Hoe bepaal jij je prijs?
Deze keer gaan we het hebben over prijs! Ik krijg namelijk ontzettend veel vragen van klanten over welke prijs zij het beste kunnen vragen voor een product of dienst. Prijs zorgt bij veel ondernemers voor veel stress en het lijkt mij interessant om eens te kijken naar waarom dat zoveel stress geeft.
De emotionele waarde
De prijs zelf bestaat in principe uit alleen maar cijfertjes. Het gaat er voornamelijk om welke emotionele waarde jij aan een prijs geeft of terwijl jij hebt een vooroordeel over een prijs, jezelf en een product of dienst. Je kent jezelf het beste van iedereen en vaak ben jij het probleem zelf op het moment dat je stress krijgt van het kiezen van de juiste prijs. Bij het bepalen van de prijs kun je erg onzeker worden en denken “wat moet ik hier nou mee!?”.
De money mindset
Ik merk vaak dat bij vooral startende ondernemers onzekerheid een grote rol speelt. Ze vragen zich af of mensen het wel de moeite waard vinden om een bepaalde prijs te betalen voor hun producten of diensten. Herken je dit? Dan ga je hier met je moneymindset de problemen in! Eigenlijk zegt een stemmetje in je hoofd constant dat jij bijvoorbeeld niet genoeg kennis hebt of dat je aanbod in producten/diensten niet goed genoeg is. Dit stemmetje zorgt ervoor dat je met jouw money mindset geen prijs kunt of durft te vragen voor je producten of diensten.
Ga eens nadenken over hoe jij er met je money mindset in staat! Waardoor denk je dat er te kort is? Want als er voldoende zou zijn zou jij de gewenste prijs voor je product kunnen vragen. De money mindset die je nu hebt is een obstakel voor je bedrijf, de prijzen die je wil vragen en de leuke klanten die je kunt hebben, omdat je denkt in tekorten. Op het moment dat je denkt in tekorten zoals “Ik heb daar het geld niet voor” of “Het is erg duur”, raak je erg geïndoctrineerd door deze negatieve gedachten.
Stop met onzekerheid
Wanneer je als ondernemer zijnde onzeker bent over wat je waard bent en je niet zeker weet welke prijs je kunt vragen, dan zul je al snel een te lage prijzen vragen voor je producten of diensten. Met deze mindset zul je overigens nooit de ondernemer worden die goed betaald wordt en dat is uiteindelijk wel wat jij als ondernemer zijnde wil! Wanneer je je mindset verandert en hiernaar handelt zul jij ook de klanten trekken die goed bij je passen en de overige klanten trek jij nog niet aan. Wees daarom ook niet bang dat de klant die je zoekt dat die jou ook gaat aantrekken, want jij bent je klanten altijd maar net 1 stap voor.
Je klanten willen de prijs betalen wanneer zij jou vertrouwen en wanneer zij het vertrouwen erin hebben dat je producten of diensten de behoefte vervullen die ze hebben en dit voor hen resultaat oplevert. Kijk dus goed naar je money mindset en naar wat jij vanuit huis hebt meegekregen wat betreft geld en prijzen. Analyseer wat je kunt verbeteren om uiteindelijk een positieve money mindset te creëren waarmee jij zelfverzekerder in het leven komt te staan!
Het veranderen van je money mindset
Je money mindset heeft op dit moment niet de juiste instellingen en het is dus belangrijk om te kijken naar hoe je dit kunt veranderen. Dit doe je in kleine stappen en om te beginnen kun je elke dag je dankbaarheid opschrijven. In plaats van aan de dingen te denken die mis gingen die dag, ga je eens nadenken over wat wel goed ging die dag! Je gaat ook opschrijven over hoe jij (meer) geld kan gaan ontvangen en dat je gaat denken in overvloed. Als jij in overvloed iets mag ontvangen zoals geld, dan komen er ook andere dingen in overvloed naar je toe zoals meer klanten. Uiteindelijk zul je hier dus meer omzet mee genereren en dat allemaal omdat jij je mindset en je energie hebt verandert naar iets positiefs.
Een positieve mindset
Bij het hebben van een positieve mindset zullen er ook veel positieve dingen naar je worden toegetrokken. Om positief te blijven denken is het de bedoeling dat je constant bewust eraan blijft denken met als gevolg dat je het onderbewuste gaat triggeren om ook zo te leren denken. Om het onderbewuste te triggeren geef ik je als tip mee om een leuk moodboard te maken met plaatjes die jou positief maken of schrijf het op.
Als je onderbewustzijn positief getriggerd wordt dan neem je dat ook mee in je bewustzijn. Hierdoor zal je money mindset met als gevolg dat je alles positiever gaat aanpakken. Het resultaat hiervan is, is dat je meer klanten zult aantrekken en je gewenste omzet kan behalen.
Het bepalen van je prijs
Het begint dus allemaal bij hoe het voor jou voelt en als alles beter voor je voelt, dan durf je ook een betere prijs te vragen. Je bent minder onzeker en je weet waar jij en je producten of diensten voor staan! Bij het bepalen van je prijs kijk je ook naar je concurrenten. Als jij een hogere prijs voor eenzelfde dienst of product vraagt wil dat dus zeggen dat jij er nog een andere service bij levert of iets anders wat jou uniek maakt. Zorg ervoor dat jij meer in een nichemarkt gaat werken. In nichemarkt ben je namelijk sneller uniek en wanneer je uniek bent hoef je ook minder naar concurrenten te kijken.
Bij het bepalen van je prijs ga je kijken naar hoe uniek jouw product of dienst is, hoe de markt in elkaar zit en in hoeverre het de behoefte van je (potentiële) klanten vervult. Als we dit allemaal meenemen inclusief je positieve mindset en houding, dan kun jij dus ook een betere prijs vragen. Overtuig je (potentiële) klanten ervan dat jouw producten of diensten het resultaat leveren die zij verwachten. Dit doe je in eerste instantie door dit ook daadwerkelijk te leveren en je kunt dit aansterken door bijvoorbeeld testimonials op je website toevoegen. Ga voor een positieve mindset en wees zeker van jezelf en de prijzen die jij wil vragen!
Beluister mijn Podcast:
Bekijk mijn video: