Welke social media kanalen moet je inzetten als ondernemer?

De keuze is reuze als het gaat om social media kanalen. Moet je gaan vloggen op Youtube, gekke dansjes doen op TikTok of jezelf laten zien op Instagram? Ga je voor één social media kanaal of meerdere? En wat moet je dan precies posten? Veel ondernemers vinden het lastig om een keuze te maken waar ze hun aandacht aan moeten besteden. En dat is logisch, want wil je het goed doen, dan gaat er best wat tijd in zitten. Zonde als deze tijd verloren gaat omdat je niet voor de juiste social media kanalen kiest en je daarmee niet jouw doelgroep bereikt.

In dit blog leggen we uit waarom je als ondernemer social media zou moeten gebruiken, wat de meest populaire social media zijn en welke je het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf. Let’s get social!

Waarom social media inzetten?

De mogelijkheden in de wereld van social media lijken eindeloos. Er zijn enorm veel social media kanalen die je kunt inzetten voor jouw bedrijf. Door het gebruik van social media laat jij aan potentiële klanten zien wie je bent en wat je doet. Daar is het waar het vaak mis gaat. Want door alleen eindeloos te zenden, bouw je geen verbinding en connectie op met je volgers. En daar gaat social media voornamelijk om. Hoe het wel moet, lees je verderop in dit blog.


Wist je dat in Nederland ruim 95% van van de mensen regelmatig actief is op social media? Per dag scrollen we ruim 1,5 uur door onze socials.


Veel ondernemers en bedrijven beginnen met social media omdat ‘iedereen’ erop zit. Je wilt de boot niet missen, dus maak je ook diverse accounts aan en post een paar keer per week. Na een paar weken weet je niet meer wat je moet posten en ook de interactie met je volgers is minimaal, maar je bent er wel flink wat tijd aan kwijt. Waarom deed je dit ookal weer? Heeft het wel nut? Je gaat twijfelen en laat je social media kanalen voorlopig links liggen. Dit scenario zien we regelmatig en komt vooral omdat er geen heldere strategie achter zit. Je doet maar wat. Voorkom dit door te kiezen voor de juiste social media, doelen te stellen en de juiste content te posten.

Op welke social media kanalen is jouw doelgroep actief?

In het begin is het beter om te focussen op één social media kanaal. Dan is het alleen nog de vraag welk kanaal je moet kiezen en dat vinden veel ondernemers lastig. Wat als je het verkeerde kanaal kiest? En je tijd en moeite daarin steekt voor niets? Door je doelgroep in kaart te brengen, kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen. In de afbeelding hieronder vind je per leeftijdsgroep een overzicht op welk social media kanaal zij het meeste actief zijn.

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom Research & Consultancy B.V.


De meest gebruikte social media kanalen

Social media zijn ideaal om je bedrijf op de kaart te zetten, dit kan gratis of met betaalde advertenties. Welke moet je kiezen? Het helpt ook niet mee dat nieuwe social media als paddenstoelen uit de grond schieten. Ga je mee in alle trends of blijf je toch bij de vertrouwde social media?

De meest gebruikte social media kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube, Snapchat, Pinterest en Twitter.

Jij wilt natuurlijk een antwoord op de vraag welk social media kanaal het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Die keuze is heel persoonlijk, want elk social media kanaal trekt een andere doelgroep. Om een zo goed mogelijk keuze te kunnen maken, lees je wat de voordelen en doelgroep per kanaal zijn. Daarna kun je zelf bepalen of dit bij jouw bedrijf past. Door te onderzoeken op welke sociale media jouw doelgroep voornamelijk zit, kun je gericht gaan posten en /of adverteren.

Facebook

Wie kent Facebook niet? Met meer dan 11 miljoen gebruikers in Nederland en over de 2,5 miljard gebruikers wereldwijd, is Facebook het grootste social media platform. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Je hebt een groot bereik, maar zult ook meer moeite moeten doen om op te vallen. Ondanks dat Facebook populariteit heeft moeten inleveren aan o.a. Instagram en TikTok, blijft het een stabiel sociaal platform. Het grootste gedeelte van gebruikers is tussen de 20 en 40 jaar, maar ook bij oudere doelgroepen loont het om actief te zijn op Facebook.

Tip: Facebook is erg geschikt om laagdrempelig een community te bouwen. Ben je al lid van onze Facebookgroep: Business Builders Club?

Youtube

Na Facebook is YouTube het grootste social media kanaal, met voornamelijk mannelijke gebruikers. YouTube wordt vaak niet gezien als social media, maar meer als een plek om video’s te uploaden, reageren en abonneren. En als een soort zoekmachine voor instructiefilmpjes. Zonde, want de kracht van dit platform zit in de interactie met abonnees. Je kunt hele video series maken en daarmee inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Denk aan behind the scenes materiaal, tips en tricks of korte inspiratievideo’s. Bouw een fanbase!

Video wordt belangrijker, steeds meer sociale media spelen daarop in. Zit jij in de mode, beauty, lifestyle of reizen? Dan kan YouTube een geschikt kanaal voor jouw bedrijf zijn.

Instagram

De mooiste foto’s – en sinds een tijdje ook video’s – komen voorbij op je feed op Instagram. Dit visuele platform is hot! Instagram groeit hard als social media kanaal en heeft inmiddels meer dan 6 miljoen gebruikers in Nederland. Het blijft zich continue doorontwikkelen met nieuwe features. Zowel mannen als vrouwen zitten op Instagram, de grootste groep met een leeftijd tussen de 15 en 40 jaar. Heb je visueel aantrekkelijke producten of kun je jouw merk goed vertalen naar beeld? Dan is Instagram the place to be. Denk aan interieur, beauty, koken, reizen, design en kunst.

Wij zijn erg actief op Instagram en volgen de laatste trends. Weet jij al hoe je Instagram Stories en IGTV kunt inzetten voor je business?

LinkedIn

Dit social media platform is gericht op zakelijk gebruik en professionaliteit. Je deelt je (zakelijke) kennis en successen met je netwerk. Ook wordt LinkedIn veel gebruikt om nieuwe banen te vinden of medewerkers aan te nemen. Met meer dan 6 miljoen Nederlandse gebruikers, is dit social media kanaal zeker interessant. Qua doelgroep zit de leeftijd tussen de 20 tot 40 jaar en een groot gedeelte tussen de 40 en 65 jaar, vaak hoogopgeleid. Populaire content op LinkedIn bestaat voornamelijk uit berichten en updates over zakelijke dienstverlening, vacatures, bouw en marketing en communicatie. Benieuwd hoe je LinkedIn inzet voor jouw bedrijf?

Pinterest

Dit social media kanaal is een verzamelplek voor foto’s, collages en andere visuele uitingen. Ook wordt het gebruikt als visuele zoekmachine voor interessante blogs en inspiratie. Pinterest is erg populair bij vrouwen (tussen de 20 en 40 jaar), en dan vooral in de branches interieur, mode, reizen en recepten. Is het een ‘mooi plaatje’, dan is het geschikt voor Pinterest. Gebruikers worden geprikkeld door de beelden en aangemoedigd om door te klikken naar de website waar meer content op staat. Een goede manier om meer websitebezoekers te genereren. 

Twitter

Twitter is een van de meest up-to-date social media kanalen wanneer het gaat om actuele informatie en nieuws. Snel, actueel en zakelijk. De zogenaamde ‘tweets’ – korte berichten – zijn makkelijk deelbaar en worden snel verspreid. Je kunt zomaar ineens viral gaan, mede doordat veel mensen in de journalistiek, media en politiek op Twitter zitten. Toch is het niet zo eenvoudig dan simpelweg wat nieuwsberichtjes plaatsen. Net als bij elk social media kanaal zul je ook op Twitter actief aanwezig moet zijn, wil het resultaat opleveren.

TikTok

Je hebt vast weleens de grappige video’s met muziek voorbij zien komen op TikTok. Dit nog niet zo oude social media kanaal (sinds 2017) is vooral populair bij tieners, net als Snapchat. Heb je een jonge doelgroep, dan zijn er genoeg mogelijkheden om ze aan te spreken. Inmiddels is TikTok tot een meer serieus platform uitgegroeid waar ook bedrijven kun kansen pakken, voornamelijk in de mode, muziek, sport, beauty. lifestyle en dansindustrie. Vertel jouw verhaal in beeld!

Welke social media kanalen moet je kiezen?

Je hebt nu een idee welke populaire social media kanalen er zijn en welke doelgroep ze aanspreken. Om een goede keuze te maken, is het belangrijk om je te verdiepen in jouw doelgroep. Wat is hun leeftijd, welke social media gebruiken ze en wat zijn hun verlangens, struggles en interesses?

Nadat je één of meerdere social media kanalen hebt gekozen, is het belangrijk om te kijken naar welke content je gaat plaatsen. Elk social media kanaal heeft zijn eigen soort content. Kies voor meerdere social media kanalen, dan heeft het vaak geen effect heeft om één post te maken en te delen op meerdere social media. Tenzij dezelfde doelgroep daar actief is en soortgelijke content wordt gemaakt. Zo zijn Instagram en Facebook over het algemeen prima te combineren.

De juiste social media kanalen kiezen: handige tips

Als je de juiste social media hebt gekozen voor jouw bedrijf, is het tijd om aan de slag te gaan met content. Voordat je dit gaat doen, zetten we alles nog even voor je op een rijtje:

1. Op welke social media kanalen zit jouw doelgroep?

Misschien vind jij Instagram helemaal té gek, maar als jouw doelgroep daar niet zit, is het niet zo slim om dit in te zetten voor je bedrijf. Begin met het uitzoeken wie jouw ideale klant is en op welke social media kanalen deze actief is.

2. Stel duidelijke social media doelen

Wat wil je bereiken met social media? Wil je meer mensen naar je website, je naamsbekendheid vergroten of een relatie opbouwen met je klanten? Zonder doel heb je gene richting en doe je maar wat. Dat wil je voorkomen.

3. Houd het simpel

Je kunt beter beginnen met één social media kanaal en dit goed doen, dan op meerdere kanalen half werk afleveren. Je kunt het eventueel combineren om te kijken wat wel en niet werkt, maar pas op je tijd die je daaraan besteed. Maak het daarom vooral niet te moeilijk.

4. Bedenk vooraf wat je gaat posten

Zorg voor een duidelijk plan en maak content dat past bij het type social media. Ter inspiratie kun je eens kijken wat de populaire accounts posten. Welke content doet het goed bij je doelgroep? Doe nieuwe ideeën op, maar geef er wel je eigen draai aan.

5. Bekijk je statistieken

In het begin is het uittesten wat wel en niet werkt voor jouw bedrijf. Probeer af te wisselen in soorten content en houd de statistieken bij. Alleen zo kun je zien wat jouw doelgroep wel en niet aanspreekt.

Tot slot: Geef niet te snel op, maar blijf consistent posten en waarde toevoegen. De wereld van social media verandert enorm snel, er komen regelmatig nieuwe spelers op de markt. Spring niet meteen over bij de eerste de beste nieuwe trend, maar focus op jouw eigen doelgroep en welk kanaal het beste daarbij aansluit.

Beluister nu de podcast:

Bekijk de video: