Doelen stellen in de lockdown
Weer een nieuwe blog over het stellen van doelen en dit keer tijdens de lockdown! In deze blog inspireer ik je graag om ondanks de verlenging van de lockdown effectief bezig te blijven met het behalen van je doelen. Ik zie veel ondernemers om mij heen die door de lockdown in een gat terecht komen met als gevolg dat ze stil vallen en niet meer weten waar ze moeten beginnen. Om je een beeld te geven van hoe je kunt inspelen op de lockdown beginnen we met een goed voorbeeld.
Snel schakelen
Onlangs sprak ik een dame die normaal gesproken schilderlessen geeft aan mensen. Door de lockdown kan dit in een fysieke omgeving helaas niet meer doorgaan en wist zij zich hiermee geen raad mee. Toen de dame mij dit vertelde zag ik gelijk drie mooie kansen om dit aan te pakken en hier effect op in te spelen. En dat is het grote verschil! In een situatie als deze is het belangrijk om te denken aan wat WEL kan! Jij moet als ondernemer uit die bevriezing komen en weer in actie komen om alles uit je potentieel te halen.
Door te denken in oplossingen komt er vanzelf iets op je pad wat werkt in deze crisissituatie en wat ook bij je past. Wil ik zeggen dat het eigenlijk heel makkelijk is? Nee zeker niet! Maar alleen jij hebt controle over het behalen van je doelen en daar is actie voor nodig.
Omdenken
Tijdens deze lockdown hebben we leren omdenken en dit maakt ook gelijk het verschil tussen een niet succesvolle ondernemer en een wel succesvolle ondernemer. Wanneer jij tijdens een crisistijd met een deken over je hoofd gaat liggen is het al 100% zeker dat jij je doelen niet zult behalen. In een crisistijd is het noodzakelijk om creatief te gaan worden met de middelen en mogelijkheden die WEL kunnen en om daar anders mee om te gaan. Ik wil je daarom uitnodigen om voor 2021 actief met je doelen om te gaan en ervoor zorgen dat er een mindshift komt, waardoor je anders gaat denken.
Wat wil je bereiken?
Pak een dag in de week ga goed voor jezelf bedenken wat wil je nu eigenlijk bereiken met je bedrijf en wat ga je dit jaar anders doen om dat te bereiken? Deze crisistijd is voorlopig nog niet voorbij en daarom is het belangrijk om vooruit te denken en ons niet te laten belemmeren door problemen van buitenaf. Kom in een positieve flow en stop met het kijken naar wat je nu allemaal niet meer kan. Dat is een van de belangrijke dingen die jij als ondernemer te doen hebt om je bedrijf draaiende te houden en je (potentiële) klanten toch blij te maken.
Vraag hulp
Omdenken en oplossingen bedenken over hoe je verder kunt met je bedrijf is niet altijd makkelijk. Wanneer je hiermee vastloopt heeft iemand anders altijd wel een antwoord op de vraag ‘hoe kan ik verder?”. Wees daarom niet bang om hulp of inspiratie te vragen aan andere! Ga netwerken opbouwen met succesvolle ondernemers in deze crisistijd en laat je inspireren door hoe zij het aanpakken. Buiten het netwerken kun je je ook aansluiten bij een mastermind-groep of vraag hulp aan een businesscoach.
Slimmer werken
Ik krijg regelmatig te horen van ondernemers dat zij al keihard werken aan hun business of dat zij geen tijd meer hebben. De oplossing voor deze “problemen” is, ga slimmer werken! Je hoeft namelijk niet harder te werken voor je bedrijf je moet het alleen slimmer aanpakken. Zo kun je bijvoorbeeld gaan delegeren. Dit neemt werk uit handen waardoor jij meer tijd over hebt om je te focussen op andere belangrijke dingen binnen je bedrijf. Taken als een website bouwen of je bezighouden met e-mailmarketing kosten erg veel tijd en hierdoor houd je minder tijd over voor het bezig houden met je business. Ga hiervoor uitbesteden zodat jij je kunt focussen op de doelen van je bedrijf en natuurlijk je klanten.
Naast het hulp vragen aan andere is het ook veel tijd investeren in jezelf. Deze crisistijd vraagt als ondernemer zijnde heel veel van je op allerlei vlakken. Om zoveel mogelijk kennis te hebben en slimmer te werk gaan kun je jezelf ook inschrijven voor online cursussen, workshops en events. Verbreed je kennis zodat je kunt groeien en sneller te werk kunt gaan!
Het stellen van een omzetdoel
Ga bij het stellen van doelen ook een omzetdoel maken. Kijk gericht naar alle maanden en periodes die nog komen en bedenk in welke maanden je de meeste omzet kan gaan draaien. Denk bijvoorbeeld aan de zomerperiode waarin veel mensen vakantie nemen en kinderen geen school hebben. Maak hiervoor een plannetje met hoe jij hierop het beste kan inspelen en wat daarvoor nodig is.
Wees ervan bewust dat je niet elke maand dezelfde omzet zal maken en schrijf hierbij ook gelijk op welke kosten je maandelijks hebt. Dit geeft je een overzicht van waar jij je geld nu aan uitgeeft, waar je nog geld aan moet uitgeven en welke budgetten je hiervoor moet aanpassen. Het behalen van je doelen in de lockdown zal ook geld kosten omdat je waarschijnlijk zal moeten investeren in bijvoorbeeld het laten bouwen van een website, nieuwe materialen, cursussen etc.
Door een begroting te maken met daarbij een effectief plan kun jij zien welke kosten er zijn die van je omzet afgaan en hoe jij naast het behalen van je zakelijke doelen ook nog een mooi leven kunt leiden! Zie je dat je je omzet niet hebt behaald, dan is het goed om te kijken naar welke stappen er ondernomen moeten worden om deze WEL te halen. Houdt dus altijd een overzicht voor jezelf bij en analyseer deze elke maand.
De emotionele voldoening
Een omzetdoel is een meetpunt en geeft je uiteindelijk de mogelijkheid om andere doelen te kunnen behalen. De doelen die je opstelt zijn (bijna) altijd verbonden aan een emotie. Het zijn als het ware emotionele doelen. Wanneer je een doel hebt behaald geeft dit je een gevoel van voldoening en blijdschap. Ik wil dat je na gaat denken over waarom je dit jaar een bepaalde omzet wil behalen en welke emotionele gevoelens en doelen hangen daar dan aan vast? Uiteindelijk gaat het niet alleen om je omzet behalen, want dat is tenslotte maar een cijfer, maar wat je met deze omzet kan bereiken door bijvoorbeeld dromen waar te maken. Aan deze dromen zitten veel emotionele gevoelens verbonden wat ons een goed gevoel geeft en dat is het allerbelangrijkste!
Mini training: Full Focus 2021
Het maken van een mindshift is dus erg belangrijk om positief te blijven en WEL in die flow komt om je doelen te behalen en effectief aan de slag te gaan met je bedrijf! In mijn mini training ‘Full Focus 2021’ gaan we vanaf 18 januari zes dagen effectief aan de slag met de doelen voor je bedrijf en ga je bedenken wat jij nou ECHT wil. Focus op wat je wel kan in deze crisistijd en kom in actie! Schrijf je hier direct in voor de mini training en behaal je doelen voor 2021! 🤩