De start van mijn eerste officiële bedrijf

In mijn vorige blog heb ik je verteld hoe mijn reis als ondernemer is begonnen. Dat ik van naailessen geven op mijn 14e uiteindelijk kleding ben gaan maken en verkopen aan klanten. Dat ik na mijn studie de wereld heb mogen zien als designer en creative director en dat ik uiteindelijk mijn passie in het helpen van mensen en samenwerken met mensen heb gevonden! Uit deze eerste mooie avonturen was ik uiteindelijk mijn eerste officiële bedrijf gaan oprichten.

Jaag je ondernemingsdroom na!

Rond mijn 27e besloot ik mijn eerste officiële bedrijf op te richten die ik ook echt ging inschrijven bij de KvK. Ik besloot een werving- en selectiebureau te starten in de mode- en lifestyle branche. Ik ging vanuit intrinsieke interesse voor de ander deze dienst beginnen. Ik wilde het echt voor je oplossen en voor jou de geschikte baan vinden! Door cursussen te volgen kon ik uiteindelijk op professioneel niveau sollicitatiegesprekken voeren. Daarnaast heb ik ook cursussen gevolgd over hoe je bijvoorbeeld beter kunt recruiten. Ik ben dus een bedrijf gestart zonder dat ik daar alle kennis over had, maar dankzij het volgen van cursussen en op onderzoek uitgaan is het mij toch gelukt!

Wat ik nu veel zie is dat veel mensen wel de voorkeur en het verlangen hebben om voor hun zelf te beginnen, maar doordat zij bepaalde kennis missen zien zij dit als een belemmering en pakken zij deze kans dus niet aan. Dat is het tegenovergestelde van wat ik doe! Mijn moeder zei altijd “alles kan jij doen, maar hier zul jij wel voor moeten werken en dingen voor moeten laten”. Dat is iets wat ik ook altijd heb gedaan. Ik heb altijd ontzettend veel energie erin gestoken en dat vind ik ook onwijs leuk om te doen. Het geeft mij de power om door te zetten, maar er was nooit een grens waarvan ik dacht: dit kan ik niet. Dankzij het vertrouwen wat ik kreeg van mijn moeder en man gaf mij dit ook het vertrouwen om dit te kunnen zonder dat ik er alle kennis over had.

Weet wat je waard bent

Liet ik mij belemmeren door minder kennis en wat een ander van mij zou denken? No way! Want daar ging het bij mij ook niet om. Ik was al op het niveau dat ik iemand anders kon helpen. Het gaat om de klanten die bij JOU passen. Er zijn namelijk altijd mensen die meer kennis hebben dan jij, al meer kunnen dan jij en natuurlijk ook mensen die minder ver zijn dan jij. Voor de mensen die minder ver zijn ben jij natuurlijk weer een voorbeeld! Daar ga jij mee aan de slag en voor hen ben jij weer een coach of goeroe.

Iets wat ik super belangrijk vond was mensen helpen met beter solliciteren en zichzelf beter representeren. Wat ik erg jammer vond om te zien is dat de kandidaten, dus de mensen die in dienst zijn bij bedrijven, vaak niet lekker in hun vel zaten. Het gevolg hiervan is, is dat zij dan ook met minder plezier en energie hun werk doen. Dit probleem wilde ik graag oplossen! Want als de kandidaat WEL lekker in zijn/haar vel zat en beter zijn werkzaamheden uitvoerde, dan was de werkgever ook blij. De werkgever had dan goed functionerende mensen werken met als gevolg dat het bedrijf ook weer kon groeien.

Onderscheid je als ondernemer

Op deze manier gingen mijn zakenpartner en ik aan de slag met ons werving- en selectiebureau. Waar we gelijk de beste? Nee dat waren we niet. We hadden wel ontzettend goed nagedacht over hoe wij deze klassieke markt konden “verstoren”. Dat deden wij door de prijzen extreem laag te houden, wij werkte op ‘no cure no pay’ wat toendertijd een no-go area was en wij gingen op een hele andere manier met onze kandidaten om! Door als een soort “disrupter” aan de slag te gaan in die branche hadden en kregen wij ontzettend veel poot aan de grond.

Als jij met je bedrijf gaat starten en je zit in een soort klassieke business, dan moet je gaan nadenken over hoe jij het anders gaat doen. Zorg ervoor dat je heel erg niche wordt en hierdoor dus weinig concurrentie hebt. In je huidige bedrijf zul je ook zeker specialiteiten hebben als trainer, coach, designer etc. waar jij mega niche in kunt gaan. Denk goed na hoe specifiek jij met je bedrijf bent en durf jij de keuze te maken om voor een hele kleine doelgroep te gaan. Want die kleine doelgroep gaat ervoor zorgen dat jij een goede business gaat draaien.

Focus op je specialiteiten

Heel veel ondernemers denken vaak dat zij een business moeten oprichten in een hele grote branche. Daar ben ik het niet mee eens! Als jij 100 goed betalende klanten hebt dan zullen die bij je blijven kopen en zorgen voor mond-tot-mond reclame. Het is dus belangrijk dat jij iets anders brengt dan andere en wat je unique selling points zijn. Dit vermeld je bijvoorbeeld op je website of in een gesprek met een potentiële klant, zodat jij gevonden wordt. Op deze manier kan een potentiële klant ook veel makkelijker beslissen of zij met jou aan de slag willen gaan.

Toen wij begonnen met het werving- en selectiebureau binnen de mode- en lifestyle branche was dit mega niche. Bijna niemand zat nog bij een werving- en selectiebureau binnen deze branche en dat was super interessant. Op dat moment was heel de fashion- en lifestyle branche hot en happening. Er waren enorm veel internationale bedrijven die naar Nederland kwamen en er was dus erg veel werk voor ons als werving- en selectiebureau. Daarnaast gingen we als “disrupter” aan de slag. Bedrijven dachten “wat gebeurd hier!?” en we hadden ook de snelheid van een tornado om uiteindelijk die bedrijven ook kandidaten te leveren. Dat waren ze niet gewend want toen duurde procedures echt weken.

Hoe niche ben jij met je bedrijf?

Als je nu kijkt naar je eigen bedrijf, hoe kun jij dan de “disruptor” zijn in de markt waarin jij je bevindt en hoe kun je het beter doen? Hoe kun jij beter leveren? Sneller leveren? Waar kun jij de diepgang ingaan? Welke extra service geef je en zo zijn er nog veel meer vragen die jij jezelf kunt stellen om beter te worden. Door dit soort dingen in je bedrijf te verbeteren en in te voeren kun jij veel sneller aan het werk dan bijvoorbeeld je concurrent. Dat je concurrenten hebt is ook erg interessant. Zij houden je scherp in wat je doet en of je up-to-date blijft in jouw organisatie.

Na een paar mooie, leerzame jaren heb ik in 2019 mijn werving- en selectiebureau verkocht en ben ik aan de slag gegaan als business coach. Na jaren dit bedrijf te hebben gehad heb ik vele pieken en dalen gehad en heel veel geleerd. Ben je benieuwd naar mijn valkuilen, hoe ik eruit ben gekomen en wat ik ervan heb geleerd? Lees dan mijn volgende blog ‘Een ondernemings avontuur met pieken en dalen’ of 👇🏼

Beluister mijn Podcast:

 

Bekijk mijn video: