Hoe krijg je meer klanten via social media?

Hoe krijg jij meer klanten via social media, daar gaat dit blog over. In dit blog ga ik je 7 tips geven waar jij mee aan de slag kan zodat jij ook daadwerkelijk meer klanten kan converteren, want daar gaat het om. Wat doe je eigenlijk op social media, heb je daar een plan voor, ben je duidelijk in wie je bent, wat je uitstraalt, wat je wil doen? Is duidelijk je expertise te zien? Stijg je boven de rest uit? Weet je dit niet, dan heb je eigenlijk geen duidelijk social media plan en is belangrijk dat je daarmee aan de slag gaat.

Als ik naar mijn klanten kijk, dan ga ik met ze door wat ze hebben te doen met hun social media om echt boven anderen uit te stijgen. Want daar gaat het om. Laat zien wie je bent, laat je accelereren in social media en laat zien wat jouw expertise is. Mijn klanten zijn duidelijk bezig met hun branding en het laten zien van hun X-factor & Why. Ze zijn bezig met het connecten met hun ideale klant.

Vind je de tips die ik ga geven nou fijn, super en tof dan ga je er mee aan de slag. Dan zou ik zeggen laat even je comments achter onder deze blog, want we willen jou ook graag verder helpen met jouw social media. Subscribe je op het YouTube kanaal of hou de website in de gaten, want elke dinsdag komt een nieuw blog online en elke donderdag een nieuwe video.

We gaan beginnen!

Tip 1 Herhaal je boodschap

Herhaal je boodschap meerdere keren. Ik zie heel veel mensen steeds maar nieuwe content ontwikkelen en nieuwe content ontwikkelen is eigenlijk helemaal niet nodig. Waarom zou dat niet nodig zijn? hoor ik je zeggen.. Het komt eigenlijk maar zelden voor dat jouw klant jouw boodschap meerdere keren ziet. Als we kijken naar een Facebook en je zet daar een bepaalde boodschap op, dan ziet maar 2 tot 6% jouw boodschap. Dat betekent dat dat helemaal niet veel is. Dus wil jij jouw boodschap laten doordringen bij jouw klant, dan is het super belangrijk dat je leert jouw boodschap te herhalen.

Je kan jouw boodschap op verschillende manieren naar voren laten komen op social media. Dat kan auditief, met een video of met een afbeelding. Zorg ervoor dat je jouw boodschap meerdere keren in jouw social media kanalen herhaalt, zodat mensen je kunnen herkennen en weten waar het over gaat. Maar het belangrijkste; dat ze zien dat jij de expert bent op dat vakgebied.

Daarnaast hebben mensen je wel 8 tot 22 keer te zien voordat ze met jou in zee gaan. Dat is nogal wat. Het betekent dus dat jij echt jouw boodschap wel mag herhalen!

Tip 2 Verzin een eigen hashtag

Verzin voor jezelf een eigen hashtag die jij steeds kan gebruiken. Als ik naar mezelf kijk heb ik de hashtag #francinavandenberg, #masteryourbusinessmoves en #moveyourbusiness. Dat betekent dus als mensen deze hashtag indrukken of inzetten, dat zij mij daadwerkelijk gaan vinden. Ze zullen dan mijn berichten zien staan. We zijn heel consequent daarin en we zetten die hashtags overal door. Dat betekent dat we ze gebruiken op LinkedIn, YouTube, Instagram, Facebook en Twitter. We gebruiken ze overal.

Zorg ervoor dat je eenduidig bent en dat je ook eenduidig bent in het gebruik met jouw eigen hashtag.

Tip 3 Inspirerende ondernemers

Kijk naar inspirerende andere ondernemers. Hoe doen zij het, hoe presenteren ze, hoe bouwen ze hun verhaal op Instagram of op Facebook? Heb je daar wel eens naar gekeken en geanalyseerd? Hoe doen succesvolle mensen dat op social media.

Ga daar eens naar kijken en laat je inspireren. Ik zeg niet dat je het 100% moet kopiëren, maar het is wel een mooie tool om te kijken hoe succesvolle ondernemers dat doen. Als je leert om met dit soort zelfde gedrag je eigen authentieke kanalen te ontwikkelen, dan ga je ook klanten aantrekken. Want klanten zien en voelen dat.

Tip 4 Zorg voor herkenbaarheid

Zorg dat je herkenbaar bent door bijvoorbeeld dezelfde profielfoto overal te gebruiken. Ik zie zoveel mensen overal een andere profielfoto gebruiken. Ik heb zoveel mogelijk dezelfde profielfoto, zodat mensen mij herkennen. Ook gebruik ik zoveel mogelijk te dezelfde soort basis tekst in de bio en ik gebruik zoveel mogelijk dezelfde lettertype. En natuurlijk gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen logo en ook mijn eigen kleuren.

 

Zorg ervoor dat je daarin duidelijke keuzes maakt, zodat mensen je kunnen herkennen. Dat heeft alles te maken met Branding. Branding is super belangrijk om jouw boodschap over te brengen, maar ook om je te laten herkennen.

Als ik kijk naar mijn oude bedrijf, Fashion Solution, hadden we altijd de kleuren zwart, wit en roze. Op een gegeven moment wisten mensen niet het woord Fashion Solution, maar dan werd er altijd gezegd; oh die van die roze meisjes. We hadden dan van die roze shirts aan op de beurs. Dat betekent dus dat we super herkenbaar waren en heel veel mensen echt alleen al aan de kleur wisten dat wij het waren.

Tip 5 Deel waardevolle content

Als je echt klanten zou willen converteren via social media, ga dan alleen nog maar waardevolle informatie delen. Als je waardevolle informatie deelt dan wil de klant elke keer weer jouw verhaal zien. Dan zien ze ook dat jij een expert bent. Dat zien ze ook elke keer dat je wat waarde te voegen hebt en dat je dat niet alleen doet als je met hun daadwerkelijk bezig bent, maar dat je dat ook al verspreid in je boodschap op social media.

Ik wil je echt meegeven geen rommel achter te laten op social media. Zorg ervoor dat je echt waarde toevoegt, dat je echt die klant inspireert, zodat hij ziet waar jij voor staat. Dan pas gaan klanten met je aan de slag. In een vorig blog heb ik je al een keer verteld dat 65% van de klanten van tevoren onderzoek doet naar jou op social media.
Als je daar als expert met waardevolle informatie ook je verhaal dus verteld, dan is het besluit vaak zo genomen. 85% neemt dan ook op basis van die informatie die ze al hebben gehad op social media een besluit om met jou samen te gaan werken. En dat is natuurlijk bizar veel. Vandaar dat het super gaaf is dat je vanuit je social media ook daadwerkelijk klanten kan krijgen. Maar dan heb je wel echt daadwerkelijk maar eventjes de herkenbaarheid nodig, de hashtag nodig, de juiste profielfoto nodig en het juiste verhaal. Waardevolle informatie delen, waardoor jouw klanten jou echt gaan zien als expert.

Tip 6 Deel jouw WHY

Super belangrijke tip. Jouw klant echt te laten connecten met jouw WHY. Je why is; waar doe je het voor. Waar ben jij voor aan de slag, met jouw bedrijf, met jouw dienst of met jouw product. Wat is jouw WHY? Waarom draag je nou uit wat je uit wil dragen? En waarom geef je jouw gift to the world? Dat is wat die klant daadwerkelijk echt zou willen voelen.

Je hebt te bedenken dat niet alle klanten hetzelfde gevoel met jou hebben, dat betekent dat ook niet iedereen jouw klant is. Dat wil je ook helemaal niet. We hebben maar een kleine klantengroep nodig, die echt geïnteresseerd zijn en echt jouw RAVING FAN zijn. Die Raving Fan? Die gaat met jou samenwerken, die gaat met jou poweren en die gaat ervoor zorgen dat jij ook vervolg klanten krijgt. Zorg ervoor als je met social media aan de slag gaat dat je met hen ook een Raving Fan status gaat krijgen. Dat is echt jouw WHY connecten met jouw klant.

Mijn WHY is zoveel mogelijk ondernemers winst te laten creëren in hun bedrijf, omdat ik zoveel ondernemers zie die struggelen met hun bedrijf. Heel veel uur werken en ook heel hard werken. En niet slim en effectief werken. Als je slimmer en effectiever gaat werken dan gaan jouw klanten dat ook zien. Je komt dan in een flow waardoor je dit ook gaat uitstralen. Dat is wat ik jou ook gun en dat is waarom ik deze tips met jou deel.

Tip 7 Zorg voor socialproof

De laatste tip. Hoe ga je nou nog meer klanten converteren via social media? Laat ook zien dat je succesvol bent. Als je laat zien dat je succesvol bent, dan zien mensen ook daar de energie vanaf spatten. Mensen willen bewijs hebben, ze willen zien dat jij ook daadwerkelijk goed bent in wat je doet en in wat je aanbiedt. Toekomstige klanten willen graag testimonials zien, willen zien dat jij een succesvolle dag had. Ze willen zien dat je bezig bent met een klant en dat je echt aan de slag gaat voor die klant.

Ga aan de slag met deze 7 tips. Vind je dit leuke tips en kan je ermee aan de slag laat dat dan even weten met een comment onder dit blog. Als je vragen hebt, stel ze dan ook onder dit blog. Zodat ik je echt verder kan helpen, zodat we jouw business ook draaiend gaan krijgen. En denk je ik wil echt elke donderdag geïnspireerd worden? Dan kan je je ook subscriben op mijn YouTube kanaal of hou mijn website in de gaten, want elke donderdag komt er een nieuw blog online.

Wil je nog meer inspiratie dan kan jij je ook opgeven voor mijn workshop: in 10 stappen Slimmer Ondernemen. De eerstvolgende workshop is op woensdag 3 juli in Amsterdam. Meer informatie vind je hier.