In 6 stappen meer engagement op Instagram
Engagement creëren op social media; menig social media marketeer is er maar druk mee. Instagram is het snelst groeiende social media kanaal. Veel gebruikers volgen de grote merken op de voet en ook de kleine ondernemers hebben veel te danken aan Instagram. Veel gebruikers liken, delen en commenten op berichten en dat is nou net wat jij ook wil. Hoe je dat kan doen? Lees de 6 stappen hieronder voor meer engagement op Instagram.
Gebruik alle features van Instagram
Het algoritme van Instagram geeft voorrang aan accounts die gebruik maken van alle features. Instagram wil eigenlijk dat gebruikers zoveel mogelijk diverse en interessante content maken. Wat kan jij in de praktijk doen?
Maak een Instagram business account
De allereerste stap is het overstappen van een privé naar een business account, mits je dat natuurlijk niet al gedaan hebt. Met een business account heb je namelijk toegang tot jouw statistieken van jouw pagina en tot de advertentiemogelijkheden. Daarnaast oogt jouw account ook nog eens een stuk professioneler.
Wat een andere interessante mogelijkheid is dat je links in jouw story kan plaatsen en dat er een contactknop zit op jouw profiel. Zo kan jouw doelgroep gelijk contact opnemen via jouw profiel. En meer contact is meer engagement.
Verschillende soorten content
Instagram begon als een platform waar alleen foto’s op geplaatst konden worden. Tegenwoordig zijn hier heel veel meer features bij gekomen. Zo heb je Instagram Stories, video’s, carrousel foto’s, advertenties en highlights. Al deze opties zorgen natuurlijk dat jij ook meer engagement op jouw Instagram kan creëren.
Het is van belang dat je alle opties die Instagram jou geeft ook gebruikt. Kies niet veilig voor 1 onderdeel, dat gaat je niet verder brengen. Als je ervoor kiest om 1 soort content te delen dan kan het snel saai worden.
TIP: video’s zorgen voor een veel hogere engagement ratio dan alleen maar foto’s. Het is niet de bedoeling dat je dan alleen maar video’s gaat delen, maar het is goed om hier een afwisseling in te hebben. Veel mensen vinden dit spannend, om zelf zichtbaar te zijn. Wat wij jou willen meegeven is dat het vandaag de dag belangrijk is om jezelf te laten zien. Mensen willen de persoon achter een merk of bedrijf zien.
Instagram Analytics
Als je besluit om over te stappen op een Instagram business account (of wellicht al hebt gedaan), heb je toegang tot de analytics. De analytics kunnen je helpen om jouw prestaties op Instagram te verbeteren. Dat betekent dat je inzicht hebt in:
- De locatie van jouw doelgroep
- Het geslacht van jouw doelgroep
- Je kan zien welke berichten het beste scoren bij jouw doelgroep
Bekijk hier de video hoe je jouw analytics kan bekijken!
Probeer dagelijks gebruik te maken van Instagram Story
Door de veranderingen bij Instagram verschijnen de berichten niet meer in chronologische volgorde bij jouw doelgroep. Een oplossing is om Instagram Story te gaan inzetten. Stories bevinden zich bovenaan, dat betekent als iemand jouw post niet ziet, is de kans groot dat je bovenaan wel gezien wordt. Je hebt dus veel meer mogelijkheid om persoonlijke engagement op jouw Instagram te creëren.
Stories blijven maar 24 uur zichtbaar, het is de perfecte plek om wat meer persoonlijke insteken te geven aan jouw content.
Maak gebruik van de verschillende soorten video’s
Zoals ik net al aangaf geeft een video de meeste engagement op Instagram. Maar wat zijn je opties eigenlijk?
Video’s in je feed
Het is mogelijk om video’s te plaatsen in jouw eigen feed. Deze video’s mogen 1 minuut lang zijn. Deze feature is goed om te gebruiken voor bijvoorbeeld turtorials of product lanceringen. Via een video kan je heel gemakkelijk informatie met jouw doelgroep delen.
Video’s in je story
Hierboven zei ik het al, de stories worden na 24 uur verwijderd. Je wil dus niet mensen laten terug keren naar deze video, omdat hij weer verdwijnt. Daarom hoeft je video er bijvoorbeeld ook niet mega gelikt eruit te zien, maar kan je juist ook persoonlijke dingen gaan delen. Deze feature is goed om te gebruiken voor bijvoorbeeld live aankondigingen en kijkjes achter de schermen.
Video’s in IGTV
IGTV is een vrij nieuwe functie van Instagram. Met IGTV is het mogelijk om een soort van eigen tv kanaal op te zetten. Het heeft een beetje weg van YouTube, alleen de video’s zijn verticaal. Door IGTV in te gaan zetten bereik je ook engagement, bijvoorbeeld door op een vaste dag een nieuwe video te plaatsen.
Plan jouw berichten in
Een tijdje terug was het nog niet mogelijk om berichten voor Instagram te plannen, gelukkig kan dat nu wel. Dankzij de tool Hootsuite is het mogelijk om jouw berichten in te plannen. Dit zorgt ervoor dat jij jouw content altijd kan delen op de beste momenten, maar ook voor meer vrijheid. Anders zat je te wachten tot het juiste tijdstip om jouw bericht te delen. Welk tijdstip nou precies het beste is, is moeilijk te zeggen. Dit hangt eigenlijk van elke pagina en doelgroep af. Het is een kwestie van goed analyseren wat voor jouw doelgroep het beste werkt.
Zoek balans in het aantal posts
Wij zijn hartstikke voor het posten van berichten op social media, maar er zit natuurlijk wel een grens aan. Die grens moet je zelf analyseren wat het beste bij jouw doelgroep past. Je kan niet eindeloos gaan posten en maar hopen dat je er iets uithaalt. Het is daarom goed om te kijken naar de juiste balans. Veel engagement op Instagram is natuurlijk wat je wil bereiken, dit betekent natuurlijk niet dat je jouw doelgroep overspoelt met content.
Influencer Marketing
Influencer Marketing is niet voor iedereen weggelegd. We gaan je een tip geven voor als je geen budget hebt voor influencer marketing of als je de waarde er niet van inziet.
In plaats van Influencer Marketing kan je eens gaan kijken naar jouw fans, volgers of vrienden. Wellicht kan je met deze mensen een samenwerking aan gaan. We gaan je vier voorbeelden geven van content die goed zal werken als je een samenwerking aangaat:
- Achter de schermen: neem je volgers mee voor een kijkje achter de schermen of zelfs in een ‘making of’ van een nieuw product. Spoor jouw volgers aan om te reageren, zo bouw je de engagement op.
- Takeovers: wanneer je een samenwerking aangaat, kan je ervoor kiezen om deze persoon ook takeover te laten doen op jouw profiel. Deze persoon zal een hele dag lang jouw stories bijvoorbeeld overnemen en daar zijn of haar verhaal op doen.
- Tutorials: je wil dat jouw volgers je vertrouwen en geloven in jouw merk en expertise. Je kan ervoor kiezen om jouw volgers te onderwijzen. Bijvoorbeeld in de vorm van simpele tips & tricks video’s
Engagement en zichtbaarheid op Instagram en social media in het algemeen, zijn cruciaal voor jouw social media campagne.
Gebruik jij nog andere strategieën om jouw engagement te verhogen?