, een opt in pagina noemen we dat ook wel. Op een opt in pagina ga jij de e-mailadressen verzamelen van je doelgroep en kunnen deze mensen vervolgens jouw e-book gaan downloaden.
Hoe iemand dan jouw e-book gaat ontvangen en kunnen downloaden gaan we in stap 5 met je behandelen.
Stap 5 Koppelen aan e-mailmarketing systeem
Een e-mailmarketing systeem wil je gebruiken als je gegevens van jouw doelgroep wil verzamelen. Met een e-mailmarketing systeem kan dit namelijk allemaal geautomatiseerd worden. Een heel fijn e-mailmarketing systeem om mee te werken is Mailblue.
Je koppelt jouw e-mailmarketing systeem aan de opt in pagina. Deze koppeling bestaat uit een formulier op je opt in pagina waar iemand zijn of haar gegevens kunnen achterlaten. Als iemand zich dan inschrijft voor jouw e-book en het formulier invult dan gaat er een koppeling door naar je e-mailmarketing systeem en daar staat dan een e-mail automatisering klaar met daarin een mail met een knop om het e-book te downloaden. En deze automatisering bestaat uit een aantal mails om deze mensen ook op te volgen.
Jouw e-mail automatisering door ons laten maken?
Wij nemen voor veel klanten dit uit handen. Wij verzorgen dan de koppeling met je e-mailmarketing systeem en je website en wij maken de automatisering op, zodat dit automatisch gaat lopen. Wil je meer weten? Neem dan contact op met daisy@masteryourbusinessmoves.nl
Stap 6 E-book promoten
Als laatste stap gaan we het E-book promoten. Hoe kom je aan al die e-book downloads? Wij raden je aan social media in te gaan zetten. Deel het op de social media kanalen waar je gebruik van maakt en waar je doelgroep zich op bevindt.
Wat ook een goede tool is om naar te kijken zijn Facebook & Instagram advertenties. Deze vorm kan lucratief zijn om in een korte tijd veel e-mailadressen te verzamelen.
Ook is het goed om jouw eigen netwerk te laten weten dat je een e-book hebt geschreven. Stuur daarom naar jouw huidige e-mailbestand een leuke e-mail met daarin de aankondiging van jouw e-book.
Heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je met ons contact opnemen via daisy@masteryourbusinessmoves.nl. Dan kunnen wij je hierbij helpen!
Wil je liever het blog bekijken door middel van een video? Bekijk hem hieronder en abonneer direct op ons YouTube kanaal.