Pinterest wordt door veel mensen vaak onderschat en een veelal vergeten, heel jammer…want het is juist een super krachtige marketingtool.
Pinterest is een online zoekmachine, dat betekent dat mensen zoeken naar dingen die ze willen kopen, gebruiken of willen oplossen. Heel interessant is ook dat als je pins op Pinterest plaatst, je beter gevonden wordt in Google, zolang je de juiste keywords kiest.
Pinterest had in 2019 82,4 miljoen gebruikers en Google heeft ongeveer 5,4 biljoen zoekopdrachten per dag. Het is daarom heel interessant om dit voor je bedrijf in te gaan zetten.
Wat gebeurd er als je iets post op Pinterest?
We willen deze cijfers graag met je delen. Als je op Pinterest iets pint dan blijft dat 3,5 maand zichtbaar. Op Facebook is dit maar 40 minuten en op Twitter maar 20 minuten.
Je ziet dus dat het heel efficiënt is om op Pinterest te gaan pinnen. Want je blijft voor langere tijd zichtbaar.
Hoe kun je Pinterest domineren?
Stap 1 – Vind de juiste zoekwoorden
Het juiste zoekwoord is niet alleen belangrijk in de Google zoekresultaten, maar ook op Pinterest. Wil je gevonden worden op een bepaald zoekwoord dan zul je dit zoekwoord in je pin moeten gebruiken.
Je kunt eerst een zoekwoordenonderzoek doen, zodat je precies weet op welke woorden er gezocht wordt. Gebruik hier ook de woorden die je veel bij je klanten hoort terugkomen. Je klanten zoeken naar informatie!
Stap 2 – Check top pagina’s op Pinterest
Op Pinterest zijn er top pagina’s die goed scoren en die veel bezoekers krijgen op hun pins. Ga deze pagina’s eens bekijken en probeer te begrijpen wat hen succesvol en populair maakt. Let hierbij op de visuals, de titels, de beschrijvingen en de zoekwoorden die ze gebruiken bij hun pins.Vergeet ook niet te kijken naar hun bedrijfsprofiel, wat voor borden hebben ze, hoe vaak pinnen ze en repinnen ze ook veel van andere? Deze informatie is heel waardevol als je zelf ook gaat pinnen.
Stap 3 – Creëer waardevolle informatie
Dit heb je waarschijnlijk al vaker terug horen komen. We gaan het nog een keer herhalen. Het is echt belangrijk dat je waardevolle content deelt, ook op Pinterest.
Pinterest houdt van ‘fresh pins’, dat betekent dat ze gek zijn op nieuw! Je kan dus pinnen naar oude blogs, maar maak hier dan wel een nieuwe pin van! Je kunt zelfs voor 1 blog meerdere pins maken. Maak bijvoorbeeld een:
- Afbeelding
- Afbeelding met tekst
- Infographic
- Vierkante afbeelding
- Video
Er zijn genoeg mogelijkheden om te pinnen.
Stap 4 – Maak je pins visueel
We noemde het al even in de vorige stap, als je een pin gaat plaatsen op Pinterest dan maak je die visueel, waar je ook naar toe linkt. Maak een mooi design in bijvoorbeeld Canva. In Canva staan ook standaard Pinterest templates die je kunt aanpassen naar je eigen huisstijl en afbeeldingen.
Zorg er ook altijd voor dat het duidelijk is waar je pin over gaat. En dat je een duidelijke call to action hebt.
Stap 5 – Pin je pin op Pinterest
In deze stap is je pin klaar en kun je hem gaan plaatsen. Je voegt de titel van je pin toe, waar je pin overgaat, de doel-URL voeg je toe en je voegt als laatste een visual toe.
Stap 6 – Deel je pin op social media
Zodra je pin is gepind dan kun je hem gaan delen via social media. Je kunt hem delen op je Facebook, LinkedIn en Instagram.
Het heeft uiteraard eventjes tijd nodig voordat je pin echt gevonden gaat worden, maar je bent dus wel zichtbaar op zowel Pinterest als Google als iemand op het juiste zoekwoord zoekt.
We hopen dat jij zo weer nieuwe input hebt om beter gevonden te worden.
Want hoe meer zichtbaarder je bent, des te meer klanten kennis met je kunnen maken.
Jouw social media door ons laten maken en plaatsen?
Wij nemen voor veel klanten dit uit handen. Wij verzorgen dat jij regelmatig te zien bent op social media. Vaak kom jij als ondernemer niet toe om elke week iets te plaatsen. Toch willen je klanten weten hoe het met je is en ook behind the scenes zien wat jij aan het doen bent. Wil je ondersteuning hebben? Of wil je meer weten? Neem dan contact op met daisy@masteryourbusinessmoves.nl