Hoe verbeter je het imago van jouw bedrijf?

In het dagelijks leven heeft een persoon altijd een indruk of mening over een ander. Zo werkt dit ook bij de doelgroep die jij aanspreekt. Wanneer jouw (potentiële) klanten jouw bedrijf (leren) kennen, gaat dit gepaard met een bepaalde indruk. Is dit alleen wel de juiste indruk die je wilt achterlaten als bedrijf? Oftewel, is jouw imago wat het zijn moet voor je doelgroep? En…hoe zou je deze eventueel kunnen verbeteren? In deze blog geven we jou alle informatie om het imago van jouw bedrijf te verbeteren.

Waarom is het imago van je bedrijf belangrijk?

Het eerste verbeterpunt om je imago naar een hoger niveau te tillen is realiseren hoe belangrijk een bedrijfsimago is. Jouw imago is het visitekaartje van je eigen bedrijf en zorgt ervoor dat jouw diensten of producten bij de juiste doelgroep terecht komen. Hoe je bij je doelgroep bekend staat is vaak doorslaggevend voor een nieuwe aankoop en activeert klantloyaliteit. Ook trekt het daarbij potentiële klanten aan, omdat je bekend staat om een kenmerk waarnaar zij op zoek zijn en zij in één opslag zien wat ze van je mogen verwachten. 

Met een positief gepresenteerd imago, kun je jezelf onderscheiden in een markt vol concurrenten en jouw bedrijf presenteren als een onderneming waarvoor je wel moet kiezen. 

Wat is jouw identiteit?

Het tweede en misschien ook wel belangrijkste verbeterpunt is een heldere bedrijfsidentiteit vaststellen. Je identiteit ga je namelijk uitstralen naar de buitenwereld, het is je voertuig om extern te communiceren en als dit op de juiste manier wordt gedaan, wordt dit je sterke imago. Door een heldere bedrijfsidentiteit weet je ook beter wie je zelf bent als bedrijf zijnde. 

Stel dat je helemaal geen bedrijfsidentiteit nog hebt of er wel al een hebt, maar het imago sluit hier niet bij aan is het goed om je identiteit te heropbouwen. Het kan helpen om jezelf hierbij de volgende vragen te stellen: 

1: Wat is de persoonlijkheid van mijn bedrijf?

Hierbij stel je jouw visie en missie vast en vooral de “why” waarom jouw bedrijf is opgestart en wat de drijfveren hiervoor waren. Ook beschrijf je hierbij de kernwaarden die voor jouw bedrijf echt belangrijk zijn. Dit alles omvat een sterke persoonlijkheid en is de core van jouw business. De persoonlijkheid kun je namelijk in alles laten terug komen zoals de communicatie, het gedrag en in de visuele uitstraling. 

2: Welke boodschappen communiceer ik als bedrijf?

Bij deze vraag stel je vast welke boodschappen je graag zou willen communiceren en welke communicatie-kanalen je daarvoor zou willen gebruiken. Heb jij bijvoorbeeld een nieuw product in het assortiment, dan kun je deze promoten met als boodschap dat je een innovatieve onderneming bent via het door jouw gekozen communicatie-kanaal. Je laat op deze manier ook je persoonlijkheid zien en zorgt ervoor dat jouw doelgroep je op de juiste wijze waarneemt. 

3: Wat is het gedrag van mijn bedrijf?

Het is erg belangrijk om je als bedrijf af te vragen welk gedrag je wilt tonen naar je doelgroep. Jouw doelgroep heeft namelijk vaak direct contact met het bedrijf en de service voor een klant is hierbij een gouden sleutel die de ervaring voor iemand kan verbeteren. Wanneer je de persoonlijkheid van het bedrijf in het gedrag uit, komt je identiteit beter over. Een fout maken doet iedereen, de fout oplossen naar tevredenheid van de klant geeft het bedrijfsimago een boost.

4: Wat is de visuele uitstraling van mijn bedrijf?

Om je identiteit compleet te maken is het belangrijk jezelf af te vragen hoe je jouw persoonlijkheid wilt laten zien in de visuele uitstraling van het bedrijf. Welke huisstijl wil je bijvoorbeeld gebruiken? En welke lettertype, logo en slogans horen daarbij? De visuele uitstraling kan de merkbeleving van jouw klant versterken.

Van identiteit naar een succesvol imago 

Wanneer je volledig weet wie je bent als bedrijf en je jouw identiteit hebt vastgesteld of heropgebouwd is het de kunst om dit zo goed mogelijk te uiten naar de buitenwereld, zodat jouw doelgroep er precies zo over denkt zoals jij dat doet. Wanneer jouw doelgroep dezelfde mening heeft over het bedrijf als dat de identiteit beschrijft en uit, heb je succesvol jouw imago verbeterd en is het belangrijk dat je monitort en bij schroeft waar nodig is. 

Wil je graag nog wat extra ondersteuning met het boosten van je bedrijf en deze qua kwaliteit verbeteren in elk opzicht? Dan is het traject Heat Up Your Business of onze webinar met een gratis masterclass perfect voor jou. Dit geeft jouw business de boost die het nodig heeft en geeft ondernemers de kans om intensief op te schalen!