Hoe kom ik van mijn uurtje factuurtje af?
Dit keer gaan we het hebben over een vraag die ik regelmatig gesteld krijg. Dit blog is speciaal voor de ondernemers die een dienst verlenen. Dit zijn freelancers, trainers, coaches, fysiotherapeuten en nog veel meer mensen die een dienst verlenen! Om van een uurtje factuurtje af te komen geef ik je graag de volgende tips mee.
Factureren op basis van resultaat
Door van een uurtje factuurtje af te komen kun je gaan factureren op basis van het resultaat wat je levert. Hier wordt het voor veel mensen spannend. Bij ondernemers die op basis van uurtje factuurtje werkt komt vaak de onzekerheid kijken als het gaat om resultaat. Vragen als “Is hij echt wel zo goed als hij zegt?” en “Is hij in staat om het resultaat te leveren?” komen vaak aan bod bij het factureren op basis van resultaat.
De basis van uurtje factuurtje komt eigenlijk van toen je nog in loondienst werkte. Je wordt door je werkgever per uur betaald en veel eenmanszaken of ZZP’ers zijn met die gedachten begonnen voor zichzelf. Zij betalen zich uit op basis van het aantal gewerkte uren. Als ondernemer zijnde is dat niet handig. Je kan namelijk niet opschalen met je probleem, omdat je in het systeem van uurtje factuurtje blijft hangen. Dit levert problemen op wanneer jij met je bedrijf wil investeren of opschalen.
Wat wil de klant?
Het is dus van belang dat je gaat stoppen met uurtje factuurtje en gaat kijken naar hoe jij het probleem of verlangen van je klant gaat oplossen. Ik daag je uit om eens een waardemodel en een dienstenmodel voor jezelf neer te zetten, waarbij je gaat afgerekend worden op het resultaat wat je levert. Het belangrijkste voor de klant is dat zij van hun probleem afkomen en hun behoefte wordt vervuld.
Bij het maken van het waardemodel en het dienstenmodel zul je moeten gaan kijken naar wat je daadwerkelijk levert aan de klant en wat is het resultaat voor de klant? Als je het spannend vindt om te stoppen met uurtje factuurtje kun je ook onderzoek doen bij je klanten en hen letterlijk vragen “Wat is dit jou letterlijk waard?”.
Doe onderzoek
Als je meer inzicht en zekerheid wil kun je dus zelf een klein onderzoekje doen bij je klanten. Wees niet bang en vraag wat zij er voor over zouden hebben als jij hen kan helpen om problemen op te lossen. Bedenk ook zelf wat jij voor prijs zou willen vragen aan je klanten. Zoals ik al eerder heb verteld komt het bepalen van je prijs uit je moneymindset. JIJ bent zelf de belemmering voor je bedrijf, omdat je een vooroordeel hebt om geen prijs te vragen op basis van je resultaat. Je money mindset zegt waarschijnlijk “dit is veelste duur” en dit zegt meer over jou dan over je klant!
Denken voor je klanten
Om deze money mindset te veranderen wil ik je uitdagen om niet meer voor je klanten te denken. Als jij het juiste resultaat levert en de klant hiermee gelukkig maakt dan willen zij meer betalen dan dat je zelf denkt! Zorg dus eerst voor een goede money mindset en analyseer waar je belemmeringen zitten en wat je hieraan gaat doen. Wees positief naar jezelf en wees zeker van wat jij te bieden hebt. Bedenk hoe jij zelfverzekerder wordt op basis van je money mindset. Zie de waarde van jouw diensten in en kijk naar wat jij meer te bieden hebt dan je concurrenten. Een positieve mindset verandert ook gelijk je money mindset.
Vertrouwen opbouwen
Als je je bedrijf wil opschalen zul je anders moeten gaan denken. Ik wil dat je nadenkt over hoe jouw prijs- en product piramide in elkaar zit. Welke diensten en producten zou je je potentiële klanten kunnen bieden om uiteindelijk kennis met je te laten maken met als gevolg dat je meer vertrouwen opbouwt. Het vertrouwen zal er voor zorgen dat de klant graag wil dat jij hem/haar helpt met je diensten en dat gebeurd alleen als jij kan laten zien dat jouw diensten ook echt resultaat oplevert.
Om meer vertrouwen bij je (potentiële) klanten te winnen kun je gebruik gaan maken van testimonials en ervaringen te delen op je website. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook gebruik gaan maken van gratis weggevers zoals een proefdag om hen al kennis te laten maken met je diensten. Denk na over hoe jij een positieve money mindset krijgt en hoe jij van je uurtje factuurtje af gaat komen om uiteindelijk meer te kunnen leveren aan je klanten en te gaan opschalen met je bedrijf! 💪
Beluister mijn Podcast:
Bekijk mijn video: