5 belangrijkste business lessen

In dit blog ga ik mijn grootste inzichten met je delen. Deze bestaan uit 5 business lessen waarvan ik heel veel heb geleerd. Als jij die business lessen direct gaat toepassen in jouw bedrijf ga je veel sneller groeien. Dat is wat ik jou gun. Ik gun jou snellere groei, meer klanten en uiteindelijk meer winst.

Ik heb meer dan 25 jaar ervaring met het opzetten van bedrijven. Mijn verhaal; ik krijg ze allemaal succesvol! En dat is geen toeval.
Ik werk vanuit verschillende inzichten die ik met je ga delen en creëer zo 7-cijferige ondernemingen. Elke keer zie ik dezelfde processen terug komen. Vandaar dat ik deze 5 lessen met je deel zodat jij ook sneller je bedrijf kan laten groeien en je sneller succesvol bent.

Het is belangrijk dat jij aan je bedrijf gaat werken en dat jouw bedrijf ook voor jou gaat werken. Heel veel ondernemers werken nu voor hun bedrijf, ze zijn eigenlijk in dienst bij hun bedrijf. Ik wil je graag leren dat jouw bedrijf voor jou kan gaan werken.

Ik ben met honderden ondernemers in gesprek over hoe zij aan de knoppen kunnen gaan draaien zodat zij hun bedrijf beter vorm kunnen gaan geven en dat ze niet meer adhoc werken. Je kan veel gestructureerder aan de slag gaan.

We gaan aan de slag! De 5 grootste business lessen die ik heb geleerd om mijn businesses succesvol te krijgen zowel online als offline.

Business les 1: Los problemen op

De eerste business les die je echt hebt te leren is dat je echt iets moet oplossen bij een klant.

Als je geen probleem oplost bij een klant dan uiteindelijk weet de klant niet wat hij of zij met je aanmoet. Dat geldt voor een dienst en een product. Ik heb het altijd liever over welke service lever jij.

Als ik kijk naar mijn bedrijf wat ik net verkocht heb, Fashion Solution, dan leverde we een werving & selectie dienst. Wij wisten dat onze klanten een probleem hadden. Het probleem was dat het bedrijf de functie niet gevuld kreeg. Het kost tijd, geld en veel energie om iemand op die positie te krijgen.

Wij verkochten op dat moment een high end dienst en omdat die dienst, er kon wel tussen de 10.000 tot 30.000 fee tegenover staan, mochten we de functie daadwerkelijk invullen. Best pittig dus. Ging die verkoop vanzelf? Welnee…

In het begin was ik natuurlijk nog niet zo heel erg ervaren en toch kreeg ik de opdrachten binnen. Waarom? Ik wist precies waar het probleem lag en het verlangen van de klant lag. We brachten in kaart welke kosten erbij kwamen als een positie niet ingevuld werd en als de directeur zelf aan de slag zou gaan met de procedure. Vaak waren ze dan veel meer tijd en geld kwijt! En omdat we dus heel goed kunnen inspelen op het verlangen en dan konden aangeven hoeveel ze zouden besparen. Of hoeveel tijd ze extra zouden krijgen. Konden we de klant overtuigen om een high end dienst af te nemen. Zonder veel gemor.
Ze zagen de toegevoegde waarde en waren graag bereid het te betalen.

Door op die manier heel transparant te zijn en heel duidelijk het resultaat weer te geven en duidelijk aan te geven wat de verhouding is van de kosten, kan je de klant veel makkelijker overtuigen.

Ik wil je echt meegeven, ga problemen oplossen voor je klant. Zodat jij echt een toegevoegde waarde bent voor je klant. Dat is waarom klanten jou gaan inzetten.

Business les 2: Ga nooit uit van in systeem!

Op dit moment zie ik bij heel veel ondernemers dat ze zich helemaal kapot instagrammen. Of dat ze alleen maar bezig zijn met Facebook. Alleen daar zijn ze bezig om zichzelf zichtbaar te maken. Maar wat denk je nou zelf?
Hoe gingen wij vroeger aan de slag? Toen hadden we geen Facebook, geen Instagram en toch had ik een succesvol bedrijf. Dat betekent dus dat je op verschillende manieren zichtbaar kan zijn. Het hoeft niet altijd alleen maar online te zijn.

Wat mij gewoon heel erg opvalt is dat veel zpp’ers en kleine mkb’ers zich alleen maar focussen op online, het social media gedeelte. Maar moet je eens bedenken dadelijk is bijvoorbeeld een Facebook of Instagram weg. En dan?

Ik wil je echt graag meegeven dat er meerdere wegen naar Rome zijn en om klanten te werven al helemaal. Ga eens nadenken welke wegen jij nog meer kan inslaan om bijvoorbeeld die klanten te krijgen en om zichtbaar te worden. Zorg ervoor dat je niet meer alleen maar afhankelijk bent van online marketing. Ga nadenken over referral marketing, virtual marketing en sluit alsjeblieft mond tot mond reclame niet uit.

Business les 3: Give, give, give, give and then you will receive

Dat klinkt natuurlijk heel erg makkelijk he.. Ik zie veel ondernemers ook wel wat weggeven in de vorm van een weggever of freebee. Maar wat er vaak in de weggever of freebee staat is vaak helemaal niet spannend en heeft geen toegevoegde waarde.

Wat ik vaak zie is dat er een vervolg product komt en dat willen ze dan verkopen voor 1 of 2 euro… Dat gaat natuurlijk helemaal niet werken. Het betekent helemaal niet dat je kennis dan aan de juiste waarde wordt toegekend. Jij wil waardevol zijn en niet waardeloos.

Voor 1 euro kan je ook geen brood kopen, dus waarom zou je een product van 1 euro in de markt willen zetten. Zorg ervoor dat je dus eerst echte waarde gaat geven, eigenlijk overdreven veel waarde. Uiteindelijk is kennis delen 1, maar het doen is iets heel anders.

Ik geef jou nu ook veel kennis en tips, maar het doen is vaak het moeilijkste. Het is fijn als je iemand hebt die je dan accountable kan houden. Dus geef, geef, geef, geef en daarna zal je de klanten gaan krijgen. Je kan zo op die manier ook laten zien dat je de expert bent.

Business les 4: Behandel je klant met respect

Los problemen op en zorg ervoor dat je klanten altijd met respect behandeld. Als er een probleem ontstaat met een klant, zorg er dan voor dat jij met een bepaalde oplossing komt. En ook al heb jij wel gelijk, maar de klant heeft een klacht dan nog ga jij de klacht oplossen. Je kan wat met die klacht gaan doen, je kan er van leren en je kan er inzichten van krijgen.

Soms is een klacht niet helemaal gegrond, maar toch wil ik je vragen om service te geven en te verlenen. Het gaat er niet om dat jij gelijk hebt, maar het gaat erom dat de klant blij is met de oplossing die jij hem of haar biedt.

Als dat namelijk zo is, dan gaat zelfs deze klant mond tot mond over jou praten. En dat is uiteindelijk wat je wil. Mensen gaan over je praten en maken andere enthousiast, zo ontstaan er weer nieuwe klanten voor jou.

Business les 5: Delegeren van zaken

Ik vind dat je hier eigenlijk direct mee moet gaan starten. Zorg ervoor dat als je een bedrijf start dat je weet waar je goed in bent en waar je niet goed in bent. Ga nou alsjeblieft niet super veel tijd steken in zaken waar je niet goed in bent. Zo zonde! Huur daar iemand voor in of ga direct een team om je heen bouwen. Dat betekent dat jij je met andere taken kan bezighouden, waar je wel heel goed in bent.

Ga nou niet zelf aan je website zitten als je dat niet kan of niet leuk vind. Of aan de marketing en communicatie.. Zorg ervoor dat je daarvoor echt een specialist voor inhuurt. Die jou echt kan helpen waardoor jij meer tijd overhoudt. Tijd is namelijk je duurste goed, tijd komt nooit meer terug. Je leert hierdoor ook te delegeren. Hierdoor kan jij je business ook veel sneller laten groeien.

Dit waren de 5 business lessen die jij kan gaan inzetten voor je eigen bedrijf om sneller te gaan groeien. Ik wil dat je er echt van bewust bent dat als jij deze 5 business lessen niet gaat toepassen, dat jouw bedrijf ook langzamer en moeizamer gaat groeien. Deze zaken moet je heel goed op orde hebben wil je een business drijven, dan pas ga je alles uit marketing en communicatie halen.

Deze 5 business lessen geven jou de basis om rechtlijnig naar jouw doel toe te werken en minder kronkelig de weg te bewandelen. Ga kijken welke les jij morgen gelijk kan gaan toepassen, zodat jij jouw eerste groeispurt kan gaan maken. Heb je vragen? Stel ze hieronder of mail naar francina@masteryourbusinessmoves.nl.