Winst in 2019? Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Winst in 2019? Hoe pak je het aan? Een must is dat je denktijd inplant om creatief na te denken over je strategie voor je bedrijf. Afgelopen week ben ik weer aan de slag gegaan, na een maand in Japan te hebben rondgelopen. Ik heb andere dingen gezien, met andere mensen gesproken en andere inzichten gekregen. Ook heb ik zoveel leuke en creatieve ondernemers gezien in Japan! Wat kunnen we veel leren van andere culturen, gewoonten en ondernemers.

Helemaal opgeladen ben ik terug gekomen. Sinds afgelopen maandag ben ik weer aan de slag gegaan met mijn missie: ondernemers te adviseren en begeleiden, hoe zij meer winst kunnen krijgen uit hun eigen onderneming.

Geen plan, geen winst!

Wat me opvalt afgelopen woensdag toen ik de workshop Move your Buisness, heb gegeven. Is dat 80% van de ondernemers die aanwezig was, geen plan heeft voor 2019! Zij hebben niet duidelijk hoe zij meer omzet kunnen krijgen. Weten niet hoe hun processen in elkaar zitten of aan wie ze nu daadwerkelijk verkopen. Laat staan inzicht hebben hoe ze meer winst kunnen krijgen in 2019? Hoe kom je aan meer klanten of meer omzet? Hoe kan ik slimmer en effectiever werken aan mijn business? Zodat ik in 2019 meer vrije tijd heb? Of meer winst heb uit mijn bedrijf?

Focus

Als ik kijk naar mijn eigen proces. Dan maak ik elke jaar in oktober, altijd een aanzet om een nieuw plan te maken voor het nieuwe jaar. Omdat ik dit jaar in oktober in Japan was, ging mijn interne klok rinkelen in september. Mijn planning wilde ik klaar hebben, voordat ik voor 1 maand naar Japan vertrok. Door echt ruim de tijd daar voor in te plannen. Maar ook echt te focussen op mijn plan, was ik eind september klaar! Ik weet wat ik wil omzetten in 2019, ik weet welke producten en diensten ik heb. Maar ik weet ook wat ik nog wil  ontwikkelen aan producten.

Nog belangrijker, ik weet wanneer ik winst ga draaien! Omdat ik visueel heb gemaakt wat mijn doelen en targets zijn. Maar ook weet waar ik daadwerkelijk op ga focussen in 2019, zodat er ook al winst gemaakt kan gaan worden, vanaf het 2e kwartaal volgend jaar.

Denktijd

Een winstgevend bedrijf heb je niet zomaar! Daar komt wat bij kijken…net zo als bij het ondernemen zelf! Belangrijk is dat je “denktijd” gaat inplannen. Tijd waar je 100% kan gaan focussen op je planning en strategie.

Het is namelijk niet iets wat je zomaar “effe” bij doet of een middag. En dat is nu precies wat ik bij heel veel ondernemers zie. Ze werken zonder planning, zonder visie en laten zich leiden door de waan van de dag. Ze werken “hatse flats” en doen maar wat. Werken als een kip zonder kop, zonder dat je een doel behaald. Vaak denk je aan het eind van de dag: wat heb ik nu eigenlijk gedaan…ik ben niets opgeschoten. Zo niet motiverend om zo aan de slag te zijn. Ook omdat je zeker weet, dat het geen omzet, klanten of winst oplevert. Het geeft geen voldoening en je loopt achter jezelf aan te rennen.

Blauwdruk

Voor je planning en strategie heb je rust nodig, creativiteit en denktijd om zaken te evalueren, om ze duidelijk op de korrel te krijgen. Om te zien en te voelen wat anders kan en waar je stappen kan zetten. Ik maak dus letterlijk tijd vrij om te denken (denktijd), om te evalueren en om mijn plan om papier te zetten.

Maar ook maak ik tijd vrij om mijn plannen te visualiseren! Zodat ik dagelijks zie. En ik weet waar ik naar toe wil. Weet welke stappen en acties ik heb te zetten. Het geeft zoveel rust in het ondernemen en heel veel focus. Door met je plan aan de slag te gaan, heb jij een blauwdruk voor jezelf gemaakt. Ook in mindere tijden, hoef jij alleen je blauwdruk te volgen.

Duidelijk plan, wel winst!

Zelf heb ik jarenlang zonder plan en duidelijke strategie gewerkt. Ik kwam niet verder met mijn bedrijf en maakte hele kleine stapjes. Ik maakte het mezelf zo moeilijk omdat ik “hap snap” aan het werk ging, zonder duidelijke checklist of plan om me daar aan te houden. Doordat ik wilde groeien, ben ik aan de slag gegaan met een business adviseur.

Hij wees mij erop, dat het belangrijk is om van te voren te weten, wat je gaat doen met je business in een nieuw jaar.  Alleen dan kun je strategische beslissingen nemen.
Je weet dat er zaken voor het einde van het jaar namelijk geregeld moeten zijn. Een duidelijk plan neerzetten, is een afspraak maken met jezelf! Als je elk kwartaal je doelen evalueert, dan weet je ook waar je een stap extra kunt zetten. Of juist de keuze maakt om met bepaalde zaken te stoppen, om zo een andere weg in te slaan.

Strategieweekend

Ik gun iedere ondernemer, de rust en tijd om bewust aan zijn doelen, strategie en planning te werken. Zodat jij meer winst hebt aan het einde van 2019! Om je daarbij te helpen, heb ik als business coach een strategie weekend  gepland waar je aan mee kan doen, aankomend weekend 9/10/11 november. 

Het enige wat jou rest, is je opgeven. In het weekend kan jij je onderdompelen in denktijd! Wil jij in 2019 ook winst draaien? Wil jij ook een effectieve planning en strategie, dan kan jij je nog opgeven! Er zijn nog maar 2 plekken vrij. De workshop is voor ondernemers met een startend bedrijf of voor ondernemers die al even bestaan, maar niet uit de verf komen.

In mijn beachhouse aan het werk aan de planning en strategie voor 2019.