Hoe schrijf je de juiste tekst voor op je website?

We gaan aan de slag met de teksten die jij op je website hebt staan of gaat zetten. Het is namelijk super belangrijk dat jij je (potentiële) klanten gaat aanspreken met motiverende taal. Het doel hiervan is om ze over te halen om bij jou op de website wat te kopen.


Tone-of-voice

Bedenk in wat voor soort taal jij je teksten gaat schrijven en hoe jij jezelf presenteert. Wij zelf gebruiken bij het schrijven van onze teksten de tips-formule van Andy Malson. Wij houden de stappen van de tips-formule aan om goede teksten en copywriting op onze webpagina’s neer te zetten.

Hoe beter je copywriting is, hoe meer jij kan verwachten dat mensen op je website zullen kopen. Je moet bedenken, soms bezoeken er wel 100 mensen je website en heb je uiteindelijk maar 2 verkopen. Dat betekend dat er een conversie is van 2 procent, wat heel weinig is. Dat komt omdat er in verhouding met een winkel weinig op een website verkocht wordt.

Als je naar de winkel gaat word je persoonlijk geholpen en kun je alle vragen stellen die je op dat moment hebt. Je hebt dan direct contact en dit hebben we op een website natuurlijk niet. Daarom is het zo super belangrijk dat jij goed gaat nadenken over wat voor webteksten jij gaat plaatsen.


De header

Het eerste moment waar jij de volledige aandacht van je websitebezoeker kunt trekken is in de header. Op elke pagina is het belangrijk om een goede header te hebben met daarbij een sterke, duidelijke foto. Een foto zegt namelijk meer dan 1000 woorden! De foto is een aanvulling van wat jij op die pagina vertelt/aanbiedt.

Stel je maakt een salespage waarbij je focust op een specifiek product die je wilt verkopen. Dan moeten we de website bezoeker verleiden om aankopen te doen. Dit betekend dat we die (potentiële) klant direct moeten prikkelen via de header. Van al je websitebezoekers leest zo’n 80 procent de header en maar 20 procent de gehele pagina.


Je ideale klant

Als wij die klant ECHT willen prikkelen, dan moeten we direct in de header een stopper maken om gelijk de ideale klant aan te spreken. Het is dus belangrijk dat jij weet wie je ideale klant is, welke taal die spreekt en of je diegene dan ook wel raakt! Mijn vraag aan jou is of je verhaal wel resoneert met je ideale klant?

Zelf weten wij heel goed wie onze ideale klant is en bij elk product/dienst kan de ideale klant iets verschillen. Over het algemeen is onze ideale klant de creatieve zzp’er/mkb’er. Bij ons Firestart Your Business, ons 10 weken durende programma, is onze ideale klant de startende ondernemer en creator. Als creator zit je in de eerste fase van het ondernemerschap. De creator zit nog erg in de ontdekkingsfase, weet nog niet wat logisch is, kan het soms erg chaotisch zijn en maakt nog niet veel omzet.


Je klant prikkelen

Stel je voor dat jij dus een bepaald product wil gaan verkopen, zoals bij ons Firestart Your Business, dan is het belangrijk dat we direct met de header laten zien wie wij zijn en dat we onze ideale klant direct prikkelen. Hierbij hoort uiteraard een goede, sterke afbeelding.

In de header spelen wij in op de pijnpunten en behoefte van onze ideale klant. Deze noemen we ook letterlijk, zodat de klant zich aangesproken en gehoord voelt. Het schrijven van goede headlines is erg belangrijk en kijk daarom dus goed naar jouw copywriting. Zorg ervoor dat jij je ideale klant direct prikkelt.


De klant beïnvloeden

Als de klant eenmaal getriggerd is en bereid is om verder te kijken, dan wil je natuurlijk gaan beïnvloeden om aankopen te doen. Het beïnvloeden ga je doen door jezelf als expert neer te zetten en te laten zien dat jij DE oplossing hebt!

Je neemt je ideale klant mee in jouw storytelling. Zelf vertel ik bijvoorbeeld over mijn onderneming reis en hoe ik er zo’n 25 jaar geleden voor stond. Door hiervan voorbeelden te geven en mij kwetsbaar op te stellen, maar ook te vertellen welke stappen ik heb genomen om te komen waar ik nu ben, zal de klant zich hierin herkennen. Door mijn stappen binnen mijn onderneming reis te vertellen wil ik aan de klant meegeven dat zij dit ook kunnen zolang je maar DOET.

Hiermee geef ik mijn klant vertrouwen. Naast jouw expertstatus en storytelling is het werken met testimonials, resultaten en eventueel interviews met klanten erg belangrijk. Dit is namelijk het bewijs voor de ideale klant dat jij echt jouw woorden nakomt en hun daadwerkelijk kunt voorzien in hun behoeften.


Call-to-action

Zodra jij herkenning en vertrouwen hebt opgewekt bij je ideale klant is het nu tijd voor een call-to-action. De call-to-action button komt aan het einde van de pagina. De bedoeling van de call-to-action button is dat jij je ideale klant uitnodigt om ook echt de stap te gaan nemen. Zet dus ook letterlijk in deze button neer wat diegene moet doen. Bijvoorbeeld: “druk op deze knop om je op te geven” of “klik hier en schrijf je in”.

Nodig je klanten actief uit om een bepaalde handeling/aankopen te doen. Vraag je dit niet aan je klant? Dan doet hij/zij dat ook vaak niet omdat diegene dan niet weet wat er gedaan moet worden. Dat klinkt een beetje raar, maar door dezelfde taal te spreken en visueel te laten zien waar en wat diegene moet doen, maak je het voor de klant veel makkelijker.

Kies daarom bij je call-to-action button voor een opvallende kleur, zodat deze opvalt. Zorg er hierbij wel voor dat alle call-to-action knoppen op je website dezelfde kleur hebben. Zo behoud je logica op je website en wordt het geen rommeltje.


Aan de slag!

Ik wil je uitdagen om zelf aan de slag te gaan met deze tips-formule, zodat jij met je webteksten je ideale klant kunt triggeren en beïnvloeden. Kijk ook naar hoe je dit bijvoorbeeld kunt doen op je social media, in een presentatie, e-book of op welke plek dan ook waar jij copywriting gebruikt.

Kies een pagina van je website uit die extra aandacht nodig heeft en hoe jij die kunt verbeteren door middel van de tips-formule. Succes en als je vragen hebt kunt je mij altijd mailen naar: francina@masteryourbusinessmoves.nl 🤩.