Wat is BTW en hoe doe je aangifte?
Wanneer je als ondernemer een bedrijf start of misschien overneemt krijg je te maken met omzetbelasting. Hiervoor zul je per kwartaal of maandelijks een BTW-aangifte voor moeten doen. Ik leg je graag stap voor stap uit wat dit precies inhoudt en wat daarbij komt kijken, zodat jij dit altijd op orde kunt hebben!
Wat is BTW-aangifte?
De afkorting BTW staat voor ‘belasting toegevoegde waarde’ en is een belasting die je betaald over je gemaakte omzet. De BTW die jij als ondernemer verschuldigd bent aan de belastingdienst betaal je per maand of per kwartaal. Hoe vaak je BTW-aangifte moet doen krijg je via de belastingdienst te horen, nadat je je hebt ingeschreven bij het handelsregister.
Over het algemeen doen ondernemers hun BTW-aangifte per kwartaal. De belastingdienst heeft ook twee uitzonderingen:
- Je dient je BTW-aangifte maandelijks in wanneer je per kwartaal meer dan 15.000 euro aan BTW betaalt.
- Je dient je BTW-aangifte jaarlijks in wanneer je per jaar minder dan 1.883 euro aan BTW betaalt.
De benodigdheden voor BTW-aangifte doen
Om je BTW-aangifte te doen zijn er een aantal dingen nodig die niet mogen ontbreken. Als eerst heb je natuurlijk een BTW-nummer nodig. Deze krijg je na inschrijving bij het handelsregister van de KvK. Vervolgens heb je de volgende dingen nodig:
1. Omzetbelastingnummer
In een van de eerste brieven die je ontvangt staat je ob-nummer (omzetbelastingnummer). Dit is het oude BTW-nummer dat samenhangt met je burgerservicenummer en alleen gebruikt bij communicatie met de Belastingdienst.
2. BTW-identificatienummer
In de tweede brief die je ontvangt staat je BTW-identificatienummer in. Dit nieuwe BTW-nummer gebruik je op offertes, facturen, je website en bij transacties binnen de EU.
3. Je boekhouding
Zorg er altijd voor dat je bonnetjes bewaard en je boekhouding op orde en up-to-date is. Vind je dit lastig en kun je hiervoor hulp gebruiken? Neem dan contact op met Fixxt. Zij zijn er om ZZP en MKB bedrijven te ontzorgen en ondersteunen met boekhouding, salarisadministratie en belastingaangiften. Zij zorgen ervoor dat jij als ondernemer je volledig kunt focussen op je core business.
BTW-aangifte doen
Wanneer je bericht hebt gekregen om BTW-aangifte te doen moet je naar de onderneming pagina bij de Belastingdienst. Wanneer je gaat beginnen met het indienen van je BTW-aangifte is het belangrijk om de volgende dingen bij de hand te hebben:
- Een overzicht van je administratie met daarin de netto ontvangen en betaalde bedragen en de losse BTW.
- Je verzonden en ontvangen facturen.
Bij het invullen van de aangifte vermeldt je de BTW die je hebt berekend aan je klanten en eventueel de BTW die leveranciers aan jou hebben berekend. Zodra je de aangifte hebt ingevuld en verstuurd, krijg je een ontvangstbevestiging van de Belastingdienst. Wanneer je BTW terug krijgt ontvang je binnen enkele weken daar bericht over. Wanneer je BTW moet betalen zorg er dan voor dat je dit uiterlijk op de datum doet die vermeld staat in het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Het is belangrijk om dit niet te vergeten anders kan de Belastingdienst een naheffingsaanslag of boetebeschikking opleggen!
Startende ondernemers
Als startende ondernemer ontvang je de 1e aangifte startende ondernemers digitaal of op papier van de Belastingdienst. Wanneer je nog geen BTW-aangifte hebt ontvangen, maar wel BTW moet betalen, vraag dan altijd binnen 1 maand na het tijdvak waarover je moet betalen een btw-aangifte!
Krijg je BTW terug, maar heb je nog geen BTW-aangifte ontvangen? Vraag dan binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar, waarover je recht hebt, op teruggave de BTW-aangifte aan. Wanneer je je BTW-aangifte later aanvraagt, maar wel binnen 5 jaar na het einde van het belastingjaar waarover je BTW terug krijgt, wordt je aangifte behandelt als een verzoek om teruggaaf.
Laatste BTW-aangifte van het jaar
Het einde van dit jaar komt in zicht en we zullen binnenkort al snel onze laatste aangifte van dit jaar moeten indienen. In de laatste aangifte van het jaar neem je een aantal afrekeningen op over het afgelopen kalenderjaar. Je betaalt dan BTW voor het privégebruik van goederen en diensten die tot je bedrijf behoren. Als je de BTW over deze goederen en/of diensten al eerder hebt afgetrokken als voorbelasting, moet je dus voor het privégebruik btw betalen.
Rij je in een auto van de zaak? Ook hierover betaalt u btw voor het privégebruik in de laatste aangifte van het jaar.
Bij de laatste aangifte van het jaar bekijk je of de inschatting die je hebt gemaakt over de uitgaven die je doet voor belaste omzet klopt. De BTW die je hebt betaalt over kosten en inkopen die je gebruikt voor belaste omzet, mag je aftrekken als voorbelasting. Wanneer je inschatting niet klopt kun je dit dus corrigeren bij de laatste BTW-aangifte van het jaar.
Het op tijd indienen van je BTW-aangifte is erg belangrijk en een goede boekhouding is een must om de juiste cijfers door te kunnen geven. Voor meer hulp met je boekhouding helpt Fixxt je graag!